قصه پرتکرار انتخاب شهردار در انزلی

عرشه شهرداری شهر بندری انزلی مدتی است بی ناخدا مانده و مشخص نیست دستان چه کسی سکان شهرداری انزلی را لمس خواهد کرد...

به گزارش خبرگزاری شبستان از انزلی، عرشه شهرداری شهر بندری انزلی مدتی است بی ناخدا مانده و شهری که روزگاری نه‌چندان دور دروازه اروپا لقب داشت و زادگاه بسیاری از اولین ها، این روزها با قصه پرتکرار انتخاب شهردار روبروست.


متاسفانه در انزلی انتخاب شهردار همواره تحت تاثیر جناح ها و طیف های سیاسی پیروز در انتخابات مجلس با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و در این بین بیشترین آسیب را شهروندان دیده اند.


تاریخچه انتخاب شهردار توسط شورا به دوره دوم اصلاحات در سال 77 باز می گردد، 9 اردیبهشت سال 78 بود که شوراهای اسلامی شهر و روستا فعالیت خود را همزمان با پیام امام خمینی(ره) درخصوص شوراها و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز کردند و در سال 1375 قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن، انتخاب شهردار به شوراهای اسلامی شهرها سپرده شده و آنها را مقید کرد تا این امر مهم را به دور از مسائل سیاسی انجام دهند.


غلامعلی امین طهماسبی ملقب به امین الرعایا اولین شهردار انزلی بود که در سال 1284 بر کرسی شهرداری این شهر تکیه زد و پس از آن 61 نفر دیگر در این شهر شهردار شده اند و از زمانی که این امر خطیر بر دوش شورای اسلامی شهرها نهاده شد جنجال بر سر اینکه چه کسی شهردار شود را افزایش داد.


از برکناری سیدبدرالدین بدری در سال 89 و بازگشت مجدد وی با رای دیوان عدالت اداری گرفته تا حسن پورقربان آخرین شهردار انزلی که با استعفا از سمت خود بسیاری از پرسشهای کنشگران اجتماعی را بی پاسخ رها کرد و رفت.


آیین نامه می گوید، کسانی را می‌توان به سمت شهردار انتخاب کرد که دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، حداقل ۳۰ سال سن تمام، انجام خدمت وظیفه عمومی(دوره ضرورت) یا داشتن معافیت دائم در زمان صلح برای مردان، اعلام اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران وقانون اساسی، نداشتن محکومیت کیفری موثر، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان و دخانیات، حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط و سابقه اجرائی، بومی بودن فرد متقاضی طبق تعریف قانون، ارائه طرح و برنامه مدون با قابلیت اجرا در زمان، داشتن سلامت جسمی و روانی در حدی که مانع انجام وظیفه خطیر شهردای نشود، داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط و دارای سوابق اجرایی سه سال سابقه مدیریت پایه و یا پنج سال سابقه کارشناسی در شهرداری برای شهرداری‌های شهرهای تا ۱۰ هزار نفر جمعیت، پنج سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر، پنج سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر، هفت سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر، ۹ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت و ۹ سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداری های شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، باشند.


بند دیگری از این قانون می گوید محل سکونت و اقامت شهردار باید از تاریخ اشتغال به کار تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه می‌کند در داخل محدوده آن شهر باشد، موضوعی مهم که همواره اعضای شوراهای دوره های مختلف به آن بی توجه بوده اند.


حسن پورقربان که پس از موسی فکور در ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۶ پس از کش و قوس های فراوان به عنوان شهردار انزلی انتخاب شد فردی غیر بومی بود و این غیر بومی بودن نمره ای منفی در کارنامه او که فوق لیسانس عمران (سازه) از دانشگاه گیلان و عضو پایه یکم نظام مهندسی ساختمان گیلان، شهردار لنگرود، شهردار املش، شهردار رودسر، رئیس اداره راه و شهرسازی لنگرود، معاون شهرداری لاهیجان و رضوانشهر را داشت ، به جا گذاشت.


انتخاب پورقربان به منزله عدم توجه اعضای شورا به بند بومی بودن فرد متقاضی محسوب شد، البته نباید پورقربان را تنها شهردار غیر بومی انزلی نامید پیش از وی نیز موسی فکور، رضا پورشعبان، سید تقی موسویان، رضا کحالی و ... بومی نبودند.


اعضای شورای شهر انزلی در فراخوانی که هفدهم اردیبهشت ماه امسال به منظور انتخاب شهردار اعلام کردند در کنار پنج سال سابقه اجرایی، سعی کردند شرط بومی بودن را بیشتر مد نظر قرار دهند. اما آیا به رغم بومی بودن فرد می توان او را به‌عنوان شهردار شهری برگزید که از شهرهای مهم استان گیلان و دارای منطقه آزاد تجاری و صنعتی بوده و سه اداره کل گمرک، بندر و شیلات در آن قرار دارد و از مقاصد گردشگری کشور بشمار می‌رود؟  قطعا شهردار شهر انزلی باید دانش کافی برای اداره این شهر را داشته باشد.

 
مردم از شهردار آینده انزلی انتظار آشنایی با مشکلات شهر، تعامل با ادارات شهرستان، ارتباط صحیح با شهروندان، ایجاد زیرساخت مناسب شهری، جلوگیری از تخلفات شهرداری، زیباسازی منظر و مبلمان شهری، توسعه فضای سبز، بسترسازی برای جذب گردشگر، ایجاد درآمد پایدار، مدیریت پسماند و جمع آوری به موقع زباله و رفت و روب شهری، جلوگیری از تراکم فروشی، اهمیت به توسعه شهر با توجه به محدوده میراث فرهنگی و بازسازی و ترمیم بناهای تاریخی، ساماندهی میدان اصلی شهر انزلی و ... دارند، مشکلاتی که در برنامه های ارائه شده توسط برخی از نامزدهای کرسی شهرداری انزلی به چشم می خورد و برخی دیگر نیز از آن غافل ماندند.


چه نیکوست 9 نامزد پست شهرداری انزلی که برنامه های خود را در صحن علنی شورای اسلامی شهر بندرانزلی ارائه کردند، بدانند که شهرداران پیشین نیز با شعارهایی نظیر آنان به میدان آمدند و شهر را با مشکلات بسیار ترک کردند.

 

به دست گرفتن شهرداری بدهکاری که برای تامین حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه است به فردی با کفایت، با دانش و کاردان نیاز دارد و از آنجایی که شهرداری نهادی عمومی، غیردولتی، محلی و خودکفاست و مانند دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند به همین رو باید درآمدی محلی برای اداره خود داشته باشد، موضوعی که شهرداران در گذشته به آن بی توجه بوده اند و نکته قابل تامل اینجاست که برخی از کاندیداهای جدید شهرداری نیز به آن وقعی ننهادند.


روزهای پیش رو روزهای مهمی برای اعضای شورای شهر انزلی است و وظیفه ای خطیر که بر شانه های آنان سنگینی می کند چرا که رسانه های گروهی، فضای مجازی و مشاوره کنشگران اجتماعی، مردم انزلی را از برنامه های شهردار آینده باخبر ساخته اند و اعضای شورا راهی جز انتخاب صحیح ندارند.


گزارش: فرونت بهبودی پارگام

کد خبر 943219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha