حذف نماد اسلامی از مسجد «هېيتگاه» چین

حزب کمونیست چین برای پیشبرد سیاست های خود در راستای «چینی کردن» اسلام در این کشور، نماد اسلامی را از مسجد «هېيتگاه» برداشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «قبس»، در ادامه حملات مستمر دولت چین علیه اسلام و مسلمانان در استان «سین کیانگ»  تابلوی تاریخی مسجد «هېيتگاه» به زبان اویغوری که قدمتی بیش از 100 سال دارد را برداشت.

 

این تابلوی زیبا در ورودی مسجد نصب شده بود و نمازگزاران هنگام ورود به مسجد تابلو را مشاهده می کردند.

 

برخی از مردم اویغور در این باره گفتند: مقامات چینی تابلویی را که با خط زیبا بر بالای در مسجد نصب شده بود، برداشتند و همچنین نشانه های اسلامی همچون هلال ماه و ستاره را از گنبد و مناره این مسجد برداشته اند.

 

«تورگونگان»، مدیر کمیته امور دینی در کنفرانس جهانی اویغورها که مقر آن در مونیخ است، گفت: برداشتن تابلو نشان دهنده آن است که نظام چین به دنبال حذف نمادهای اسلامی اویغورها است.

 

«سادزیفسکی»، مسئول حقوق بشر اویغورها در واشنگتن گفت: این مسجد تنها مسجدی بود که اهمیت تاریخی خود را تاکنون حفظ کرده بود و اویغورها در آن از آزادی دینی برخوردار بودند.

 

مسجد هېيتگاه در سال 1442 میلادی بنا شده است و یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد چین است و قدمت تابلویی که بر ورودی مسجد نصب شده به سال 1908 میلادی باز می گردد.

 

در اواخر ماه مارس به دستور دولت محلی گنبدها و نمادهای هلال ماه و ستاره از 17 مسجد در «پینگ لیانگ» در استان «گانسو» تخریب شدند.

کد خبر 944027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha