نظارت جدی بر روند تحصیلی طلاب در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از نظارت جدی بر روند تحصیلی، آموزشی و پژوهشی طلاب خبرداد و گفت: در این مرکز، مباحثه دقیق، مطالعه با حواشی، تقریر نویسی و پژوهش اولویت دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «مصطفی صرفی» امروز(چهارشنبه 18 تیر) در همایش «در مسیر فقاهت» ویژه طلاب جدید الورود سطوح مختلف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در این مرکز برگزار شد، با اشاره به مزایای مراکز تخصصی نسبت به دروس آزاد حوزه افزود: یکی از مزیت هایی که برای مراکز تخصصی ذکر می‌ شود نسبت به دروس آزاد بحث کمیت و کیفیت جلسات درس است.

 

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: به طور مثال اساتیدی که مشترک هستند و هم در مراکز تخصصی و هم در حوزه آزاد تدریس می‌ کنند می‌گویند: دروسی که در طول سال در حوزه آزاد برگزار می‌کنند، به زحمت به 100 تا 110 جلسه می‌ رسد، اما در مراکز تخصصی دروسی که برگزار می‌ شود حداقل 165 جلسه درسی است که همین نمونه از حیث آمار کمی خیلی چیزهایی را کشف می‌ کند.

 

وی با بیان این که مراکز تخصصی از نظر کیفیت، اساتید،برنامه ها و نظارت قابل مقایسه با دروس آزاد نیست، گفت: هرچند ما برای دروس آزاد نیز مزیت قائلیم ولی کسی که می خواهد در فق و اصول به درجاتی برسد نمی‌تواند به صرف چند کلاس درس آزاد آن هم بدون مباحثه اکتفا کند.

 

حجت الاسلام صرفی با اشاره به این که نظم وحضور غیاب طلاب از خطوط قرمز مرکز محسوب می‌ شود، گفت: با غیبت در کلاس ها به شدت برخورد می‌ کنیم، حتی نسبت به عدم تأخیر نیز باید توجه کافی را داشته باشید، همچنین نکته دیگری که در مرکز فقهی اهمیت دارد، نویسندگی تقریرات و جزوات درسی است.

 

وی بیان داشت: در طول شش سالی که در مقطع سطح خوانده اید فی الجمله با مقاله نویسی آشنا شده اید اما ما در این مرکز آموزش مقاله نویسی پیشرفته داریم  و بعد در طول یک سال تحصیلی حداقل سه مقاله علمی از شما می‌ خواهیم ولی می‌ دانیم که با یک دست نمی توان چند هندوانه برداشت، به همین جهت در حقیقت موضوع مقالات همان بحث های درسی شما است .

 

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در مورد مقالات نیز باید یادآور شویم که خیلی از اواقت مقالات دوستان ما در مجلات مختلف علمی منتشر شده است حتی اخیرا یکی از مقالات طلبه های ما در یکی از کنفرانس های خارجی پذیرفته شده بنابراین باید اهل قلم باشید و نکته دیگری که خیلی برای ما مهم است بحث مباحثات است.

 

وی با بیان این که یک ساعت مباحثه خوب به اندازه هشت ساعت مطالعه مفید است، گفت: البته مباحثه ای که استاندارد باشد و قبل از آن کتاب و حواشی آن را ببینید ولی متأسفانه یکی از مشکلات حوزه های آزاد همین است که یا مباحثه نیست و یا اگر وجود دارد کیفیت خاصی ندارد از این رو ما در این مرکز به این موضوع عنایت خاصی داریم.

 

حجت الاسلام صرفی در ادامه سخنان خود با اشاره به نظارت قوی روی دروس و سبک تحصیلی طلاب در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ما همچنین به متن کتاب اکتفا نمی کنیم و خیلی از دروس به صورت پیشرفته و خارج از کلاس همراه با حواشی و توضیحات کتب دیگر تدریس می‌شود که در تعمیق و جاافتادن مباحث تأثیر بسزایی دارد.

کد خبر 947501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha