برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد اندیمشک با بهره‌گیری از فضای مجازی

ویروس کرونا پس از تمامی چالش‌های خود، مساجد و فعالیت‌های حضوری را به تعطیلی کشاند اما کانون‌های مساجد اندیمشک با غنیمت شمردن فرصت پیش آمده و متفاوت‌تر از سال‌های گذشته، به برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت تابستانه در فضای مجازی پرداخته‌‌اند.

خبرگزاری شبستان _ اندیمشک، یاسین دارسی: فصل تابستان به‌عنوان فصل تعطیلی مدارس و اوقات فراغتی برای دانش‌آموزان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند فرصت خوبی برای نسل جوان و فرزندان باشد.

 

اوقات فراغت در زندگی انسان حساسیت فوق‌العاده‌ای دارد و اندکی بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به آن می‌تواند آسیب‌ها و انحرافات فراوانی را به بار آورد از این رو خانواده‌ها باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و با اندیشیدن و به کار بردن راهکارهای عملی در غنی‌سازی اوقات فراغت فرزندان خود تلاش کنند و در راه افزایش بهره‌وری توانمندی‌های آنها گام بردارند.

 

در این میان، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به‌عنوان یکی از اماکن مهم و مناسب برای برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت، در کنار کارکردهای مذهبی و نیایشی خود، فضا و محیطی امن و عاطفی را برای پرورش استعدادهای نوجوانان و جوانان فراهم کرده‌اند.

 

از اسفند سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا در ایران همانند سایر کشورهای جهان، مساجد مانند بسیاری از اماکن دیگر تعطیل شدند و این چالش و تعطیلی همچنان در شهرستان اندیمشک ادامه دارد.

 

تعطیلی مساجد هر چند مانع برگزاری برنامه‌ها، فعالیت‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به‌صورت حضوری شده ولی مسئولان مساجد و سایر مجموعه‌های فرهنگی مثل کانون‌های فرهنگی هنری و فرهنگی تبلیغی و پایگاه‌های مقاومت بسیج دست روی دست نگذاشته‌اند و برنامه‌های خود را در فضای مجازی اجرا می‌کنند.

 

در همین راستا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اندیمشک همچون دیگر کانون‌های کشور با غنیمت شمردن وضعیت و شرایط فعلی، به برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت تابستانه در فضای مجازی پرداخته‌اند.

 

لزوم فرهنگسازی برای کاهش پیامدهای منفی فضای مجازی

مدیر کانون فرهنگی هنری روح‌الله مسجد امام خمینی (ره) اندیمشک با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و با فرارسیدن تابستان وقت آزاد بیشتری دارند می‌گوید: با توجه به اینکه دین مبین اسلام در روایات، انسان بیکار را بازیچه دست شیطان دانسته است، در این راستا باید اماکن امن با برنامه‌های مناسب برای پرکردن اوقات فراغت نسل جوان وجود داشته باشد.

 

«حجت‌الاسلام علی بیرم‌وند»  با اشاره به افتتاح طرح اوقات فراغت تابستانه در این کانون می‌افزاید: در سال گذشته حدود ۳۰۰ نفر به‌صورت فعال و مستمر در این طرح حضور و مشارکت داشتند و از خدمات آن بهره بردند ولی امسال با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا مساجد را به تعطیلی کشانده، ما از اعضا غافل نشدیم و آنها را در فضای مجازی سرگرم کردیم و اوقات فراغت آنها را با تمهیدات لازم و مناسب کنترل می‌کنیم.

 

وی اذعان می‌کند: با توجه به اینکه بیشتر استفاده‌کنندگان از فضای مجازی، نوجوانان و جوانان هستند، فرهنگ‌سازی برای کاهش پیامدهای منفی آن ضروری است و اطلاع‌رسانی و آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری موثر واقع می‌شود.

 

مدیر کانون روح‌الله اندیمشک تصریح می‌کند: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای تحقق برنامه‌های اوقات فراغت خود نیازمند همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما جهت انجام اقداماتی همچون پخش برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و فیلم‌ها و آثار فرهنگی، ارزشی و جهادی هستند.

 

وی عنوان می‌کند: برنامه‌هایی همچون آموزش‌های عقیدتی، فرهنگی، هنری، مذهبی و ... توسط کانون روح‌الله اندیمشک در قالب طرح تابستانی اوقات فراغت ویژه جوانان و نوجوانان از ابتدای تیرماه آغاز شده‌ و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

 

تعطیلات تابستانی در تامین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان موثر است

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت رسول (ص) مسجد سیدالشهدا (ع) کوی لور اندیمشک نیز با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت اظهار می‌کند: تعطیلات تابستانی علاوه بر نقش مهمی که در ذهن و روح تمامی افراد دارد، در تامین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان موثر و برای آنها بسیار خوشایند و لذت‌بخش است.

 

«مریم نوروزی‌مهر» بیان می‌کند: با توجه به اینکه اوقات فراغت تابستان سال جاری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خیلی حساس‌تر شده و خانواده‌ها در ایام قرنطینه به سر می‌برند و از لحاظ روحی و روانی تحت فشار هستند، تنها می‌توان با راهکار تشکیل برخی کلاس‌ها به‌صورت مجازی، از کلاس‌های مختلف و متنوع استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت تابستان امسال کانون حضرت رسول (ص) اندیمشک با استفاده از پتانسیل فضای مجازی به‌عنوان طرحی نوین و متفاوت نسبت به سال‌های گذشته در حال اجرا هستند ابراز می‌کند: فضای مجازی امروزه تمامی مردم را درگیر کرده و ما باید بتوانیم از این فضا به نحو احسن استفاده و بهره‌برداری درستی را انجام دهیم.

 

مدیر کانون حضرت رسول (ص) اندیمشک کلاس‌های فرهنگی، مذهبی، هنری و سرگرمی شامل آموزش احکام، قرآن، حفظ جز ۳۰، کیک‌پزی، خمیرچینی، کیف‌دوزی، زیور آلات، کار با کاغذ و ... را از جمله برنامه‌های اوقات فراغت کانون حضرت رسول (ص) اندیمشک در تابستان سال جاری عنوان کرد.

 

مساجد پایگاه‌های بصیرت آفرین و کارخانه‌های انسان‌سازی هستند

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا (س) اندیمشک با اشاره به اهمیت و نقش مساجد می‌گوید: مساجد پایگاه‌های بصیرت‌آفرین و کارخانه‌های انسان‌سازی هستند که به همین دلیل مسلمانان بخشی از اوقات خود را در این محیط معنوی و علمی می‌گذرانند تا آینده درخشانی برای خود و جامعه به ارمغان بیاورند.

 

«محمدجواد صداقت‌منش» مساجد را محیطی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی می‌داند و اضافه می‌کند: در جامعه اسلامی همه آحاد وظیفه دارند با انجام فعالیت‌های مختلف جهادی برای پیشرفت جامعه گام بردارند.

 

وی با اشاره به تربیت حافظان و قاریان قرآن و نیروهای نخبه در سطح امورات فرهنگی و دینی توسط کانون الزهرا (س) اندیمشک ادامه می‌دهد: افراد تربیت یافته این کانون جزء نیروهای فعال و تاثیرگذار در شهرستان اندیمشک هستند و در راستای اهداف انقلاب تلاش می‌کنند.

 

مدیر کانون الزهرا اندیمشک به برنامه‌ها و طرح‌های در حال اجرا توسط این کانون اشاره می‌کند و می‌افزاید: طرح «هر خانه یک قاری و حافظ» و برگزاری کلاس‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای تسهیل در آموزش قرآن‌آموزان در حال اجرا هستند.

 

وی مطرح می‌کند: شیوع ویروس کرونا مساجد را به تعطیلی کشاند اما این مسئله باعث تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و جهادی نشده و با استفاده از نیروهای مسجدی، تولید و توزیع ماسک رایگان و ضدعفونی معابر شهری صورت می‌گیرد.

 

صداقت‌منش ادامه می‌دهد: با بهره‌مندی از بستر فضای مجازی و با راه‌انداری کانال و گروه به همراه ساخت کلیپ‌های آموزشی توانستیم تا حدودی خلا به‌وجود آمده را پر و ارتباط خود را با بچه‌های مسجد حفظ کنیم.

 

عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت، باعث بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد نبی اکرم (ص) اندیمشک با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای طرح اوقات فراغت اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت زیادی که برنامه‌های اوقات فراغت دارند و اقشار فعال در این برنامه‌ها نیز آینده‌سازان جامعه هستند، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای آنها، باعث بروز برخی آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

 

«محمدرضا ماسوری» بیان می‌کند: سبک زندگی، برخورد اجتماعی و عاطفی، روش برخورد با مردم، تلاش در رشد و شکوفایی جامعه و رونق بخشیدن به مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از مسائلی هستند که باید در برنامه‌ریزی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به‌طور جدی لحاظ شوند.

 

وی اضافه می‌کند: اوقات فراغت تنها برگزاری کلاس‌های آموزشی نیست بلکه باید فضایی فراهم شود تا کودکان، نوجوانان و جوانان علاوه بر دورهمی با نشاط و هدفمند، در کلاس مورد علاقه خود شرکت کنند.

 

مدیر کانون نبی اکرم (ص) اندیمشک با اشاره به اینکه در فرایند برگزاری طرح اوقات فراغت جوانان و نوجوانان موازی‌کاری در اجرای برنامه‌ها آثاری منفی برای جامعه دارد تصریح می‌کند: مسئولان کانون‌های مساجد، موسسات قرآنی و دیگر نهادهای مربوطه باید برنامه‌های خود را قبل از شروع تعطیلات تابستانی تدوین کنند و برنامه‌های اوقات فراغت را با هماهنگی هم انجام دهند تا کلاس‌ها و دوره‌های موازی، تجمیع شوند.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و وجود ویروس کرونا، نبود امکانات مناسب و ایمن برای اجرای طرح اوقات فراغت، شرایط برای خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان بسیار سخت شده مطرح می‌کند: متولیان و مسئولان مربوطه باید در این شرایط با استفاده از فرصت فضای مجازی به ارائه آموزش‌ها و برگزاری کلاس‌های فرهنگی، مذهبی، هنری و ... بپردازند.

 

ماسوری یاد آور می‌شود: این کانون در طرح اوقات فرغت تابستانه با همکاری موسسه قرآنی حضرت زینب کبری (س) و پایگاه مقاومت بسیج خواهران طیبه نسبت به اجرای فعالیت‌هایی در فضای مجازی از جمله حفظ قرآن، شعر، نقاشی، کاردستی، برگزاری کلاس‌های تقویتی تمامی دروس و تمامی پایه‌ها، آموزش قرآن، عروسک‌سازی، نقاشی پیشرفته، خطاطی، آموزش قرآن، ادعیه، مداحی، تفسیر، نهج‌البلاغه، سبک زندگی، احکام، شیرینی‌پزی، خیاطی، آموزش بدلیجات، مهره بافی و ... ویژه سنین مختلف اقدام کرده است.

 

با برنامه‌ریزی درست و ایجاد سرگرمی‌ها و تفریحات سالمی برای نوجوانان و جوانان می‌توان از بروز بسیاری از انحرافات و کج‌روی‌ها جلوگیری کرد. امروزه که در عصر ارتباطات قرار داریم و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم نگاه ویژه به فضای مجازی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آگاه‌سازی و آموزش‌های لازم در این بستر حیاتی و ارزشمند انجام دهند.

 

کد خبر 947903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha