تاخت و تاز کرونا در خراسان جنوبی

مهمانی‌ها، محفل‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزا، عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله مواردی است که در خراسان جنوبی پس از رفع مرحله به مرحله محدودیت‌ها در یک ماه اخیر، موجب شد تا هر آنچه که قرنطینه خانگی رشته بود، پنبه کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ بیش از چهار ماه از حضور بی دعوت «ویروس کرونا» در کشور می گذرد و با وجود همه اقدامات درمانی و پیشگیرانه هنوز سایه آن بر بسیاری از فعالیت ها سنگینی می کند. این در حالی است که با شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیاری گمان می‌کردند که گرم شدن هوا و ورود به فصل تابستان، باعث تضعیف ویروس خواهد شد. اما اکنون برای عموم مردم مشخص شد که قدرت سرایت کرونا با گرم شدن هوا نه‌تنها کم نشده که افزایش هم داشته است.

 

روند پیشگیری، کنترل و مقابله با ویروس کرونا در خراسان جنوبی تا پایان اردیبهشت و اوایل خردادماه امسال روند مثبت خود را طی می‌کرد، حتی موارد مثبت جدید در چند روز به صفر رسید و مردم همچنان مُقیّد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بودند و در هر شرایطی قلب‌شان برای کادر درمان می‌تپید و در حد توان خود یاری‌گر مدافعان سلامت بودند اما پس از آن شرایط جور دیگری رقم خورد و از نیمه خرداد زنگ هشدار بحران شیوع کرونا در خراسان جنوبی به صدا درآمده و آهنگ بستری روزانه بیماران کرونایی سرعت گرفته است.

 

ابراز نگرانی از روند افزایشی مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی

«محمد دهقانی فیروزآبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت و گوی تلویزیونی با مردم گفت: این افزایش آمار که با آن مواجه هستیم، جای نگرانی دارد و مطمئنا ستاد ملی مقابله با کرونا اگر با این شرایط مواجه شود، اعمال محدودیت‌های جدید را در دستور کار قرار می‌دهد تا بتوانند وضعیت را کنترل کنند.

 

وی با بیان اینکه با تاکید بر اینکه حساسیت مردم به موضوع کرونا نسبت به قبل کاهش یافته است، افزود: کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها، افزایش ترددهای غیرضرور، کاهش شست و شوی دست‌ها در طول روز، افزایش دید و بازدید و جمع‌های خانوادگی همه در افزایش شیوع کرونا تاثیرگذار بوده است.

 

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: روند افزایشی کرونا در استان اکنون به گونه ای است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تست های کرونا در استان مثبت می شود و تعداد بیماران تنفسی که در شبانه روز بستری می‌شوند گاهی اوقات به ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر می رسد.

 

آمار روزانه بستری‌ها در حالی با سرعت زیادی افزایشی شد که براساس گزارش های مردمی و بررسی‌های خبرنگار خبرگزاری شبستان، برگزاری مراسم جشن عروسی، ختم و عزاداری در بخش‌های مختلف شهرستان‌های استان بیشتر شد و بسیاری از مراکز خدمات رسان همانند پمپ‌های بنزین و واحدهای صنفی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی‌تفاوت هستند.

 

متاسفانه هنوز هم عده ای از مردم بحران کرونا را به تمسخر گرفته و آن را باور ندارند و در هفته های اخیر با سهل‌انگاری و بی توجهی به رعایت اصول و دستورالعمل های بهداشتی گویا نه جان خودشان برایشان اهمیتی دارد و نه جان دیگران. حتی نگاه به صحنه های دلخراش و تکان دهنده و باز نشر غم و رنج خانواده های متوفیان کرونا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درس عبرتی برای عده ای که کرونا را جدی نگرفته اند، نمی شود.

 

بیرجند و طبس؛ در وضعیت قرمز شیوع کرونا

شهرستان بیرجند و طبس از جمله مناطق خراسان جنوبی است که شمار مبتلایان به کرونا در آن طی هفته های اخیر دوچندان شده است، برخی بیماران در تنها بیمارستان این شهرستان بد حالند و به دستگاه‌های تنفسی متصل شده اند، شهروندان ترسی از کرونا ندارند و ظاهرا این بیماری را شوخی گرفته اند.

 

«غلامرضا شریف‌زاده» دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی هم اعلام کرد: براساس آخرین گزارش رنگ‌بندی مناطق کشور درخصوص شیوع بیماری کرونا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های بیرجند و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه در این رنگ‌بندی شهرستان‌های بشرویه، سربیشه، فردوس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند، افزود: همچنین شهرستان‌های خوسف و زیرکوه در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان‌های درمیان و سرایان در وضعیت سفید (کم‌خطر) قرار گرفته‌اند.

 

شریف زاده با اشاره به اینکه براساس نتایج مطالعاتی سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک در مناطق تجمعی می‌تواند سبب کنترل اپیدمی کرونا شود، تاکید کرد: با توجه به آمار و اطلاعات و رصد آمارها در استان آنچه امروز بایستی در اولویت همه مردم باشد حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: اولین توصیه همه ما به هم استانی‌ها ضمن رعایت فاصله اجتماعی استفاده از ماسک به ویژه در مکان‌های پرتجمع است تا از این طریق مردم بتوانند سلامت خود و دیگران را حفظ کنند.

 

اما با وجود این توصیه‌های مکرر کادر درمانی استان، مردم استان این بیماری را شوخی گرفته‌اند و از بیماری نمی‌ترسند در حالی که ما شاهد هستیم در این موج جدید، بیماری شدت بیشتری گرفته و بیماران بدحالتر بیشتری را داریم.

 

بخش جدید مراقبت‌های ویژه(ICU) در بیرجند در حال تکمیل است

«مسعود ضیایی» رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند نیز چند روز پیش به رسانه های استان گفت: اکنون ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که برای بیماران کرونایی تجهیز شده بود، تکمیل شده است. در مدت همه‌گیری بیماری کرونا شاید به مدت یک ماه و نیم در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان تنها یک بیمار مزمن بستری داشتیم اما اکنون تمام تخت‌ها پر شده است.

 

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: موارد جدید بیماری کرونا در استان افزایش یافته است و دلیل اصلی آن رعایت نکردن مسائل بهداشتی، شرکت در اجتماعات، مراسم عروسی و عزا، دید و بازدیدهای خانوادگی بعد از تعطیلات عید فطر و خردادماه است.

 

وی از راه‌اندازی بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) جدید برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا خبر داد و گفت: با توجه به افزایش آمار موارد مراجعه به بیمارستان درخصوص ابتلا به ویروس کرونا، شاهد افزایش بیماران بدحال هستیم که حدود پنج درصد از بیماران، نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند و دستگاه ونتیلاتور برای آنها ضروری است.

 

ضیایی بیان کرد: در حال حاضر با همت مسئولان بیمارستان و دانشگاه، بخش مراقبت‌های ویژه جدید در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند با ۶ تخت راه‌اندازی شد که اکنون این تخت‌ها هم پر شده و بیمار دیگری نیز در حال انتقال است که متاسفانه این بخش هم در حال تکمیل شدن است.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند افزود: به عنوان خادم و سرباز شما در خط مقدم مبارزه با کرونا از هم‌استانی‌های عزیز تقاضا می‌کنم هرچه بیشتر از خودشان مراقبت کنند، در اماکن عمومی حتما ماسک بزنند، ضد عفونی و شست و شوی دست فراموش نشود. همچنین از اقداماتی که باعث افزایش موارد ابتلا به بیماری در این یک ماه شده مثل شرکت در مجالس عزا و عروسی، دورهمی‌ها، مسافرت و مهمتر از همه جدی نگرفتن بیماری و عدم رعایت نکات پیشگیری پرهیز شود تا همکاران ما فضا و انرژی کافی برای ارائه خدمات خوب به هم‌استانی‌های عزیز را داشته باشند.

 

شرکت در مراسم عروسی و عزا به چه قیمتی؟!

متاسفانه در روزهای اخیر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و حضور در مراسم‌های عروسی، عزا و اجتماعات روند ابتلا ‌به این بیماری شدت گرفت و هم‌اکنون بیمارستان‌ها و کادر درمانی استان به شدت درگیر این بیماری هستند.

 

یکی از بیماران بستری در بخش آی سی یو بیمارستان ولی عصر(ع) بیرجند که به تازگی مبتلا به بیماری کرونا شده است به سختی و با صدای گرفته می گوید: چند روز پیش برای شرکت در مراسم ختم یکی از اقوام به روستا رفتیم که بعد از آن مبتلا به این بیماری شدم.

 

این زن میانسال با بیان اینکه بیش از ۳۰ نفر دیگر از مردم روستاها در این جلسه ختم مبتلا به ویروس کرونا شدند، تاکید می کند: باید تعارفات را کنار بگذاریم و این کار اشتباهی است که در مراسم و جلسات شرکت کنیم و خواهش می کنم مردم این بیماری را جدی بگیرند و برای سلامتی خود و هم دیگران مسائل بهداشتی را رعایت و از شرکت در مجالس پرهیز کنند.

 

 نمونه‌گیری آزمایش کرونا در خراسان جنوبی افزایش یافت

«جلال احمدی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفته است با توجه به افزایش تجهیزات و نیروی انسانی، میزان نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به کرونا در استان افزایش یافته است اما به دلیل حجم بالای تقاضا و بیماران علامت‌دار، محدودیت‌هایی در نمونه‌گیری وجود دارد.

 

وی درباره تست‌های آزمایشگاهی افرود: ۲ نمونه تست وجود دارد؛ یکی تست آنتی ژن (شناسایی ویروس) و دومی تست آنتی بادی که در همه آزمایشگاه‌های سطح شهر در حال انجام است و در صورت مثبت شدن مشخص می‌کند که بیمار مواجهه با ویروس را داشته یا احتمالا به این ویروس مبتلا شده است.

 

احمدی بیان کرد: با وجود اینکه طی دو یا سه هفته گذشته شاهد سیر صعودی بیماری بودیم اما اکنون دچار کمبود تخت نیستیم  ولی اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است با مشکل مواجه شویم.

 

کرونا به کودکان هم رحم نمی کند

با آنکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا کودکان در حاشیه امن قرار داشتند ولی به تازگی ابتلا و حتی مواردی از فوت کودکان در کشور نشان داد کرونا به هیچ رده سنی رحم نمی کند. بی تفاوتی والدین کودکان را در معرض خطر جدی ابتلا به ویروس کووید ۱۹ قرار می دهد. اما هنوز این تصور غلط که کودکان کرونا نمی گیرند در جامعه وجود دارد و والدین کودکان را به مکان‌های عمومی برده و هشدارهای بهداشتی را جدی نمی گیرند.

 

«سمیرا» مادری جوان است که به همراه دو فرزند خردسالش بی‌محابا بدون ماسک در مکانی شلوغی و پرتردد حضور دارد. گرمای تابستانی و سختی نفس کشیدن را بهانه عدم استفاده از ماسک می کند. او حتی آگاهی نسبت به اینکه کودکان نیز مبتلا به کرونا می شوند، ندارد. کودکانی که تماس بیشتری با محیط اطراف و اجسام دارند اما به واسطه ناآگاهی و بی توجهی والدینشان در تیررس کرونا قرار می گیرند.

 

کودکی که اواخر خردادماه امسال در بندرعباس تلف شد به واسطه همراهی با خانواده در مجالسی بود که بزرگان خانواده جمع شده و بدون در نظر گرفتن فاصله اجتماعی از یک نفر به چند نفر منتقل شد و این دختر بچه زیر ۱۰ سال را هم گرفتار کرد و متاسفانه با وجود تمام تلاش پزشکان و پرستاران از مرگ نجات نیافت.

 

ابتلا به کرونا در کودکان با علایم گوارشی مانند اسهال، دردشکم و تهوع و نیز تب ظاهر می شود که والدین و برخی پزشکان تصور می کنند این علایم عفونت های روده ای است در حالیکه این تصور غلط است. در فصل تابستان ابتلای کودکان و جوانان به کرونا رو به افزایش است بویژه در کودکان که والدین با مشاهده علایم یاد شده نباید به بیمار آنتی بیوتیک بدهند بلکه باید به پزشک مراجعه کرده و وی نیز سریعا دستور تست کرونا را تجویز کند. بنا بر توصیه متخصصان بیمارهای عفونی کودکان بالای دو سال باید در محیط بیرون ماسک بزنند و به طور مرتب دستها را ضدعفونی کرده و با آب و صابون شست وشو دهند، و مهمتر از همه خانواده ها از رفتن به رستوران و مسافرت و مکان های پرجمعیت خودداری کنند.

 

کرونا در کمین شهروندان بدون ماسک!

متاسفانه در این روز های که استان درگیر ویروس کرونا است خیلی‌ها تنها برای دور زدن، در مکان های عمومی می‌چرخند. بازار هم شلوغ‌تر از دیگر خیابان‌های مرکز شهر است و دیگر اینجا فاصله‌گذاری اجتماعی معنایی ندارد. یکی سیگار دود می‌کند و یکی با دست‌های آلوده بستنی می‌خورد. حتی برخی از صاحبان واحدهای صنفی ماسک نزده‌اند و در فاصله نزدیکی با همکاران‌شان ایستاده‌اند و بگو و بخند می‌کنند. در برخی نقاط دیگر هم که محل فروش میوه و تره‌بار یا دست فروشان است، ماسک زدن برایشان معنایی ندارد و و حتی می گویند ما کرونا نمی‌گیریم!

 

جوان دیگری که با دوستش در پارک نشسته و با گوشی در حال رصد بازار بورس است، می گوید: ماسک خریدم اما نمی‌زنم چون به من نمی‌آید! البته شوخی می‌کنم. از بس ماسک زدم دیگر بی‌خیال شدم.

 

زن سالمندی نیز که همراه با دخترش به خیابان آمده، می گوید: ماسکم در کیفم است، وقتی ماسک می‌زنم نفسم بند می آید. مواظب هستم ان‌شاءالله کرونا نمی‌گیرم. البته خیابان رو نگاه کن من تنها نیستم خیلی ها ماسک نزدند. حق دارد، بسیاری از مردم بدون توجه به سلامتی خود و دیگران بدون ماسک در حال خرید و رفت و آمد هستند اما این دلیل نمی شود هر کسی مسئول با رعایت مسائل بهداشتی با این ویروس منحوس مقابله کند.

 

برخی از شهروندان هم می گویند وقتی مسئولان ماسک نمی زنند و خودشان به نکات بهداشتی که به مردم توصیه می کنند بی‌توجه هستند، دیگر از مردم چه توقعی دارید؟! متاسفانه رفتار دوگانه برخی از مسئولان مردم را برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بی تفاوت می کند.

 

انتقاد رهبر معظم انقلاب از برخی افراد که مسئله کرونا را تمام‌شده می‌دانند

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با رئیس و مسئولان عالی قضایی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور با تأکید بر اینکه ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان را به جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا فراخواندند.

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی افراد که مسئله کرونا را تمام‌شده می‌دانند، گفتند: در اثر فداکاری دستگاه‌ها و کادرهای درمانی و بهداشتی و همچنین مجاهدت داوطلبانه گروه‌های مردمی و همکاری عموم مردم، ایران به‌عنوان یک کشور موفق در دنیا معرفی شد اما این مربوط به ابتدای کار بود و اکنون متأسفانه آن حرکت و مجاهدت از جانب بعضی مردم و مسئولان سست شده است. رهبر معظم انقلاب با تشکر از خدمات طاقت‌فرسای کادرهای درمانی، شیوع بیماری را موجب خسته شدن این زحمتکشان دانستند و افزودند: اینکه گفته می‌شود باید کاری کرد که مشکلات اقتصادی از ناحیه کرونا بوجود نیاید، حرف درستی است اما در صورت بی‌توجهی و شیوع گسترده بیماری، مشکلات اقتصادی هم بیشتر خواهد شد.

 

مدارا با کرونا و توجه به خودمراقبتی و دیگر مراقبتی

ما باید بپذیریم که کرونا حالا حالاها تمامی ندارد و این ویروس تا مدتی میهمان لنگر انداخته زندگی های ما است از این رو برای مقابله با این بیماری ویروسی باید سبک زندگی هایمان را تغییر دهیم و ضمن شستشوی مداوم دست ها و رعایت فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی در صورت داشتن هرگونه علایم بیماری در منزل بمانیم و در سطح شهر و خیابان ها و معابر تردد نکنیم زیرا انتقال ویروس یعنی بیمار شدن نزدیک ترین عزیزان خانواده های خودمان.

 

امروز باید در جهت سبک زندگی مسئولانه و سازگارانه قدم برداشت و نیاز است خود مراقبتی و دیگر مراقبتی به عنوان یک مسئولیت فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. باید توجه کنیم که گره این مشکلِ بوجود آمده به دست مردم و با چند کار بسیار ساده باز می شود، شرکت نکردن در تجمعات، فاصله گیری از تمامی افراد، زدن ماسک و شستشوی دست ها بطور مداوم  راهکار کنترل کرونا است که اگر این کارهای ساده را انجام ندهیم باید هزینه های گزافی پرداخت شود.

 

 

کد خبر 943316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha