کارهای  شعاری و کلیشه ای در حوزه عفاف و حجاب بی‌نتیجه است

نویسنده و مدرس ادبیات داستانی گفت: کارهای کلیشه ای و شعاری در حوزه عفاف و حجاب بی‌نتیجه است و باید تحولی در این زمینه رخ دهد.

«سمیه عالمی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که یکی از راه های مؤثر به منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، بهره گیری درست و بجا از ابزار قلم، رسانه و هنر است، گفت: گرچه در سال های اخیر به همت نویسندگان از جمله نسل جوان، کتاب های خوبی در قالب داستان با موضوع عفاف و حجاب و مسأله پوشش نوشته شده اما واقعیت این است که تعداد کتاب های داستانی با این مضامین چندان زیاد نیست که چرایی این مساله خودش جای تأمل دارد.

 

وی افزود: مهم این است که در این زمینه باید دغدغه و باورمندی لازم وجود داشته باشد، چه آن که پرداخت تکراری و نگاه از بالا و دستوری بی‌فایده است و مخاطب امروز را قانع نمی‌کند.


این بانوی نویسنده همچنین گفت: اساساً مسائل فرهنگی از جمله بحث عفاف و حجاب، پیچیدگی های خاص خودش را دارد و متاسفانه فرهنگ در کشور ما مقوله‌ای دم‌دستی شده و هر کسی به راحتی به خودش اجازه می دهد که در مورد آن اظهار فضل و نظر کند ، به نحوی که از برخی مدیران بدون تامل و تخصص فرهنگی که در کم کاری در این مورد سنگ تمام گذاشتند تا راننده تاکسی و سرآشپز و تکنسین اتاق‌عمل و ... به بیان نظر می پردازند و از بد اتفاق این که عموماً هم این ها بی نتیجه است.


وی خاطرنشان کرد: گویا یادمان رفته که کار فرهنگی پختن پنج دقیقه‌ای نودلیت نیست! در این مقوله کارهای کوتاه مدت بی‌نتیجه است و باید برای نتیجه‌ی مطلوب بر طرح‌های میان مدت و بلند مدت حساب باز کرد.


عالمی افزود: اساسا طرح و حل مسائل فرهنگی متخصصین خودش را می‌طلبد و موضوع چند وجهی حجاب و پوشش هم به نحو علی حده، اندیشمندان مسلط به متن و حاشیه این امر را می طلبد؛ جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان، فعالان حوزه زنان و با توجه به جایگاه خاص پوشش در اسلام، علمای مسلط به مسأله و آگاه از مسائل روز باید به قضیه ورود کنند چرا که از امثال منِ به اصطلاح اهل فرهنگ و ادب به تنهایی کار درست و تاثیرگذار بر نمی‌آید.


وی همچنین گفت: قدر مسلم این که شعار و نگاه بیلبوردی مناسبتیِ فاقد خلاقیت و معنا دوای این درد و تب نیست ، بلکه باید محل عفونت را پیدا کرد و به درمان آن پرداخت.


این نویسنده قمی در خاتمه بیان داشت: از آن سو نویسنده‌‌ای هم که حجاب را باور دارد و بنا دارد این باور را به دیگری منتقل کند باید در تولید محتوا به اسم کار فرهنگی، عمیق و با اصول ورود داشته باشد، ضمن آن که علاوه بر نگاه خلاقانه، داشتن بینش و زاویه دید عالمانه ضروری است، به این جهت که خلاقیت، نگاه عمیق، بینش و دقت‌نظر در این دست تولید محتوا‌ها اثرگذاری را چندبرابر می‌کند اگرچه رسیدن به نتیجه طول بکشد و دراز مدت باشد.

کد خبر 947879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha