اجرای طرح ملی مسکن باید با واقعیت نگری نسبت به وضعیت آب باشد

استاندار کرمان گفت: ما در ۱۳ شهر از ۸۲ شهر کرمان مشکل آب داریم لذا راه و شهر سازی می تواند کار ساخت مسکن را در شهرهای بدون مشکل آغاز کند و ادامه دهد اما برای شهرهایی که دچار مشکل آب است باید تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمد جواد فدایی چهارشنبه (18 تیر) در جلسه شورای مسکن استان گفت: واقعیت این است که شهر کرمان آب ندارد و شبکه آن شبکه نامناسبی است و در حال حاضر برای احداث لوپ 240 میلیارد تومان و 70 میلیارد تومان برای مخزن نیاز داریم لذا در حال حاضر 310 میلیارد تومان لوپ اطراف شهر اعتبار می خواهد.

 

 

 

استاندار کرمان با اشاره به اینکه باید به واقعیت های جامعه نگاه کرد، بیان کرد: در 13 شهر از 82 شهر کرمان مشکل آب داریم لذا راه و شهر سازی می تواند کار ساخت مسکن را در شهرهای بدون مشکل آغاز کند و ادامه دهد اما برای شهرهایی که دچار مشکل آب است باید تصمیم گیری شود.

 

 

 

وی ادامه داد: اینکه بگوییم دولت موظف است تا زیر ساخت را فراهم کند مشکلی را حل نمی کند و در خیلی از موارد وظیفه داریم اما با جیب خالی نمی شود اما باید با ضرب و حساب و کتاب و رقم و بودجه کار را پیش برد.

 

 

فدایی در ادامه با اشاره به اینکه استان کرمان استانی خشک بوده و با کمبود آب مواجه است، خاطر نشان کرد: استان کرمان تنها مرکز استان در کشور است که هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد و از نظر بارندگی، امسال که بارندگی خیلی خوب بوده و میزان بارندگی از متوسط بلند مدت حدود 30 تا 40 درصد بیشتر بوده با این وجود هنوز استان 26 هستیم.

 

 

 

وی گفت: از 20 آذرماه 96 برای پروژه انتقال آب دوندگی کردیم اما هنوز نتوانستیم هزینه را تامین و اعتبار بگیریم؛ بنابراین دوستانی که دنبال طرح اقدام ملی مسکن هستند وقت بگذارند تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

 

 

 

استاندار کرمان تاکید کرد: بنده با تخصیص اراضی در شهرهای کرمان و سیرجان مخالف هستم لذا برای این دو شهر پیشنهاد دارم تا این دو را فعلا" کنار بگذاریم تا جلسه کارشناسی برگزار شود اما برای مابقی شهرهایی که مشکل ندارند کار آغاز شود.

 

 

مصطفی آیت اللهی موسوی در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه سیدی و شهرک مطهری و موارد اطراف آن دچار مشکل کمبود آب هستیم، در ادامه گفت: برای اراضی کارخانه خانه سازی شهر کرمان با آن مخالفت شده است و وقتی ما برای دانشکده رضوان که داخل محدوده است امکان تامین آب نداریم به همان صورت در کارخانه خانه سازی نیز امکان تامین آب نیست ضمن اینکه خارج از محدوده نیز هست.

 

 

 

معاون عمرانی استانداری کرمان ادامه داد: فرض کنیم که شورای مسکن موافقت کرد و تعدادی واحد ساخته شد اما بعد از ساخت، مردم نیازمند آب هستند، پس اگر آب و فاضلاب مشکلی برای تامین آب مردم ندارد که مشکلی نیست.

 

 

وی در ادامه با انتقاد از کمبود آب، اظهار داشت: طرح های بند مدت چه زمانی به نتیجه برسند، مشخص نیست؛ همانطور که در شهرک مطهری کمبود و قطعی آب داشتیم که الان با تانکر به مردم آبرسانی می شود بنابراین اگر با این واقعیت وضع موجود، ساخت و ساز انجام دهیم و نتوانیم آب و برق آن ها را تامین کنیم کاری اصولی، فنی و درستی نیست.

 

آیت اللهی موسوی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در کرمان هزار لیتر بر ثانیه آب کم داریم، خاطر نشان کرد: کسی مخالف طرح ملی مسکن نیست اما به شرط اینکه همه موارد را پیش بینی کنیم.

 

 

جعفر رودری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح اقدام ملی یک پروژه ملی است، گفت: پیشنهادم این است اگر صلاح می دانید برای اینکه هم  یک تکلیف ملی است و استان باید پاسخگو باشد باید مسئله حاشیه نشینی، شبکه و انشعابات غیرمجاز را مدیریت کنیم تا بتوانیم نیاز در این سطح را پاسخ دهیم.

کد خبر 947412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha