باید کودکان را به خلق اثر ادبی تشویق و ترغیب کرد

کیانی با تاکید بر اینکه توجه به هنر و ادبیات کودک باید در شمار اولویت‌های فرهنگی قرار گیرد گفت: نیاز است کودکان را به خلق اثر ادبی از جمله سرودن شعر، نوشتن قصه و دلنوشته تشویق و ترغیب کنیم.

«رضا کیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، به مناسبت روز ادبیات کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در مسیر ارج نهادن به توسعه فکری، فرهنگی و نشاط اجتماعی توجه به هنر و ادبیات کودک را امری پایه‌ای، مهم، موثر و زیربنایی است.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری افزود: توجه به هنر و ادبیات کودک در شمار اولویت‌های فرهنگی قرار دارد و این توجه و اهتمام باید روزآمد و با در نظر گرفتن مقتضیات زمان باشد که شایسته است یک بازاندیشی نسبت به کارهای گذشته انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه سرزمین ما از پشتوانه بسیار غنی فرهنگی، ادبی، تاریخی، عقیدتی و مذهبی برخوردار است تصریح کرد: هویت ایرانی اسلامی ما یک پشتوانه سازنده‌ برای نظام آموزشی، پرورشی و تربیتی ما است و برای چگونگی انتقال ارزش‌ها به جامعه و به‌خصوص کودکان و نوجوانان بسیار مهم است و راهکارهای خلاقانه‌ای را می‌طلبد.

 

کیانی اضافه کرد: در اتخاذ راهکارها، باید دقت داشت که آزادی و خلاقیت کودک و نوجوان نباید مسدود و کمرنگ شود، بلکه باید بیش از پیش بستر تبلور خلاقیت کودک را فراهم کرد.

 

وی یکی از مسائل بسیار مهم را توجه به سبک زندگی عنوان کرد و اذعان داشت: در این برهه از زمان که بیماری کرونا سبک زندگی را تغییر داده و مسئولیت هنر و ادبیات کودک را بیشتر کرده از یک سو باید ارزش‌های هویتی خودمان را به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم و از سوی دیگر راهکارهایی جهت پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیریم چراکه این آسیب‌ها در کمین آنها هستند.

 

مشاور استاندار خوزستان ابراز کرد: در برهه زمانی شیوع ویروس کرونا، در خانه ماندن فرصت خوبی جهت مطالعه دورهمی در خانواده و ارتباط بهتر والدین با داشته‌ها، خلاقیت و ذوق ادبی و هنری کودکان می‌سازد از این رو شایسته است این فرصت را جهت تجلی استعدادهای بالقوه ادبی کودکان و تقویت ظرفیت‌های پژوهشی آنها‌ مغتنم بدانیم.

 

وی با اشاره به اینکه در تاریخ ادبیات ایران آثار درخشانی در وادی ادبیات کودک خلق شده که در برهه‌هایی از تاریخ تاثیرگذار بوده بیان کرد: بسیاری از نویسندگان به واسطه فعالیت در حوزه ادبیات کودک به جامعه ادبی معرفی شدند، فضای فکری و فرهنگی در وادی کودکان و نوجوانان نیاز به بستری جهت رویش‌ها دارد که شایسته است نویسندگانی از نسل نو به جامعه ادبی معرفی شوند.

 

کیانی ادامه داد: باید در کشور و استان، پتانسیل‌های فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان شناسایی و معرفی شوند و همچنین آثار آنها مورد تجلیل قرار گیرد؛ البته در ایام شیوع ویروس کرونا توسط نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد حرکت‌هایی در فضای مجازی انجام شد که نیاز است این حرکت‌ها با پویایی و بالندگی رو به جلو دنبال شود.

 

وی با تاکید براینکه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان باید نگاه زیرساختی داشته باشیم خاطر نشان کرد: باید بیش از گذشته نگاه عمیقی به مسائل پرورشی و تحلیلی داشته باشیم.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها را یک بزنگاه و فرصتی جهت تبلور خلاقیت‌ها و معرفی استعدادها دانست و اظهار داشت: جشنواره‌ها و همایش‌ها نباید اصل و هدف نهایی قرار بگیرند بلکه باید در خدمت هنر باشند.

 

وی به تنوع و تکثر قومیت‌ها در خوزستان اشاره کرد و گفت: این موضوع فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه فرهنگی در خوزستان است چراکه در دل اقوام استان اشعاری که کودکان بر زبان جاری می‌کنند و با فرهنگ اقوام متخلف استان گره خورده به چشم می‌خورد و این رنگین کمان اقوام خود می‌تواند در خدمت پویایی هرچه بیشتر فضای فرهنگی ادبیات کودک باشد.

 

کیانی تصریح کرد: در اقوام مختلف اشعاری را برای کودکان می‌سرایند از جمله لالایی‌های مادرانه که متاثر از فولکلور قومی، عشیره‌ای و اقلیم خاص خود است از این رو در مسیر باروری ادبیات و هنر کودک باید به این مسائل ریز هم توجه شود.

 

وی با بیان اینکه در کشور، این مباحث قومی و بومی و بازی‌های کودکان در اقلیم‌های مختلف خود می‌تواند حاوی نکات ارزشمندی برای این اشعار، امروز و فرداها باشد ابراز کرد: از دل این فرهنگ‌ها می‌توان مسائل اخلاقی و انسانی را متجلی کرد و باید غایت تربیت، تعالی و کمال کودکان باشد.

 

مشاور استاندار خوزستان با تاکید براینکه باید دست کودک را برای خلق آثار باز بگذاریم عنوان کرد: ما نباید تنها به این موضوع بسنده کنیم که شاعران بزرگسال برای کودکان شعر بسرایند بلکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که کودکان را به خلق اثر ادبی از جمله سرودن شعر، نوشتن قصه و دلنوشته تشویق و ترغیب کنیم تا بخشی از شعر از ذهن کودک تراوش کند.

 

وی خاطر نشان کرد: وقتی از بازشناسی حوزه ادبیات کودک و نوجوان سخن به میان می‌آید، علاوه بر آثار نویسندگان بزرگسال حوزه کودک و نوجوان، حمایت از آثار ادبی به قلم‌ کودکان و نوجوانان نیز باید بیش از پیش لحاظ شود.

 

کیانی در پایان یاد آور شد: باید بین متخصصان روانشناسی کودک با فعالان عرصه هنر پیوندی ایجاد و تقویت شود و با فعالیت‌های بیشتر این پیوند را تاثیرگذار کرد.

 

کد خبر 947953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha