رأفت و مهربانی، مشخصه امام رضا/ انسان در نقش های مختلف زندگی باید خیررسان باشد

حجت الاسلام دشتی به تبیین روایتی از امام رضاعلیه السلام پرداخت و گفت: یکی از مشخصه های امام رضا رأفت و مهربانی است و ما باید در نقش های مختلفی که در زندگی داریم خیررسان باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام علی اصغر دشتی، در ویژه برنامه میلاد امام رضاعلیه السلام که همزمان با دهه کرامت و با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هیئت تشنگان فرات انجام شد؛ در سخنانی به تبیین روایتی از امام رضاعلیه السلام مبنی بر اینکه «عقل انسان کامل نمی شود مگر به ۱۰ چیز...» پرداخت و گفت: نخست اینکه فرد باید خیرش به دیگران برسد.

 

 

این مبلغ حوزه با اشاره به اینکه یکی از مشخصه های امام رضا رأفت و مهربانی است و ما باید در نقش های مختلفی که در زندگی داریم خیررسان باشیم؛ ادامه داد: برداشتن امور بر زمین مانده مردم از دیگر نشانه های خیررسانی است و در این راستا از فرصت کرونا حُسن استفاده را بکنید.

 

 

وی با بیان اینکه بسیجی نماها و هیئتی نماها که افراطی عمل می کنند آبروی این دستگاه را بین مردم بردند اما شما از فرصت کرونا حسن استفاده را ببرید؛ ادامه داد: نشانه دیگر اینکه دیگران از شر او در امان باشند زیرا بدترین مدل احترام از نظر روایات آن است کسی را به خاطر شرش احترام بگذارند.

 

 

حجت الاسلام دشتی زیاد دانستن خیر اندک دیگران و کم دانستن خیر زیاد خود را از دیگر نشانه های کامل شدن عقل عنوان کرد و افزود: یکی از نیازهای درونی همه انسان ها دیده شدن است؛ یکی از پاشنه آشیل های خیانت در خانواده ها به چشم نیامدن یکدیگر است.

 

 

وی با تصریح به اینکه علامه طباطبایی با نگارش ۲۰ جلد المیزان می گفت به نظرم کار خاصی نکردم که آن را به روح پدرم تقدیم کنم و این یعنی کم دانستن خیر زیاد خود؛ یکی دیگر از نشانه های کامل شدن عقل را عدم ناراحتی و عصبانیت در برابر حاجت خواستن دیگران از او دانست و گفت: از نشان های عقل کامل این است در کل عمرش از علم آموزی خسته نشود؛ یکی از نشانه های بی شعوری این است انسان نخواهد چیزی بیاموزد و خود را فارغ التحصیل بداند.

 

 

فرزند مرحوم دشتی(مترجم نهج البلاغه) با تأکید بر لزوم مطالعه مستمر ولو در حد یک خط یا یک صفحه در روز، گفت: ما اینجا نمی خواهیم سیر مطالعاتی بدهیم اما تنبلی مطالعاتی از بدترین نوع تنبلی ها به لحاظ روانشناسی است و  البته آشتی کردن با کتاب کمی سخت است.  

 

 

وی محبوب بودن فقر در راه خدا از توانگری در راه غیر خدا را از دیگر نشانه های عقل کامل عنوان کرد و با بیان مثال هایی در این باره از جمله کم فروشی و...تصریح کرد: اگر پول حرام را به زخم زندگی زدی آن زخم عفونی می شود؛ چرا کارمندی که هر ماه پول{از بیت المال} می گیرد اما در ساعت کاری مشغول موبایل و واتس آپ و اینستاگرام است؟!

 

 

این مبلغ حوزه با بیان اینکه اگر استاد دانشگاه از درس دادن خود و کارگر از کار کردن خود نزند؛ خدا به آنان برکت می دهد لذا توانگری در راه غیر خدا را باید کنار گذاشت؛ تأکید کرد: باید راضی به رضای الهی بود؛ امام رضاعلیه السلام در قله رضایت الهی قرار دارد و البته رضایت طرفینی است و ما باید به تقدیرات الهی راضی و خدا هم از رفتار ما راضی باشد؛ رضایت مادر، انسان را رشد می دهد.

 

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از نشانه های عقل کامل این است خفت در راه خدا از عزت در راه غیر خدا برای او بهتر باشد همانطور که برای حضرت زینب اینگونه بود؛ نشانه دیگر اینکه گمنامی را از شهرت بیشتر دوست دارد کسی که شهرت را بیش از گمنامی دوست دارد نشانه نقص عقل او است.

 

 

حجت الاسلام دشتی با ابراز تأسف از بعضی ناهنجاری ها در جامعه اظهار داشت: خیلی از دولبریتی ها نیم لیتر هم نیستند اما حاضرند هر غلطی بکنند تا معروف شوند؛ بعضی ها برای معروفیت، زن خود را طلاق می دهند و دوباره با او ازدواج می کند یعنی با ناموس خود بازی می کنند که فقط معروف شوند.

 

 

وی دهمین و آخرین نشانه عقل کامل از نظر امام رضا را اینگونه عنوان کرد: این آخری از همه مهمتر است و آن اینکه هر کسی را از خود بهتر و باتقواتر بداند.

 

 

این مبلغ حوزه خاطرنشان کرد: حاج قاسم عزیز سمبل همه این نکات و یک امام رضایی تام بود.

 

 

 

 

 



 

کد خبر 945125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha