اوج گیری کرونا در خراسان جنوبی/ زنگ هشدار قرمز به صدا درآمد

خراسان جنوبی در حالی پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت‌سر می‌گذارد که به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمار بیماران کرونایی در این خطه کویری روند صعودی به خود گرفته است و زنگ خطر وضعیت قرمز در بیش از نیمی از شهرهای استان به صدا درآمده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ کرونا همان ویروس منحوس و همه گیر که به یک چشم بر هم زدنی دنیا را بهم ریخت و اکنون با شاخ‌وشانه‌کشی‌هایش، دمار از روزگار همه در آورده است. یک روز برای رهایی از آن باید دست‌ها را شست و روز دیگر دهان‌ها را بست.

 

در حالی که ویروس با همان شدت و حدت سال پیش کشنده و خطرناک بوده و هست، اما به مرور معادله پیچیده کرونا را عادی و ساده جلوه دادند و با عدم اعلام آمار استانی مبتلایان به کرونا، وضعیت سفید در ذهن جامعه تصویرسازی شد اما متاسفانه اکنون تلفات و خساراتی به ‌مراتب بیشتر از آمار روزانه برخی جنگ‌ها و تصادفات بر ما تحمیل‌ شده است، البته این حرف و سخن‌ها چیزی از تقصیرات جامعه کم نمی‌کند، جامعه یعنی ما، مایی که علاوه بر ناتوانی در تحمل فشار اقتصادی بیشتر، به کرونا عادت کرده‌ایم و ترس و احتیاط روزهای اول را نداریم و می‌خواهیم به هر شکل ممکن حداقل بخشی از زندگی پیشین خود را احیا کنیم.

 

۶ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز کرونا

با این رفتارهای نادرست مسئولان و بی‌احتیاطی مردم حالا خیزش محسوس کرونا در همه جای کشور احساس می‌شود. روز گذشته ۲ هزار و ۵۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۸۳ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر رسید  و متاسفانه ۱۵۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

 

طی چند روز گذشته مراجعه‌ بیماران به بیمارستان‌های خراسان جنوبی با علائمی مانند تنگی نفس بیشتر شده است و آمار بستری‌های کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان ها افزایش یافته است. براساس آخرین نقشه وضعیت کرونا که از استان منتشر شده است شهرستان های بیرجند، خوسف، سربیشه، نهبندان، طبس و فردوس در وضعیت خیلی پرخطر(قرمز)، شهرستان‌های قاین، درمیان و بشرویه وضعیت پرخطر (نارنجی)، شهرستان‌های زیرکوه و سرایان وضعیت متوسط خطر (زرد) قرار دارند و هیچ شهری وضعیت سفید ندارد.

 

 افزایش شمار بیماران تنفسی درمانگاه‌های خراسان جنوبی نگران‌کننده است

«محمد دهقانی فیروزآبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز شنبه ۱۴ تیرماه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۷ بیمار با مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

 

وی با بیان اینکه ۶۵ بیمار مثبت مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری و ۱۵ نفر در بخش (ICU) مراقبت‌های ویژه هستند، ادامه داد: متاسفانه تعداد موارد فوتی استان از ابتدای کرونا تاکنون به ۶۲ مورد رسیده است.

 

در شرایطی که در روزهای اخیر مقام‌های بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی از قرمز شدن وضعیت تعدادی از شهرستان‌های استان به لحاظ شیوع کرونا خبر می‌دهند، چرایی بروز این وضعیت و کیفیت تدابیر اتخاذ شده برای مواجهه با آن در نزد افکار عمومی سوال است.

 

مجلس گردانی کرونا در مراسم عزا و عروسی!

در حالی که کارشناسان امر از برپایی مجدد مراسم‌های عروسی و عزا و دورهمی های خانوادگی، به عنوان دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان های قرمز استان سخن می گویند، عادی انگاری مردم از بیماری و کم‌توجهی آنان به رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان راز شیوع کرونا در این شهرستان ها نام می برند.

 

اکنون کرونا در مراسم عزا و عروسی مجلس گردانی می‌کند و رحم ندارد، برخی از بستگان هم پس از شرکت در این مراسم‌ها که به کرونا مبتلا شده اند حالا روی تخت بیمارستان با این ویروس مبارزه و آرزو می‌کنند که دوباره بتوانند عزیزانشان را ببییند و جان سالم به در ببرند. در تبیین نقش مراسم های عروسی و عزا در افزایش مبتلایان به کرونا، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در یک مراسم ختم در یکی از روستاهای شهرستان حدود ۳۵ نفر به کرونا آلوده شدند.

 

تأمل در چرایی این آمار و آرقام بزرگ نشان می دهد که رعایت نکردن پروتکل بهداشتی با اولویت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی دلیل اصلی و بی چون و چرای قرمز شدن وضعیت تعدادی از شهرستان های خراسان جنوبی از نظر شیوع کرونا در روزهای اخیر بوده است.

 

راه‌اندازی بخش سوم مراقبت‌های ویژه در بیمارستان ولی عصر بیرجند

«مسعود ضیایی» مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم به رسانه ها گفت: میزان مراجعات مردمی و موارد مثبت بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی به ویژه بیرجند خیلی افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیرجند پر شده است و درصدد راه‌اندازی و تجهیز بخش سوم هستیم، افزود: از نیمه خرداد به بعد حجم زیادی از مراجعه کنندگانی که برای تست کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند، جواب آزمایش آنها مثبت شد.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند ادامه داد: این موارد در حدی بود که در بخش عفونی به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ نفر بستری داریم همچنین یک بخش عفونی برای بیماران کرونایی به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند اضافه کردیم.

 

ضیایی بیان کرد: افزایش بیماران برای پرسنل خستگی می‌آورد و از سویی حجم کار زیاد حساسیت، مواظبت و مراقبت کادر درمان از خود و بیمار را کاهش می‌دهد، مراقبت نکردن و خستگی نیز سبب آلودگی پرسنل شده و موجب خواهد شد فرد حداقل به مدت ۲ هفته غیبت داشته باشد.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: در این صورت بیمارستان با کمبود پرسنل مواجه خواهد شد و از طرفی نیاز به دارو، خدمات و تجهیزات داریم و وقتی بار بیماران زیاد شود در تامین آن با مشکل مواجه می‌شویم لذا همه این مشکلات در کنار هم سبب قفل شدن سیستم درمان شده و در نتیجه خدمات مناسبی در اختیار بیماران قرار نخواهد گرفت.

 

به گفته وی یکی از مهمترین دلایل شیوع بالای بیماری، جدی نگرفتن مسایل بهداشتی توسط مردم است، همچنین به نظر می‌رسد مردم خسته شده‌اند و اطلاع رسانی به مردم نیز کاهش یافته است.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند یکی از مسایل مهمی که توسط مردم جدی گرفته نمی‌شود را حضور در مراسم ترحیم دانست و گفت: یک زن ۹۰ ساله در یکی از روستاهای استان فوت کرد که افراد زیادی از شهر و روستاهای مجاور در این مراسم شرکت کردند و منجر به ابتلای بیش از ۳۵ نفر تاکنون شده که حال چند نفر آنها وخیم است.

 

وی افزود: از طرفی مراسم عروسی نیز با مجوز یا بدون مجوز در خانه‌ها و باغ‌های روستایی و شهری برگزار می‌شود که در نتیجه آن با حجم زیادی از ابتلای موارد خانوادگی مواجه شده‌ایم. برگزاری جشن‌های تولد، مسافرت‌های غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی نیز از دیگر دلایل شیوع بیماری کرونا در استان است.

 

متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بارها توصیه کرده اما با افزایش شمار مبتلایان و بالارفتن فوتی‌های ناشی کرونا مجددا استفاده از ماسک در اولویت قرار گرفت و از ۱۵تیرماه در مکان‌های عمومی اجباری است.

 

اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیرماه در خراسان جنوبی

«محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان جنوبی هم از دستورالعمل جدید ستاد ملی مقابله با کرونا و الزامی شدن استفاده از ماسک در برخی مکان‌ها خبر داد و گفت: دستورالعمل استفاده از ماسک در محل‌های تجمع و اماکن عمومی از روز ۱۵ تیر لازم الاجراست.

 

وی بیان کرد: مدت زمان تعریف شده برای این ضابطه در مرحله اول، پایان تیرماه است و برای مراحل بعدی و تمدید آن، بنا به شرایط در جلسات آتی تصمیم گیری خواهد شد.

 

معتمدیان به تکلیف فرمانداران در این زمینه و فعال‌تر کردن تیم های نظارتی در همه مناطق نیز اشاره کرد و افزود: افزایش آمار بیماران تنفسی و موارد کرونا مثبت می‌طلبد که نظارت ها افزایش یابد و این موضوع با هم افزایی دستگاه ها کنترل شود.

 

اما ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسائل و موارد مختلف همواره نقشه راه و چراغ روشن کننده مسیر ملت ایران و ملت های آزادیخواه جهان بوده و هست و در این شرایط خاص نیز اظهار نظر شفاف، قاطع و علمی معظم له در مورد استفاده از ماسک در راستای پیشگیری از انتقال بیماری به طور حتم روشنگر این مقطع از زمانمان خواهد بود.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از مشاهده مردم و مدیرانی که در اجتماعات از ماسک استفاده نمی‌کردند این مورد را مطرح و از مردم خواستند در اجتماعات علاوه بر رعایت فاصله از ماسک استفاده کنند.

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با روسای عالی قضایی و همچنین رؤسای کل دادگستری های کشور، با تأکید بر اینکه ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان را به جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا فراخواندند.

 

همه هشدارها و روند صعودی آمارهای مبتلایان به کرونا حکایت از این دارد که این بیماری ناشناخته همچنان در کشور ما جولان می‌دهد و بنا به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا می‌شود و هر فرد ناقل کرونا می‌تواند بدون فاصله‌گذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند. افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند و افرادی که آنتی‌بادی آنها مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند و هنوز نمی‌توان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند.

 

زوایای پنهان ویروس کرونا

شاید ذکر این مطلب همه ما را به بیشتر نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا به فکر فرو ببرد که دانشمندان طیف گسترده‌ای از مشکلات ناشی از ویروس کرونا را گزارش کرده اند که می‌تواند سال‌ها بر روی بیماران تأثیر بگذارد. بر این اساس، علاوه بر مشکلات تنفسی، ویروس کرونا روی بسیاری از سیستم‌های اندامی اثر می‌گذارد، در بعضی موارد باعث آسیب فاجعه بار می‌شود. محققان تصور می‌کردند که این ویروس فقط تنفس را درگیر می‌کند اما معلوم شد که این بیماری بر لوزالمعده، قلب، کبد، مغز، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها تأثیر می‌گذارد. دانشمندان تصریح کردند که ویروس کرونا می‌تواند منجر به اختلال در انعقاد خون شود که می‌تواند منجر به سکته مغزی شود، التهاب شدید که بر بسیاری از سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارد. این ویروس همچنین می‌تواند باعث عوارض عصبی شود که از سردرد، سرگیجه و از بین رفتن طعم یا بو به تشنج و سردرگمی می‌رسد.

 

و اما...

درست است که ما ویروس کرونا را با چشم مسلح نمی توانیم ببینیم اما آثار آن را  هر روز مشاهده می کنیم و می بینیم که بر اثر اوج گرفتن این ویروس هر روز عزیزی از میان ما می رود و در میان حزن و تنهایی و بی کسی اسیر خاک می شود. پس ای کاش برخی ها به این باور و اعتقاد برسند که زدن ماسک، ضدعفونی کردن دست، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از خروج غیرضروری از منزل سخت تر از مرگ خود و دیگران نیست که آنچنان در برابرش مقاومت می کنند.

 

بنابراین یکی از مهمترین مسئولیت های اجتماعی کمک نکردن به انتشار ویروس با رعایت نکات بهداشتی است و می توان با توجه به نکات کلیدی نظیر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک زنجیره انتقال کرونا را قطع کرد.

 

 

کد خبر 945611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha