ادارات در مصرف آب صرفه جویی کنند

امام جمعه رفسنجان با اشاره به مشکل کمبود آب برخی توصیه های صرفه جویی را به مردم و ادارت کرد و گفت: ادارات در مصرف آب صرفه جویی کنند درختان سرو و کاج که تا حدود ۲ ماه به آب نیاز ندارند آبیاری نکنند و مردم را در مصرف آب در اولویت قرار بدهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان حجت الاسلام اصغر عسکری در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی و ترک محرمات با اشاره به روز 11 ذیقعده ولادت امام هشتم را تبریک گفت و افزود: اعتقاد به امام رضا(ع) در آموزه های دینی و عقاید ما جایگاه ممتاز دارد به این معنا که هر کس معتقد به امام هشتم باشد شیعه اثنی عشری است؛ برخی اعتقاد تا امام هفتم دارند و واقفیه شدند، لذا هرکس تا امام علی بن موسی الرضا(ع) را قبول داشته باشد شیعه 12 امامی محسوب می شود.

 

 

 

امام جمعه رفسنجان افزود: هرکس امام رضا(ع) را زیارت کند بهشت بر او واجب است؛ ائمه هر کدام رویکرد خاص و جلوه ای داشتند، در دوره امام حسین(ع) جلوه شورانگیز نهضت کربلا ایجاد شد، امام سجاد (ع) دعای صحیفه سجادیه را به ارث گذاشت، امام صادق (ع) و باقر (ع) با علم و دانش شاگردان زیادی تربیت کردند، امام علی بن موسی الرضا( ع) با خلیفه هوشمند و زیرک عباسی مأمون هم عصر بود آن زمان شیعیان دارای قدرت بودند مأمون دنبال این بود که علی بن موسی رضا(ع) را به پایین بیاورد و خود را بالاتر از او قرار دهد یکی از توطئه های مأمون این بود که امام را ولیعهد خود قرار داد یعنی من برترم و تو جانشین من هستی؛ امام رضا(ع) آن چنان کنارش زد که مأمون چون راهی نداشت امام را مسموم کرد و به شهادت رساند.

 

 

وی ادامه داد: حضرت امام رضا(ع)فرمود: " امامت شرط اسلام و شرط توحید است اگر کسی در مسئله امامت دچار بحران باشد دینش دین نیست و  جایگاه امامت شرط اصلی توحید و اعتقاد به خدا است، امامت اساس اسلام است.

 

 

حجت الاسلام عسکری بیان کرد: اگر امامت را هم در اصول دین و هم در فروع دین قرار دادیم ریشه در کلام امام علی بن موسی الرضا دارد پس امامت هم از اصول دین و هم فروع دین است، ائمه ما با رویکرد قوی سیاستمدارانه به میدان آمدند که  مسئولین ما باید این درس ها را بیاموزند و اجرا کنند.

 

 

وی به روز دهم تیر سالروز عملیات کربلای یک در سال 1365 مصادف با آزادسازی شهر مهران اشاره کرد و گفت: چند عملیات در دفاع مقدس آثار ارزشمند بودند مثل فتح خرمشهر، عبور از اروند و رسیدن به فاو و آزادسازی مهران و از جمله لشکریانی که در این آزادسازی حضور داشتند لشکر 41 ثارالله بود.

 

 

عسکری به 11 تیر سال 61 سالروز سومین شهید محراب آیت الله صدوقی در استان یزد اشاره کرد و یاد این شهید محراب که از مسن ترین شهدای محراب و یار نزدیک امام و رهبری و از افراد موثر و خدوم بود را گرامی داشت.

 

 

وی همچنین حمله ناجوانمردانه ناو آمریکایی در خلیج فارس در 12 تیر 1367 را یادآوری کرد و افزود:  این حمله 298 سرنشین را به شهادت رساند و آمریکا تاکنون نه تنها غرامت ندادند عذر خواهی هم نکردند بلکه به فرمانده آن ناو هم مدال افتخار دادند و دم از حقوق بشر هم می زنند، کشورهای اروپایی هم این حرکت ددمنشانه را محکوم نکردند.

 

 

امام جمعه رفسنجان در بخشی از سخنانش رعایت نکات بهداشتی؛ فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در جهت عدم ابتلا به بیماری کرونا مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصاد و زندگی را نمی شود تعطیل کرد امّا تا ساختن واکسن و پیدا شدن راه درمان قطعی نکات بهداشتی و دستورات و تأکیدات کادر درمانی و وزارت بهداشت را مراعات کنید.

 

 

وی به فصل تابستان و وضعیت کمبود آب در رفسنجان اشاره و بیان کرد: این مشکل توسط مسئولین در حال پیگیری است 750 لیتر آب در ثانیه مورد نیاز شهرستان است اما 590 لیتر بیشتر از چاه ها استخراج و تولید نمی شود و هر ثانیه ای 160 لیتر آب در رفسنجان کمبود است.

 

 

عسکری تصریح کرد: یکی از جاهایی که می توان بخشی از کمبود آب را جبران کرد ادارات هستند، آن ها در مصرف آب صرفه جویی کنند و درختان سرو  و کاج را که تا 2 ماه از بی آبی خشک نمی شوند آبیاری نکنند،  باغچه ها و گل های زینتی ادارات را آب می دهید در حالیکه مردم در خانه آب برای وضو و استحمام ندارند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: 2 حلقه چاه آب حفر شده و با دبی 150 لیتر در ثانیه در مدار قرار گرفتند یکی هم تا آخر تیرماه و یکی هم تا آخر مرداد حفر و در مدار قرار می گیرد؛ مسئولین مجتمع مس سرچشمه در بحث خرید اتصالات لوله و برق رسانی به این 2 موتور پمپ هزینه ها را متقبل شده است.

 

 

امام جمعه رفسنجان گفت: مردم اگر 20 درصد در کارهای غیر ضروری از جمله شستشوی حیاط و ماشین صرفه جویی داشته باشند کمبود آب جبران می شود؛ همچنین شهرداری از آب شرب در آبیاری فضای سبز استفاده نکنند، مردم بر درخت ها برتری دارند اولویت اول مردم هستند گل و بوته ای اگر خشک  شود مانعی نیست همچنین درختان سرو و کاج تا 2 ماه خشک نمی شوند.

 

 

وی با بیان اینکه 70 درصد آب فضای سبز از آب شرب است و اینکه تا کنون 2 هزار انشعاب غیر مجاز آب در رفسنجان شناسایی شده است؛ توصیه کرد: ممانعت از وصل کردن پمپ در کنار کنتور آب، قانونمند کردن انشعابات آب، استفاده از منبع جهت ذخیره و برداشت آب را در برنامه خود قرار دهند.

 

کد خبر 945448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha