بعد نظارتی شوراها باید تقویت شود

احمدی با اشاره به اینکه بعد نظارتی شوراها باید تقویت شود، گفت: شوراهای شهر اگر برنامه و بودجه شهرداری ها را تصویب نکنند و بردن برنامه و بودجه مصوب و شهردارها نمی توانند بدون تصویب برنامه و بودجه برداشت از آن را در شهرداری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «علیرضا احمدی» شب گذشته (سه شنبه 10 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در قانون اساسی 9 اصل به شوراها پرداخته است و شوراها ریشه و مبنای قرآنی دارد. دلیل اصل تشکیل شوراها سپردن مدیریت جامعه به دست مردم به صورت خرد و کلان از روستاهای دور افتاده کشور تا کلانشهرها می باشد.

 

رئیس شورای عالی استان ها افزود: اولین نقش شوراها انتخاب شهردار است و ما حدود هزار و 260 شهر داریم که شهردارها و مدیریت شهری را شوراهایی که منتخب مردم هستند انتخاب می کنند و شوراهای روستا هم دهیار انتخاب می کنند که اصلی ترین کار شوراهاست.

 

وی گفت: در حال حاضر مدیریت روستاها و شهرها به دست شوراها و شهرداری هاست و نقش ویژه ای را دارا هستند. بعد نظارتی شوراها باید تقویت شود و شوراهای شهر اگر برنامه و بودجه شهرداری ها را تصویب نکنند و بردن برنامه و بودجه مصوب و شهردارها نمی توانند بدون تصویب برنامه و بودجه برداشت از آن را در شهرداری داشته باشند و همچنین برخلاف برنامه و بودجه مصوب کاری نمی تواند انجام دهد.

 

احمدی گفت: شورایاری مبنای قانونی ندارد و فقط در شهر تهران تعدادی شورایاری تشکیل شده و به صورت افتخاری فعالیت می کنند.

 

وی افزود: حدود 50 نفر از جامعه شوراها تاکنون دستگیر شده اند که در هر جامعه و قشری متخلف وجود دارد و اگر عضو شورا تخلف کند ظلم به جامعه شورایی داشته است و نباید شوراهای پاکدستی که در اقصی نقاط کشور کار می کنند زیر سؤال بروند.

 

احمدی درباره کمیته انطباق گفت: این کمیته در اصل تطبیق مصوبات شورا با قوانین موجود است و مصوبات شورا نمی تواند خلاف قانون باشد.

 

وی افزود: در هیچ کجای قانون حقوقدان بودن اعضای شوراها نیامده است و شوراها بر اساس مصالح مردم در شهر و روستا تصمیم گیری می کنند و این تصمیم در کمیته انطباق با قوانین تطبیق داده شود و اگر با قانون مطابق بود این مصوبه تأیید خواهد شد و اگر مطابق قانون نبود این مصوبه رد خواهد شد.

 

رئیس شورای عالی استان ها گفت: ما ایراد را در کمیته انطباق قبول داریم و در این زمینه گاهی سلیقه ای عمل می شود که به هیأت حل اختلاف ارجاع داده می شود و رأی ممکن است به نفع شورا صادر می شود./

کد خبر 944635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha