«تن‌ها»؛ حاصل اتودهایی است که عمیق‌تر به مفهوم تنهایی می پردازد

یک هنرمند نقاش نمایشگاه «تن‌ها» را حاصل اتودهایی خواند که عمیق‌تر به مفهوم تنهایی می پردازد و گفت: «تن ها» رنگ‌ها و خطوطی است که با تداعی فضای نگارگری ایرانی با دغدغه‌ها و تنهایی‌ انسان امروزی درآمیخته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه انفرادی «تن‌ها» با نمایش آثار نقاشی «آزاده نیکو» از روز جمعه 20 تیر ماه در گالری پلتفرم 3 برپا می شود؛ این هنرمند ایرانی متولد سال 1352 در تهران، عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران و فارغ التحصیل رشتۀ گرافیک (مقطع کارشناسی از دانشگاه شهید رجایی تهران) و رشتۀ پژوهش هنر (مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه الزهرا) است.او از سال 1375 تا کنون، علاوه بر خلق آثار تجسمی و برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی، درمؤسسات آموزشی، آموزش عالی، هنرستان‌های تهران و کارگاه شخصی خویش به تدریس مباحث تئوری و عملی مرتبط با هنرهای تجسمی پرداخته است.آثار نقاشی او بیشتر برگرفته از فرم‌های انتزاعی و نمادین با تأکید بر خطوط است. این هنرمند شعر هم می‌سراید که مجموعه‌ای از آن‌ها در کتاب «بر بال های کرگدن» به چاپ رسیده است. تأثیر فضای اشعاری که سروده و نیز، برداشت‌های شخصی او از مطالعات آزادش -به ویژه در حوزۀ اساطیر و روانشناسی- در بیشتر آثار تجسمی وی قابل توجه است.آخرین نمایشگاه انفرادی نقاشی و اینستالیشن‌آرت او در شهریورماه سال 1396 با عنوان «آن چه ماناست، بال‌ها و باله‌هاست» در گالری عمارت روبرو؛ و آخرین نمایشگاه گروهی وی نیز، در دی ماه 1398 به همت انجمن هنرمندان نقاش ایران و با عنوان «متن در متن» درخانۀ هنرمندان ایران برگزار شده است. برپایی این نمایشگاه بهانه ای شد تا با این هنرمند نقاش به گفتگو بنشینیم که در زیر می آید:

 

 در مجموعه آثار«تن‌ها» به موضوع تنهایی انسان اشاره کرده اید درباره این تنهایی بیشتر توضیح بدهید؟

یکی از رنج‌های وجودی انسان، رنج ناشی از «تنهایی» است؛ رنجی که از او جدایی ندارد و حتی در رضایتمندانه‌ترین روابطش با دیگران، همچنان احساس می‌شود. از میان راه‌هایی که برای تسکین این گونه از تنهایی می‌توان برگزید، من سال‌هاست -ناخودآگاه؛ و سپس آگاهانه-«هنر» را برگزیده‌ام. مطالعهٔ آثار «اروین یالوم»، بهانه‌ای شد تا عمیق‌تر به تنهایی فکر کنم و اتود بزنم؛ طراحی از کاراکترهایی منفرد که با آنها، به درون خود بنگرم، از تنهایی خود نهراسم و از قاب تابلو رها شده، آزادگی را تجربه کنم.

 

با  استفاده از چه  نمادها و المان هایی«تن‌ها» را به تصویر کشیده اید؟

 در این آثار با به کار گرفتن رنگ‌ها و انواع خطوط، به احساسات، افکار و رؤیاهای خودم نزدیک‌تر شده‌ام، رنگ‌ها و خطوطی که با تداعی فضای نگارگری ایرانی، با دغدغه‌ها و تنهایی‌های انسان امروزی در هم آمیخته است و در قالب فرم‌هایی ساده‌شده و گاه نمادین، به چشم می‌آیند تا بیننده علاوه بر سهیم شدن در نگاه من، در خیال تنهای خویش هم به مکاشفهٔ فرم‌ها و رنگ‌ها بپردازد.

 

در مجموعه آثار «تن‌ها»؛ عنوان هر اثر نگاه نزدیکانتان به مفهوم تنهایی است که آن را کنار آثارتان  قرار دادید تا آنها در فرایند خلق اثر شریک باشند؟

عناوین این آثار، نگاه نزدیکان من است به موضوع تنهایی؛ است؛ از نزدیکانم  خواستم تا هر یک، هر آن‌چه از تنهایی به ذهنشان می‌رسد را برایم بنویسد؛ سپس با توجه به نزدیکی هر نوشته با مفهوم یکی از آثار، آن را به صورت عنوان در کنار اثر قرار دادم تا دیگری را نیز به گونه‌ای در فرآیند خلق اثر سهیم کرده باشم.

 

 در این مجموعه آثار به تنهایی انسان اشاره دارید دغدغه بعدی تان برای خلق آثار چیست؟

نمایش این آثار می تواند آغازی  برای یک مجموعه از آثار و نمایشگاه‌های بعدی من باشد؛ آثاری که به دیگر دغدغه‌های وجودی انسان به غیر از تنهایی می ‌پردازد، دغدغه هایی مثل «مرگ»،«آزادی» و «بی معنایی».

 

در نمایشگاه «تن‌ها» چه تعداد اثر به نمایش در می آید و این آثار با چه تکنیکی خلق شدهد اند؟

 در این نمایشگاه ده اثر نقاشی و یک چیدمان به نمایش در می آید این آثار با تکنیک ترکیب مواد بر بوم خلق شده اند، این آثار در سه سال اخیر و بخشی هم در  دوران قرنطینه کرونا  خلق شده اند.

 

نمایشگاه انفرادی «تن‌ها» با نمایش آثار نقاشی «آزاده نیکو» از 20 تیر  تا 3 مرداد در گالری پلتفرم 3 برپا می شود؛ علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به جز روزهای شنبه به ضلع شمالی میدان ولیعصر، کوچه شهامتی، پلاک 29 مراجعه کنند.

کد خبر 947194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha