توجه ویژه به رشته های مرتبط با هنر در درختواره دانشی حوزه

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور از توجه ویژه به رشته های مرتبط با هنر در درختواره دانشی حوزه خبرداد و گفت: برای تجلی پیدا کردن تمام حقیقت حوزه و درون مایه فکری و معرفتی حوزه در آینده، هنر به عنوان یک فقره راهبردی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» عصر امروز(شنبه 21 تیر) در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی حوزه های علمیه که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره هنر آسمانی اظهارداشت: همواره در فلسفه در مورد علیت حقیقی و این که علة العلل خدا است مباحث گسترده ای مطرح شده و ملاصدرا در این زمینه به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرده است.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:ملاصدرا در این زمینه به نظریه «فقر وجودی و ربط حقیقی» انسان نسبت به خدا دست پیدا کرده که اگر بخواهیم برای آن مثالی در عالم خارج بزنیم می توانیم به ذهن خودمان مثال بزیم که همواره صور و اندیشه هایی را خلق می‌کند و خلاقیت انسان و آن چه به واسطه روح انسان خلق می‌شود، معلولات بشری است.

 

وی با بیان این که این خلاقیت دو بخش دارد، گفت: بخش اول آن عقلانی و در عالم مفاهمه است که نتیجه آن دانش ها و علومی نظیر فلسفه، ریاضیات و نظریات علمی و امثال آن است ولی دومین بخش که مدنظر ما است عرصه تجلی و خلاقیت ذهن و روح به واسطه تخیل و خیال است که این خیال پردازی گاهی از عالم ماده فراتر رفته و قابل تجسد و تجسم نیست.

 

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: این نوع دوم در حقیقت از مهمترین نمادهای خلقت الهی و از آیات و نشانه های الهی است که اتفاقا دال بر وجود خداست، در حقیقت خیال پردازی لازمه وجود آدمی و از آیات وجود خداست که این خیال پردازی نیز خود دارای اقسامی است؛ منظور ما خیال پردازی ظریف بر پایه دقت، موشکافی و پیچیده است که ما آن را پایه هنر می دانیم.

 

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: این نوع از هنر یک ودیعه الهی است که به ذات خود نه خیر و نه شرّ است بلکه تابع آن است که این اسب پر جولان خیال در کجا بتازد و این هنر تابع کدام هدف اخلاقی یا ارزشی قرار بگیرد، بنابراین خیال پردازی که پایه هنر است یا می‌تواند انسان را به اوج عرش الهی برساند یا او در دره هلاکت رها کند.

 

وی با تأکید بر این که هنر از نوع هنر بیانی از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: این نوع از هنر در عصر نوین، پایه های هنرهای دیگری نظیر فیلم و امثال آن نیز محسوب می‌شود و ما در جشنواره هفتم به دنبال این نوع از هنر بودیم چراکه تاریخ حوزه با این هنر گره خورده است.

 

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حوزه به این معنا باید ذاتی هنری داشته باشد و علی رغم همه کارهایی که تا به امروز انجام شده ولی با نقطه ای که باید به آن برسیم فاصله زیادی داریم به همین منظور تأکید ما در منشور حوزه و نظام جامع هنر حوزه بر این شعار است که برای تجلی پیدا کردن تمام حقیقت حوزه و درون مایه فکری و معرفتی حوزه در آینده، هنر به عنوان یک فقره راهبردی است که در اسناد بالادستی نیز باید دیده شود.

 

وی عنوان کرد: ما علاوه بر اسناد بالادستی به عنوان آموزش و تخصص گرایی در عرصه هنر هستیم که در درختواره رشته های دانشی حوزه که آن را چند سالی است تدوین کرده ایم، هنر نیز دیده شده است که از جمله آن می‌توان به فقه هنر، فلسفه هنر و قلمروهای مرتبط با هنر اشاره کرد.

کد خبر 948224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha