برگزاری نشست «بازخوانی و تحلیل اعلامیه جهانی حقوق بشر» در حوزه علمیه الزهرای زنجان

نشست تخصصی «بازخوانی و تحلیل اعلامیه جهانی حقوق بشر» به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، در آستانه ی هفته بازخوانی افشای حقوق بشر آمریکایی که از 7 تا 14 تیرماه نامگذاری شده است، نشست تخصصی «بازخوانی و تحلیل اعلامیه جهانی حقوق بشر» امروز و به صورت مجازی برگزار شد.

 

در این نشست استاد و پژوشگر حوزه و دانشگاه ضمن معرفی کوتاه اعلامیه حقوق بشر، به تاریخ تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اشاره کرد و گفت:این اعلامیه با هدف ایجاد تضمین حقوق و آزادیهای برابر برای همه مردم بود به تصویب رسید.

 

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اشتراکات اعلامیه حقوق بشر با آموزه های دینی در اشاره به بسیاری از حقوق انسانی از جمله، حق آزادی، حق دادخواهی، حق مالکیت، حق ازدواج، حق امنیت سیاسی، حق آموزش و غیره گفت: اصل این حقوق با آموزه های دینی موافقت دارد و بلکه بسیاری از آنها نیز در منابع دینی بسیار مورد اهتمام بوده اند.

 

این استاد حوزه اضافه کرد: ولی درعین حال تفاوت های اساسی و مبنایی میان این اعلامیه و آموزه های حقوقی دین اسلام مشهود است به نحوی که این مبانی در مسائل گوناگون حقوق از قبیل گستره و عوامل تاثیرگذار در احقاق حقوق و مانند آن تاثیر گذار بوده است.

 

این پژوهشگر دینی در زمینه مبانی اعلامیه حقوق بشر با استناد به ماده بیست و یک اعلامیه گفت: گرچه مبانی حقوق بشر در اعلامیه خیلی روشن نیست؛ لکن از مواد گوناگون اعلامیه می توان استفاده نمود که مبنای حقوق از نظر نویسندگان اعلامیه، انسان مداری (اومانیسم) و صرف خواست خود انسانها و قراردادی است که انسانها میان خود دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: اما همین مبانی حقوق بشر در آموزه های دینی، از پشتوانه های متعددی همچون وابستگی حقوق بشر به توحید و خدای سبحان، برخورداری انسان از روح جاویدان برخوردار است.

 

این پژوهشگر حوزه عوامل و گستره حقوق بشر در اعلامیه و آموزه های دینی را بسیار متفـاوت از هم دانسته و فرصت بررسی موارد آن را در مجالی دیگر اعلام کرد.

 

وی  سخنان خود را با اشاره به مصادیقی در زمینه ی کیفیت و نحوه اعمال حقوق بشر آمریکایی در رابطه با ایران و مردم جهـان و حتی ملت آمریکا خاتمه دادند.

کد خبر 943358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha