۸۰ پروژه نیمه تمام در استان زنجان نهایی می شود

میرزایی گفت: ۸۰ پروژه نیمه تمام استان زنجان با اعتباری بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان تا پایان سال مالی ۹۹ در استان به سرانجام می رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به بیان مهم ترین برنامه های سازمان برای توسعه، ارتقاء و بهبود وضعیت استان در بخش کشاورزی و صنعت پرداخت و گفت: توجه به مسئله بهره وری یکی از مهمترین برنامه های سازمان است که مقوله هایی همچون کاهش ضایعات – بهبود کیفی تولید محصولات و فرآورده های بخش کشاورزی و .....مورد توجه است.

 

رامین میرزایی با اشاره به اینکه از نظر سازمان بخش صنعت به عنوان پایه و محور توسعه استان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در بخش صنعت استان محصولات غذایی و انواع آشامیدنی با 20 درصد ارزش افزوده، ساخت فلزات اساسی 31 درصد، ساخت ماشین آلات و دستگاه های برقی طبقه بندی شده 13.5 درصد و تولید منسوجات 3.8 درصد و 31.7 درصد ارزش افزوده سایر فعالیتهای صنعتی استانی را تشکیل می دهند.

 

وی با یادآوری اینکه درحال حاضر 1221 فقره پروژه بهره برداری صنعتی فعال با حجم سرمایه گذاری 7700 میلیارد تومان و با اشتغال 43000 نفر فعال می باشد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز تعداد 2217 فقره درخواست سرمایه گذاری صنعتی با مجوز تاسیس در استان با مبلغ 3400 میلیارد تومان با پیش بینی اشتغال 63000 نفر وجود دارد.

 

میرزایی با بیان اینکه استان زنجان قطب صنایع نساجی، صنایع روی، تولید محصولات برق قدرت است، ادامه داد: این سازمان تصمیم داریم با همراهی دستگاه های مربوطه در ماه های آینده صنایع محصولات شوینده و بهداشتی و صنایع غذایی را رونق دهد تا در این محصولات نیز به قطب تولید در سطح کشور تبدیل شود.

 

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان  در تولید محصولات دخانی نیز استان حدود 40 درصد سهم بازار کشور را به خود اختصاص داده است.

 

وی ادامه داد: با افزایش میزان اشتغال در حوزه تولید استان تعداد بیمه شدگان اجباری از 106000 نفر در سال 95 به 114875 نفر در سال 98 رسیده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه 321 معدن فعال در استان وجود دارد، افزود: میزان سرمایه گذاری در این بخش 270 میلیارد تومان با اشتغال 3200 نفر است. از مجموع 75 ماده معدنی در کشور 36 نوع از آنها در حال حاضر در استان زنجان استخراج می شود.

 

میرزایی به وضعیت صادرات استان هم اشاره کرد و گفت: مهمترین کالاهای صادراتی استان شمش روی، کنسانتره سرب، کاغذ کرافیک، ترانسفورماتور، انواع سیم و کابل، سنگ گرانیت، کشمش و محصولات لبنی است که  میزان صادرات تحقق یافته استان در نه ماهه اول سال 98 ، به مبلغ 280 میلیون دلار بوده است.

 

وی به اولویت های سازمان در بخش صنعت معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: جذب تسهیلات سرمایه در گردش، راه اندازی سریع پروژه های نیمه تمام و احیاء واحدهای تعطیل از اهم آنان است.

 

میرزایی با بیان اینکه  سهم بخش خدمات و گردشگری در اقتصاد استان نسبت به متوسط کشوری پایین تر است، یادآور شد: در این راستا در بخش مذکور بستر و ظرفیت لازم برای ایجاد اشتغال و توسعه و سرمایه گذاری فراهم است

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اولویتهای مورد نظر برای توسعه این بخش را توسعه زیرساختها در محور و مناطق نمونه گردشگری و ایجاد توسعه خدمات برتر و نوین در حوزه گردشگری، تبلیغات و اطلاع رسانی از ظرفیت های بخش برندسازی محصولات صنایع دستی استان و ارتقاء سهم و نقش صنایع دستی در اقتصاد استان حمایت از ایجاد و توسعه خوشه های صنایع دستی عنوان کرد.

 

میرزایی به اهم فعالیت های سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت: اخذ مصوبه سند آمایش استان و تلاش برای اجرائی نمودن آن در سال جاری، مبادله سند جهش تولید استان، اجرائی نمودن نتایج مطالعات توسعه اشتغال و منظومه روستایی در سال 99 در قالب تسهیلات اشتغالزایی و روستایی، پیگیری اجرای پروژه های جهش تولید با همکاری بانک های استان و بخش خصوصی، آمادگی و تجهیز سازمان برای تهیه برنامه هفتم توسع های استان در هماهنگی با کشور، تهیه نقشه راه استان زنجان، تهیه گزارش بررسی موانع و مشکلات جهش تولید در سطح استان و ملی و بررسی و اتخاذ تدابیر مهم اقتصادی در استان برای دوران پسا کرونا از جمله این فعالیت هاست.

 

وی با بیان اینکه در مجموع 65 پروژه جهش تولید به تهران ارسال شده که تعداد 25 عدد از آن مصوب شد، ادامه داد: اولویت های پروژه ها انطباق با اسناد بالادستی بخصوص سند آمایش، ایجاد ظرفیت اشتغال جدید، جلوگیری از اثرات و تبعات تحریم های کرونا، استفاده بیشتر از سرمایه های بخش خصوصی، توجه به پروژهای با پیشرفت بالای برای تکمیل زودتر، توجه به کارآفرین ی های داشتن بنیان و استار تآپ، تهیه لیست پروژها و فعالیت های استان است.

 

میرزایی به اهم فعالیت های سازمان در بخش بودجه ریزی اشاره کرد و گفت: توزیع بودجه و اعتبارات استانی و مبادله موافقتنامه ها در دستور کار گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه استان در در بخش  بودجه سال 99 با هزینه 282 میلیارد تومان رتبه 26 کشوری دارد، گفت: در بخش تملک دارایی های سرمایه ای با 304 میلیارد تومان اعتبار هم  رتبه 26 کشور را دارد.

 

به گفته این مقام مسئول  استان زنجان با مبلغ درآمد 1700 میلیارد تومان در سال گذشته در رتبه 17 کشوری قرار داشت که 474 میلیارد تومان مازاد درآمد داشتیم، خاطرنشان کرد: درآمد مصوب سال 99  هم 2170 میلیارد تومان است که رتبه 15 کشوری را داریم.

 

میرزایی با بیان اینکه یک درصد از بودجه استان برای پژوهش، فعالیت های فرهنگی، صدا و سیما و پایگاه های مقاومت بسیج اختصاص یافته است، گفت: 5 درصد بودجه هم برای تکمیل پاسگاه ها و کلانتری های سطح استان و 5 تا 8 درصد هم برای اجرای طرح های هادی روستایی در نظر گرفته شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: مشارکت با سازمان بسیج سازندگی کشور جهت تکمیل پروژه های محرومیت زدایی به میزان 260 میلیارد تومان که 192 میلیارد تومان سهم استان  و68 میلیارد تومان سهم بسیج سازندگی اس از دیگر اقدامات سازمان در سال جاری است.

 

به گفته وی، توافق با بسیج سازندگی کشور جهت اجرایی نمودن طرح 8 دهکده اقتصاد مقاومتی در هر یک از شهرستان های استان در قالب جهش تولید، تلاش حداکثری برای تکمیل 80 پروژه نیمه تمام عمرانی در سطح استان، تلاش در تقویت زیرساخت های توسعه ای استان در بخش صنعت با تکمیل شهرک های صنعتی و حمل و نقل با تکمیل شدن پروژ ه های دو خطه شدن راه آهن قزوین- زنجان، پیگیری و توزیع تخصیص های عمرانی و جاری استان و بازدید از پروژه های عمرانی استان و ملی از دیگر فعالیت هاست.

کد خبر 946729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha