وجود ۲۷ واحد فراوری راکد در استان/ ۱۸ طرح نیمه تمام صنایع تبدیلی تکمیل می شود

قوسی با بیان اینکه ۲۷ واحد فرآوری محصولات کشاورزی راکد در استان وجود دارد که برنامه‌ریزی شده امسال ۱۷ واحد فعال شود گفت: در سال جهش تولید با اختصاص منابع مالی و تسهیلات به صاحبان صنایع تبدیلی، ۱۸ واحد نیمه تمام تکمیل و فعال خواهد شد.

«غلامرضا قوسی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با اشاره به اینکه مدیریت و ارتقای تولید در راستای تدوین سند سازگاری با کم‌آبی با توسعه کشت نشایی از برنامه های اولویت‌دار جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در سال جهش تولید است، گفت: همچنین احیا و توسعه کشاورزی حفاظتی با رویکرد تقویت مواد آلی خاک با اجرای کشت مستقیم و ترویج کود سبز در دستور کار است.

 

۹۲ کیلومتر قنات مرمت و بازسازی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی دارای رتبه دوم تعداد قنوات در سطح ايران است، افزود: اكنون ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان وجود دارد كه در سال جاری حدود ۹۲ کیلومتر از این قنوات مرمت، بازسازی و لایروبی خواهد شد.

 

قوسی با تاکید بر لزوم افزایش راندمان آبیاری در استان ادامه داد: اکنون راندمان آبیاری در بخش کشاورزی از ۴۴ درصد به ۴۷ درصد رسیده است و در زمینه اجرای سیستم های نوین آبیاری از رتبه ۲۸ کشوری به رتبه ششم رسیده ایم.

 

وی بیان کرد: اصلاح نژاد و بهبود زنجیره غذایی و معرفی نژادهای سازگار از دیگر برنامه های سند سازگاری با کم آبی است و بر این اساس باید سالانه حدود ۱۵ درصد معادل ۳۳ هزار تن افزایش تولید در محصولات زراعی، باغی و دام و طیور استان داشته باشیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به توسعه کشت های گلخانه ای در استان، ادامه داد: در سالهای گذشته ۶۷ هکتار کشت گلخانه ای داشته ایم اما در سال ۹۸ یک تفاهم‌نامه برای ایجاد یک هزار هکتار کشت گلخانه ای در خراسان جنوبی منعقد شد.

 

قوسی تصریح کرد: اکنون طرح توسعه کشت گلخانه ای در استان وارد فاز اجرایی شده است که برای آن ظرفیت هشت هزار نفر اشتغال با تولید ۲۸۰ هزار تن محصول پیش‌بینی شده است که به افزایش بهره‌وری و اشتغال کمک خواهد کرد.

 

امسال تولید محصولات باغی استان ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

وی به برنامه ریزی در زمینه افزایش تولید محصولات باغی با اولویت محصولات استراتژیک استان اشاره کرد و افزود: زرشک، عناب و زعفران، پسته، انار، گل محمدی و گل نرگس در الگوی کشت قرار گرفته است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای امسال رشد ۴۰ درصدی برای تولید محصولات باغی استان پیش بینی شده است، گفت: در محصولات زراعی استان نیز برای ارتقای تولید طرح‌های خودکفایی و تغییر الگوی کشت هدف‌گذاری شده است که از ۷۰ هزار هکتار به ۷۶ هزار هکتار برسیم.

 

وی تاکید کرد: بحث ترویج و توسعه محصولات کم آب‌بر مانند کینوا، ارزن، کنجد و خاکشیر با توجه به شرایط استان خراسان جنوبی بسیار مهم و اساسی است که اکنون اقدامات ترویجی این محصولات در حال انجام است.

 

۶۹ واحد نیمه تمام  صنایع تبدیلی اولویت‌دار در خراسان جنوبی وجود دارد

قوسی با اشاره به ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در استان، ادامه داد: حدود ۶۹ واحد نیمه تمام اولویت‌دار در خراسان جنوبی وجود دارد که با اختصاص منابع مالی و تسهیلات به صاحبان صنایع تبدیلی، در سال جهش تولید ۱۸ واحد تکمیل و فعال خواهد شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۷ واحد فرآوری محصولات کشاورزی راکد در استان وجود دارد که برنامه‌ریزی شده امسال ۱۷ واحد فعال شود، عنوان کرد: تکمیل و تجهیز صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات استراتژیک در دستور کار است.

 

وی به برنامه آموزش و ترویج جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: زیربنای هر توسعه ای آموزش است و امسال ۱۲۷ هزار نفر روز برنامه آموزشی و ترویجی برای بهره برداران بخش کشاورزی استان تعریف شده است.

 

قوسی به نوسازی ماشین آلات بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون استان ۱.۸۶ درصد است که با ورود ماشین آلات جدید و پراخت تسهیلات کم بهره برنامه ریزی شده است تا این ضریب را به ۱.۹۸ درصد برسانیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید فرایند صدور مجوزها که دغدغه صاحبان صنایع است تسهیل شود و از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناورانه استفاده کنیم، بیان کرد: با اجرای برنامه های بخش کشاورزی استان پیش‌بینی شده یک هزار و ۳۴۱ نفر اشتغال ایجاد و برای هشت هزار و ۹۸۸ نفر تثبیت اشتغال انجام شود که خروجی اجرای این برنامه افزایش ۱۳۲ هزار تن تولید محصولات کشاورزی در استان خواهد بود.

 

 

کد خبر 946131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha