۱۲ تیر روز افشای حقوق بشر آمریکایی/پروازی که ماندگار شد

۱۲ تیر ماه یادآور جنایت خصمانه آمریکای مدعی حقوق بشر در ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران و به شهادت رساندن ۲۹۰ مسافر بی گناه پرواز شماره ۶۵۵ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از میناب، سرنگون شدن هواپیمای مسافربری ایران با 290 سرنشین بی گناه یکی از تلخ ترین وقایع تاریخی است که در 12 تیرماه سال 1367 در آب های نیلگون خلیج فارس به وسیله اصابت دو موشک اتفاق افتاد و اين خبرى بود كه در زمان خودش با بهت فراوان از سوى رسانه‏هاى جهان منتشر شد.

 

جنایت فراموش نشدنی آمریکا در حمله به هواپیمای ایرباس پرواز شماره 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در خلیج فارس و پرپر شدن 290 مسافر بی‌گناه آن حادثه ای است که هرگز از ذهن ها پاک نخواهد شد، چرا که این هواپیمای مسافری دارای مجوز قانونی برای پرواز به مقصد دبی بود و جز مسافر چیز دیگری همراه نداشت. ولی سردمداران کاخ سفید که در جبهه اصلی جنگ کم آورده بودند، خود دست به کار شده و به ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنس دستور دادند تا با حمله به این هواپیما حرکت تروریستی دولت آمریکا علیه ملت و دولت ایران و در راستای حمایت از صدام و رژیم بعث رقم بخورد.

 

32 سال از این فاجعه بزرگ می گذرد اما با یادآوری و مرور این واقعه دلخراش دل هر انسان آزاده ای به درد می آید.

 

سیدعباس وحدانی از بازماندگان شهدای 12 تیرماه و کسی که 6 تن از خانواده او در این جنایت هولناک به شهادت رسیدند در گفتگو با خبرنگار شبستان در میناب با بیان این که آمریکا و دولتمردان این کشور در تاریخ خود جنایت‌های فراوانی را نسبت به مردم دنیا و جوامع بشری روا داشته‌اند، افزود: در واقع می توان 12 تیرماه و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران را روز افشای حقوق بشر آمریکایی نامید.

 

وی افزود: آمریکا خود را حامی حقوق بشر می‌داند، اما به هیچ یک از اصول و قواعد آن پایبند نیست و همواره خوی وحشی گری و جنایتکارانه خود را نشان داده است.

 

وحدانی ادامه داد: جنایت اخیر آمریکا به شهادت رساندن سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی است.

 

وی گفت: به شهادت رساندن 290 مسافر بی گناه آن هم با توجهیی مضحک و خنده دار، داغ بزرگی بود که برای همیشه در تاریخ ماندگار شد و لکه ننگی بر پیشانی جنایت ‌پیشگانآمریکا و حامیان ظلم و استکبار شد.

 

وحدانی در بخش دیگری از این گفتگو، مورد هجوم قرار دادن یک هواپیمای مسافربری توسط یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس را جنایتی نابخشودنی دانست و افزود: این که یک ناو جنگی و فرماندهان آن با علم کامل به این که یک هواپیمای مسافربری را مورد هدف قرار داده اند باز هم به آن افتخار کنند و نشان لیاقت و شجاعت دریافت کنند یک حرکت غیر انسانی است.

 

وی با ذکر این مطلب که 32 سال از این فاجعه می گذرد اما انزجار مردم دنیا را همچنان به همراه دارد، عنوان کرد: شکی نیست که در آینده ابعاد بیشتری از این جنایت برای جهانیان و حتی مردم آمریکا روشن و مشخص خواهد شد.

 

وحدانی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران، دستگاه های فرهنگی و رسانه ها باید برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای مظلوم 12 تیرماه بیشتر تلاش کنند تا نسل جوان ما بهتر با استکبار جهانی و آمریکای جهانخوار آشنا شود.

 

« مراد ابراهیم نژاد »، فرزند شهید گمشاد ابراهیم نژاد از شهدای پرواز شماره 655 نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان، عنوان کرد: زمانی که پدرم به شهادت رسید من 11 ساله بودم.

 

وی گفت: فاجعه 12 تیر و ساقط شدن هواپیمای مسافربری توسط یک ناو جنگی در تاریخ بی سابقه است.

 

ابراهیم نژاد با بیان این که کشته شدن 290 انسان بی گناه یک فاجعه عظیم است، افزود: سرنگون کردن يك هواپيماى غيرمسلح و تکه تکه کردن مسافران و خدمه بی گناه، بی دفاع و بی سلاح آن یک جنایت هولناک و نابخشودنی است.

 

وی با بیان این مطلب که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ششم تا دوازدهم تیرماه را به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کرده اند، گفت: این مدت فرصت مناسبی برای بازخوانی اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا است.

 

ابراهیم نژاد اضافه کرد: حقوق بشر آمریکایی یعنی همین که 290 مسافر بی گناه را که 118 نفر آنان زن و کودک بودند تکه تکه شوند.

 

وی از حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی به عنوان یک جنایت بی سابقه در تاریخ بی سابقه نام برد و گفت: آمریکا و دولت آمریکا مقصر اصلی بسیاری از فجایع در منطقه و جهان هستند.

 

ابراهیم نژاد با بیان این که آمریکایی ها پس از این جنات هولناک، به دروغ گفتند که ما در تشخیص هواپیما دچار اشتباه شده ایم اما از طرفی دیگر از فرمانده ناو وینسس با اعطای مدال شجاعت تجلیل کردند، اظهار کرد: اعطای نشان شجاعت و لیاقت به ویلیام راجرز، اوج پلیدی دولت آمریکا و مهر تاییدی بر جنایت فرمانده ناو وینسس بود.

 

وی گفت: آمریکا در جهان به عنوان مجرم شناخته می شود و اعمال آنها با آنچه آن را حقوق بشر مطرح می کنند در تضاد است چرا که آمریکایی‌ها هواره ثابت کرده اند که بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند.

 

ابراهیم نژاد تصریح کرد: خون شهدا دامن آمریکا و ایادی آن را خواهد گرفت و به زودی شاهد افول ظلم و فساد در دنیا خواهیم بود.

 

پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران ایر با شناسنامه «IR655» از تهران به مقصد دبی در تاریخ 12 تیر سال 1367 پس از توقف بین راهی در بندرعباس، به سمت دبی در حرکت بود که با شلیک دو موشک از ناو یو اس اس وینسنس آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 296 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی، 53 زن و 66 کودک بودند به شهادت رسیدند.

 

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکا برای توجیه این جنایت، دلایل ضد و نقیضی مطرح کردند و کوشیدند تا این اقدام خصمانه را یک اشتباه معرفی کنند اما با توجه به مجهز بودن این ناو به پیشرفته ترین سیستم رادارای و رایانه ای و همچنین مشخص بودن هواپیمای در حال پرواز، مسلم است که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملا خصمانه بوده است.

 

گزارشگر « علی ذاکری »

کد خبر 945109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha