برنامه کمیسیون‌های مجلس برای مبارزه با رانت

دستیار سیاسی رئیس مجلس، نخستین گام‌های کمیسیون‌های مجلس یازدهم را برای مبارزه با تبعیض و رانت، تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خانه ملت، آقای محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در سه یادداشت در فضای مجازی به تشریح برنامه مجلس یازدهم شورای اسلامی برای مبارزه با تبعیض و رانت‌های همیشگی در حوزه کمیسیون‌های مجلس پرداخت. متن یادداشت‌های دستیار سیاسی و رسانه‌ای مجلس به این شرح است: در مجلس یازدهم اولین گام‌های ضد تبعیض و رانت‌های همیشگی در مورد کمیسیون‌ها برداشته شده است:


اول- اعضای کمیسیون‌ها بر اساس «قاعده‌های روشن، امتیازبندی مبتنی بر صلاحیت‌ها و سوابق» انتخاب شدند و ارتباطات فردی و لابی‌ها کم تأثیر شدند.


دوم- جایگاه مهم دبیری کمیسیون متحول شده است. این جایگاه پیش از این به علت دسترسی به اطلاعات خاص کمیسیون‌ها و توانایی تأثیرگذاری بر طرح‌ها و لوایح، موقعیتی کاملا رانتی بوده است و افرادی با استفاده از رابطه ها، مدت‌ها در این پست‌ها مشغول به کار بوده و قدرت عجیبی پیدا کرده بودند.

مقرر شده است برای اولین بار همه این افراد کنار گذاشته شوند و از میان تمامی چند صد پرسنل متخصص و باتجربه مجلس بر اساس آزمون‌های تخصصی، دبیران جدید انتخاب شوند تا یکی از گلوگاه‌های بالقوه فساد و زدوبند در نتیجه حکمفرما نبودن ضابطه‌ها و فرایند‌های شفاف از بین برود.


مسأله سازوکار‌های غلطی است که بالقوه امکان رانتی شدن آن «جایگاه» و حذف ضابطه‌ها را فراهم می‌کند. وگرنه شرط انصاف است که بسیاری از دبیران افراد سالم و توانمندی هستند؛ لذا ممکن است برخی دبیران ذی‌صلاح قبلی مجددا انتخاب شوند، ولی این بار طی فرایندی شفاف، روشن و فقط بر اساس صلاحیت‌ها./

 
کد خبر 943251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha