دلایل اعتراضات در امریکا

صمدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی دلایل اعتراضات در آمریکا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مجتبی صمدی» شب گذشته (چهارشنبه 18 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: صرفاً اعتراضات پیش رو در امریکا را به عنوان یک بعد اثرگذار در تحولات آینده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امریکا نباید در نظر بگیریم. وقتی صحبت از تغییرات و تحولات از جمله در زمینه انتخابات ریاست جمهوری امریکا می کنیم باید تغییرات و جنبش عدالتخواهانه در امریکا را نیز تحلیل کنیم و نمی توانیم صرفاً به یک نگاه و سناریو در آینده این تحولات توجه کنیم.

 

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: تحولات به چند عنصر دسته بندی می شوند که یکی, خود جنبش و تغییر و تحولاتی است که این جنبش عدالتخواهانه می تواند طی کند. عامل و متغیر بعدی، حاکمیت و نحوه برخورد آن با این جنبش عدالتخواهانه است که تا حدودی مشخص شده است خطی مشی اصلی دولت و حاکمیت در قبال این جریان چیست.

 

وی ادامه داد: حزب دموکرات با اینکه اقداماتی را انجام داد که به نوعی خود را همراه این جنبش نشان دهد اما همراهی کاملی انجام نداد و فاصله گذاری نسبت به مجموعه اتفاقات انجام داد.

 

صمدی رسانه ها را بعد سوم این تحولات دانست و گفت: اگر با این سه عنصر روبرو شویم سه سناریوی محتمل را پیش رو داریم که نخستین سناریو متکی بر تجربیات چنین جنبش ها و اعتراضات اخیر امریکاست و می بینیم این اعتراضات مدت کوتاهی دوام آوردند و دایره اثرگذاری آن کم بود و دولت و حاکمیت به نوعی آنها را کنترل و سرکوب کرد و جلوی گسترده شدن آنها را گرفت و رسانه ها با بایکوت مانع آن شدند بنابراین از این منظر متوجه می شویم این حرکت اعتراضی نمی تواند در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد اما بازه زمانی کوتاهی تا انتخابات امریکا پیش رو داریم.

 

 صمدی افزود: سناریوی دوم این است که بتوانیم نوعی سازماندهی را در این جنبش مشاهده کنیم که خیلی کم اتفاق افتاده است و حاکمیت آن را سرکوب می کند اما اگر خواسته های معترضان جدی گرفته شود این اعتراضات تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت و در این صورت با همراهی رسانه ها می تواند بر روی نتیجه انتخابات اثر بگذارد و احتمال پیروزی ترامپ را کم کند.

 

وی اضافه کرد: سناریوی دیگر این است که شدت اعتراضات، بسیار گسترده شود و دامنه خشونت افزایش یابد و دولت با نگاه سرکوبگر وارد جریان شود و رسانه ها هم بایکوت کنند که این موضوع موجب کاهش مشارکت دو طرف در جریان انتخابات می شود و در نتیجه این موضوع برای آقی ترامپ موفقیت به همراه خواهد داشت./

کد خبر 947577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha