ماسک سلاح پسشگیری ازکرونا / همراهی مردم برای کنترل و مهار ویروس کرونا ضروری است

رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مهم ترین راه برای در امان ماندن از ویروس منحوس کروناست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، بیماری کرونا، ویروس ناشناخته ای که با حضور بی رحمانه خود چهره ای از خشم و جنگ بیولوژیک را به خوبی به انسان ها در اقصی نقاط جهان نشان داد.

 

ویروس که به نظر بسیاری از کارشناسان ساخته دست است و هر بار با جهشی تازه مواجه شده و چهره ای جدید از خود به نمایش می گذارد.

 

شیوع این ویروس منحوس نه تنها زندگی اجتماعی را مختل کرده است که تاکنون جان های زیادی را قربانی کرده است.

 

علاوه بر شیوه ها درمانی این بیماری که در اختیار شبکه های بهداشت و درمان قرار دارد و افراد به محض مبتلا شدن به علایم این بیماری چون گلو درد و تنگی نفس و تب بالا باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، امام مهم ترین اصل برای در امان ماندن از این ویروس منحوس رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

 

به رغم پیش بینی های عمومی مبنی برای ضعیف شدن این ویروس در گرمای هوا و فصل تابستان، اما این ویروس منحوس این روزها چهره ای جدید از خود را به نمایش گذاشته و بسیاری از مناطق به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و ابتلای مردم در وضعیت قرمز ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

 

با گرم شدن هوا ابتدا مردم از پوشیدن دستکش خسته شدند و این مورد فراموش شد و در مدت کوتاهی دیگر کسی از ماسک هم استفاده نکرد و با قرمز شدن شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، این روزها ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا خواستار اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارات و نهاد ها و توجه مردم به این مهم شده اند.

 

 

جدال سختی با بیماری کرونا داشتم

 

مرتضی جوانی که به تازگی ا موفق به پیروزی در جدال با کرونا شده است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: به رغم هشدارهایی که در خصوص بیماری کرونا داده می شد، من از جمله افرادی بودم که تصور می کردم کرونا ضعیف شده و با گرم شدن هوا تقریبا وجود ندارد.

 

وی افزود: برای شرکت در مراسم جشن ازدواج یکی از بستگان شرکت کرده بودیم که  در این مراسم به کلی ویروس کرونا را  فراموش کرد و با اقوام و دوستان در کمترین فاصله صحبت می کردم و غذا خوردیم.

 

مرتضی با بیان اینکه در مدت کوتاهی علایم بیماری برای من و چند نفر از اعضای خانواده مشاهده شد، افزود: بعد از مشاهده علائم بیماری و تنگی نفس به پزشک مراجعه کردم و پزشک دستور قرنطینه داد تا جواب تست کرونا آماده شود، بعد از این موضوع از رفتن به سر کار خودداری کرده و در خانه ماندم.

وی با بیان اینکه این شرایط برای همسرم و دو نفر دیگر از اعضای خانواده من پیش آمد، افزود: مادرم به دلیل درگیر شدن ریه ها به این ویروس ناچار به بستری در بیمارستان شد، اما من و برادرم در منزل قرنطینه و درمان را شروع کردیم.

وی ادامه داد: پس از 15 روز قرنطینه خانگی و جدالی سخت با بیماری کرونا به فضل الهی موفق به شکست بیماری شدیم، اما مادرم با سختی بیشتری مواجه بود و همچنان به رغم شکست بیماری با تنگی نفس مواجه است.

 

مرتضی بیان کرد: پس از به دست آوردن سلامت با دیگر آشنایان حاضر در مراسم ازدواج تماس گرفتیم و متاسفانه افراد زیادی از آن جمع به بیماری کرونا مبتلا شده بودند.

 

نگران سلامت خانواده و همه افراد جامعه هستم

 

مهتاب بانوی فروشنده خرم آبادی هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: من از اردیبهشت ماه دیگر از ماسک استفاده نکردم چون تنفس با ماسک و استفاده از دستکش برایم دشوار شده بود.

 

وی با بیان اینکه در فروشگاه باز بود و با تصور اینکه هوا در جریان است به  راحتی با مشتری ها  صحبت می کردم و هنگام پرو لباس به آنها کمک می کردم، افزود: علاوه بر محل کار به راحتی در بازار ها و پارک ها رفت و آمد داشتیم و مهمانی های خانوادگی و دوستانه را هم بدون رعایت اصول اعلام شده برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشتیم.

 

وی ادامه داد: با بروز علایم بیماری تازه متوجه اشتباهم شدم و دراولین اقدام بین خودم و خانواده فاصله ایجاد کردم و در اتاق خودم را قرنطینه کردم و با رعایت اصول بهداشتی به پزشک مراجعه کردم و بعد از اعلام نتیجه تست مشخص شد که به این بیماری مبتلا شده ام.

 

مهتاب افزود: در قرنطینه خانگی اما به سختی با این بیماری درگیر شد و سختی زیادی را تحمل کردم و با هردم و بازدم که به سختی انجام می شد تنها به اشتباهات گذشته در ساده گرفتن بیماری فکر می کردم و از رفتار گذشته خود پشیمان بودم.

 

وی افزود: امروز حدود 20 روز از روزهای سخت بیماری می گذرد و من هنوز با ماسک و تسکش و فاصله مناسب با مردم رفتار می کنم و نگران سلامت همه افراد جامعه و خانواده خود هستم.

 

استفاده از ماسک در اماکن عمومی و ادارات اجباری است

 

 

استاندار لرستان با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم جت کنترل و مهار ویروس کرونا، اظهار داشت: از امروز(15 فروردین) استفاده از ماسک در اماکن عمومی و ادارات اجباری است.

 

«سیدموسی خادمی» افزود:رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستور العمل های بهداشتی از سوی مردم مهم ترین گام در کنترل و مهار ویروس کروناست.

 

وی با بیان اینکه از ورود ارباب رجوع  بدون ماسک به ادارات و نهادها جلوگیری  می شود، ادامه داد: تمامی ادارات، مراکز عمومی مانند شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و…، نهادهای نظامی، انتظامی و همه دستگاه‌های مربوط به حکومت و نظام از امروز موظف هستند که در داخل ادارات از ماسک استفاده کنند.

 

خادمی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای در دسترس بودن ماسک اندیشیده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ماسک سه لایه با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان در داروخانه‌های استان موجود است.

 

این روزها که شیوع ویروس کرونا به اوج دوباره رسیده است، مراکز درمانی با حجم زیاد مراجعه مواجه هستند وخود مراقبتی و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند گام مهمی در کنترل و مهار این ویروس باشد.

کد خبر 946186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha