محدودیت های مشمولان وظیفه غایب از سربازی/ درخواست های خرید خدمت تا قبل از ۱۲ فروردین ۹۸ قابل پیگیری است

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: کسانی که مشمول وظیفه غایب از سربازی هستند محدودیت هایی از جمله ممنوعیت خروج از کشور، منع استخدام، عدم استفاده از تسهیلات بانکی و منع شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سرهنگ محمد مقصودی دوشنبه (16 تیر) در اولین کنفرانس خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بحث محدودیت های مشمولان وظیفه غایب از سربازی گفت: کسانی که به سن خدمت سربازی برسند و به پلیس ۱۰+ و یا وظیفه عمومی مراجعه نکنند عنوان مشمول غایب دارند که اگر به خدمت اعزام نشوند، محدودیت هایی از جمله ممنوعیت خروج از کشور، عدم استفاده از تسهیلات بانکی که قطعاً اگر وضعیت مشمولی آن ها حل نشود مشکلات بانکی در رابطه با وام و تسهیلات و ... خواهند داشت، منع شرکت در انتخابات به عنوان کاندیداها و منع استخدام (چه به صورت پیمانی و چه قراردادی) و حتی ممنوعیت بکارگیری آنان توسط اصناف را دارند.

 

 

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمان بیان کرد: طبق قانون اگر شرکت دولتی و یا غیردولتی و یا صنفی مشمولین غایب را بکار بگیرند و در بازدیدها مشمول سربازی شناسایی شود آن صنف و یا شرکت باید جریمه یک سرباز را برای بار اول حدود 16 میلیون تومان پرداخت کند و برای بار دوم هزینه دو سرباز و برای بار سوم هزینه سه سرباز را باید پرداخت کند.

 

 

وی در بحث خرید خدمت سربازی، توضیح داد: در حال حاضر خرید خدمت سربازی نداریم اما کسانی که تا تاریخ 12 فروردین 98 و قبل از آن درخواست ها را ثبت و مبلغی از آن هزینه را پرداخت کرده باشند، می توانند مراجعه کرده و پیگیر وضعیت خدمت خود باشند؛ بنابراین کسانی که پیگیر شدند، درخواست دادند و حداقل یک قسط واریز کردند اما دیگر پیگیری نکردند حتماً تا بهمن ماه سال جاری فرصت دارند مراجعه کنند تا از وضعیت نظام وظیفه خود اطلاع داشته باشند.

 

 

سرهنگ مقصودی در مورد اشخاصی(چه دانش آموز و چه دانشجو) که در حال تحصیل هستند، خاطر نشان کرد: اگر دانش آموزی قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام اخراج شود و یا از تحصیل انصراف بدهد و یا فارغ التحصیل بشود، زمانی که وارد سن 18 سال می رسد، 6 ماه فرصت دارد مراجعه کند تا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند اما کسانی که به سن 18 سال می رسند و بعد از 18 سال فارغ التحصیل شده و یا انصراف دادند و یا اخراج شدند، یکسال فرصت خواهند داشت که پیگیر وضعیت نظام وظیفه خود شوند.

 

 

وی ادامه داد: خانواده ها و دانش آموزان باید توجه داشته باشند که تحصیلات دوران دبیرستان فقط تا سن 20 سالگی است؛ یعنی بعد از 20 سالگی حتی اگر ادامه تحصیل بدهند و فارغ التحصیل نشوند، دیگر این موضوع شامل حالشان نمی شود و تا سن 20 سالگی می توانند وارد مراحل دانشگاهی بشوند در غیر این صورت باید برای نظام وظیفه مراجعه کنند.

 

 

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمان در ادامه اظهار داشت: حداکثر معافیت تحصیلی برای دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی در حوزه کاردانی 2 و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته  3 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 5 سال، دکتری پزشکی پیوسته 8 سال و دکترای تخصصی 6 سال است و در پایان این فرجه ها اگر اخراج و یا فارغ التحصیل شوند، یک سال بعد فرصت دارند که پیگیر وضعیت مشمولیت خود شوند.

 

 

وی در ادامه گفت: کسی که به خدمت سربازی اعزام و وارد می شود، فقط می تواند در مقطع کارشناسی به بالاتر ادامه تحصیل بدهد که شامل سربازان حین خدمتی است که غیبت هم نداشته باشند.

 

 

سرهنگ مقصودی در خصوص معافی کفالت والدین، افزود: کسی که تقاضای کفالت می کند، مدت زمانی که پیش بینی شده برای کفالت پدر نیازمند مراقبت 90 روز است و اگر ظرف 90 روز پیگیر نشوند از دستور کار خارج شده و امکان اقدام برای آن ها نیست و همچنین مدت برگه درخواست کفالت مادر (مانند طلاق مادر و یا مادری که شوهرش فوت کرده) 60 روز است.

 

 

وی با بیان اینکه طلاق جز آسیب های اجتماعی فعلی است، بیان کرد: ممکن است افرادی برای اینکه فرزندشان را از خدمت سربازی معاف کنند، وارد طلاق های صوری می شوند که خانواده ها توجه کنند که در حوزه طلاق های صوری ما به شدت ورود خواهیم کرد و با تحقیقات دقیق و کاملی این را انجام خواهیم داد.

 

 

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمان ادامه داد: در خصوص خانواده جانبازان و رزمندگان غیبت مانع درخواست برای این خانواده در حوزه کسر خدمت سربازی نیست و با داشتن شرایط 25 درصد جانبازی والدین و یا حضور در جبهه می توانند از معافیت کفالت استفاده کنند و همچنین در مورد کمیسیون های پزشکی افرادی هستند که مراجعه می کنند که مدت زمان مراجعه آن ها 70 روز است که اگر مراجعه نکنند با مشکل مواجه خواهند شد و در حوزه کمیسیون پزشکی غیبت مانع طرح درخواست آن ها نخواهد بود اما مشمولین می توانند ثبت درخواست کنند تا رسیدگی شود.

 

 

وی در ادامه در خصوص سربازان فراری، گفت: سربازان فراری شامل کسانی است که به خدمت اعزام شدند اما به هر دلیل خدمت را ترک کرده و مراجعه نکردند؛ سرباز فراری عنوان مجرمانه دارد لذا اگر سربازان فراری ظرف مدت 60 روز خودشان را به یگان خدمتی که در آن مشغول بودند معرفی و مراجعه کنند، به مراجع قضایی معرفی نمی شوند و یگان در مورد تنبیه این موارد تصمیم گیری می کند اما اگر بعد از 15 روز غیبت( حتی اگر ظرف 60 روز باشد) دستگیر شوند قطعاً توسط رده های تخصصی ضابطین به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می شوند که مجازات آن ها حبس و اضافه خدمت است لذا توصیه ما این است که سربازان فراری خود را معرفی کنند، از تخفیفات قانونی برخوردار شوند.

 

سرهنگ مقصودی در ادامه با بیان اینکه تأکید سازمان بر این است که متأهلین در نزدیک ترین محل خدمت سربازی خود خدمت کنند، در خصوص اعزام سربازان با وجود شیوع بیماری کرونا، بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا قبل از اعزام سربازان غربالگری کرونا حتماً انجام می شود و همه پروتکل های بهداشتی را برای اعزام رعایت می کنیم لذا خانواده ها و مشمولین هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشند.

کد خبر 946607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha