خشت به خشت برای آینده و سرنوشت/ درس آبادانی زیر سقف‌ های لرزان

اگرچه تلاش های متولیان امر در راستای تجهیز و نوسازی مدارس غیرقابل انکار بوده و تلاش های مجاهدانه دست اندرکاران این عرصه قابل ستایش است اما پراکندگی جمعیت در کشور و نبود زیرساخت های آموزشی موجب شده تا این مهم به صورت یکسان و عادلانه مهیا نباشد.

خبرگزاری شبستانجهرم:

امروزه اهمیت نقش آموزش در پرورش و رشد جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی در تربیت و پرورش دانش آموزان و افراد تأثیرگذار جامعه برای شکوفایی و آبادانی این مرز و بوم در روزگار آینده کشور نقش مهمی را بر عهده دارد.

 

رشد و شکوفایی ایران اسلامی به دست کودکان و نوجوانانی است که امروز در پشت میز و نیمکت های مدارس مشغول به تحصیل بوده و نه تنها باید در زمینه آموزش و پرورش به نیازهای مهم آموزشی و تربیتی دانش آموزان بها داده شود بلکه وجود زیرساخت های سخت افزاری امری است که در رسیدن به اهداف تعالی نظام اسلامی و شکوفایی کشور با برخورداری از نسل خلاق و آینده دار این مرز و بوم واجب و ضروری است.

 

در نگاه اول به زیرساخت های آموزشی کشور، آنچه برای هر فردی متصور می شود، برخورداری عادلانه هر منطقه از نیازهای اولیه آموزشی از جمله کلاس های درس استاندارد، مجهز و مقاوم است؛ امری که بعضاً دیده شده مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم از حداقل های آن نیز بروخوردار نیست.

 

اگرچه تلاش های متولیان امر در راستای تجهیز و نوسازی مدارس غیرقابل انکار بوده و تلاش های مجاهدانه دست اندرکاران این عرصه قابل ستایش است اما پراکندگی جمعیت در کشور و نبود زیرساخت های آموزشی موجب شده تا این مهم به صورت یکسان و عادلانه مهیا نباشد.

 

در سال های اخیر نیز با تقویت انجمن های مردمی در زمینه مدرسه سازی گامی مهم در راستای برطرف شدن مشکلات آموزشی برداشته شده و تلاش می شود تا خلأ موجود با تکیه بر توان خیران تا حدودی برطرف شود.

 

براساس اعلام سازمان نوسازی مدارس، حدود ۳۳ درصد مدارس و محیط های آموزشی کشور کاملاً فرسوده بوده و برای بازسازی و نوسازی آن نیازمند افزون بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و بودجه است؛ همچنین یک سوم مدارس کشور فرسوده و فاقد ایمنی لازم بوده و چنانچه در زمینه تعمیر و بازسازی آن اقدامی انجام نشود، احتمال بروز حوادث ناگوار غیرممکن نیست.

 

گستردگی و پهناور بودن استان فارس نیز سبب شده تا بخشی از مدارس آن از حیث زیرساخت های معمول بی بهره باشد و می طلبد مسئولان مرتبط و متولی با همکاری نهادهای خیریه و مردمی در راستای تعمیر و بازسازی مدارس فرسوده در حد توان تلاش کرده تا ضمن برطرف شدن پاره ای از مشکلات، عدالت آموزشی تا حدودی مرتفع شود.

 

به گفته مسئولان آموزش و پرورش فارس، یک هزار و  ۸۰۰ فضای آموزشی در استان تخریبی است و برای ساخت این تعداد نیازمند هزینه ‌ای افزون بر یک هزار میلیارد تومان هستیم.

 

در جهرم نیز به اذعان مسئولان حوزه آموزش و پرورش، به سبب قدیمی بودن و فرسودگی بخشی از بافت محدوده شهر و روستاها، تعداد مدارس فرسوده نیز آمار قابل توجهی دارد که این مهم سبب شده مسئولان مرتبط با تلاش و همت خود در برطرف شدن مشکلات قدم بردارند.

جهرم پیشگام در مدرسه سازی

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به مشکلات زیرساختی و فرسودگی شماری از مدارس، گفت: گستردگی مدارس فرسوده در شهرستان جهرم نیز فراگیر بوده که البته مدیران این شهر بر بازسازی و بهسازی آن اهتمام دارند.

 

«مهدی نیکفر» با اشاره به روند فعالیت های نوسازی مدارس در سال های اخیر، افزود: مشکلات مدارس بر اساس اولویت ها برنامه ریزی و تدوین شده و به مرور در حال برطرف شدن آن هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه اولویت های اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز بر بازسازی مدارس بوده است، خاطرنشان کرد: تعداد ۴۱ مدرسه در شهرستان جهرم در دست ساخت و یا تکمیل پرونده عملیات بازسای هستند.

 

مدیر اداره آموزش و پرورش جهرم با اشاره به ورود خیران به مدرسه سازی نیز گفت: تعداد پنج پروژه خیرساز نیز در دست اقدام بوده که عملیات ساخت و تکمیل آن در حال انجام است.

 

نیکفر از تکمیل مدارس ساخت مدارس نوساز نیز خبر داد و اظهار کرد: تعداد ۹ مدرسه نوساز در مهرماه امسال به لیست مدارس شهرستان جهرم افزوده می شود.

 

وی با اشاره به اینکه روند نوسازی مدارس در شهرستان جهرم همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: شهرستان جهرم بیشترین سهم را در احداث مدارس در استان فارس به خود اختصاص داده است.

 

مدیر اداره آموزش و پرورش جهرم با اشاره به فعالیت خیران و انجمن های مدرسه ساز در سطح این شهرستان گفت: در این زمینه با تلاش موسسه خیریه نیک اندیشان توسعه فرهنگ شهرستان جهرم اقداماتی انجام شده که نظیر آن مجتمع آموزشی فرهنگی آیت ‌الله شب‌زنده ‌دار جهرمی بوده است که دارای پنج بخش و ۲ واحد آموزشی است که در زمینی به مساحتد هفت هزار مترمربع و زیربنای ۶ هزار مترمربع بااعتباری افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال ساخته‌ شده و ظرفیت پذیرش نزدیک به ۷۰۰ دانش‌آموز را دارد.

 

وی ادامه داد: این پروژه که در مدت ۲ سال ساخته ‌شده، مجهز به زمین چمن مصنوعی به متراژ۸۰۰ مترمربع، سرایداری و سالن مجهز ورزشی به متراژ ۸۰۰ مترمربع است و تمام کلاس‌های این مجتمع آموزشی مجهز به برد هوشمند و فیبرنوری است.

نیکفر اضافه کرد: این مجتمع آموزشی دارای آزمایشگاه مجهز، نمازخانه و سالن امتحانات نیز است و تمام ۲۸ کلاس‌ها درس آن  نیز دارای خط تلفن سانترال هستند.

 

از دیگر پروژه های مرتبط با آموزش و پرورش که سال های زیادی از توقف عملیات اجرای ساخت آن می گذرد، پروژه باشگاه فرهنگیان است که به گفته مدیر آموزش و پرورش جهرم برای تکمیل آن نیازمند ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار است.

 

این پروژه نیز که دارای امکانات ویژه تفریحی، آموزشی و خدماتی ویژه معلمان و دانش آموزان است با وجود اینکه بیشتر شهرستان ها از آن برخوردارند اما جهرم در این زمینه نتوانسته اقدامی در احداث و تکمیل آن بردارد.

 

تخصیص اعتبار ۲۵ میلیارد ریالی برای تکمیل باشگاه فرهنگیان جهرم

نماینده مردم شهرستان‌ های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به جلسه‌ خود با حاج میرزایی وزیر آموزش و پرورش، در رابطه با مشکلات حوزه زیرساختی و آموزشی مدارس شهرستان جهرم، گفت: در این نشست کد مدرسه شاهد دوره ابتدایی دخترانه و پسرانه به جهرم تخصیص یافت.

 

«محمدرضا رضایی کوچی» افزود: همچنین ۲ اعتبار به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه باشگاه فرهنگیان جهرم  و مبلغ ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تکمیل فاز دوم درمانگاه فرهنگیان آیت‌الله حق‌شناس به شهرستان جهرم اختصاص یافت.

 

وی بیان کرد: درحاشیه این دیدار موضوع وضعیت نیروهای اداری و مشکلات عارض بر آن نیز مطرح شد که با دستور وزیر آموزش و پرورش، پیگیری و رفع مشکل چارت سازمانی اداره آموزش و پرورش شهرستان جهرم در دستور کار قرار گرفت.

 

نگاه گذرا به تاریخ جهان بیان کننده این واقعیت است که دوران شکوفایی و درخشندگی آنها با اهمیت دادن به جایگاه بنیادین مدرسه و همچنین توجه ویژه به رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی متقارن بوده و عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی جوامع نیز در گرو آموزش و پرورش توانمند و کارآمد بوده است.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

 

کد خبر 947607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha