سینما و تلویزیون باید مروج سبک زندگی عفیفانه باشد

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: از سینما و تلویزیون جامعه و نظام اسلامی این انتظار به حق می رود که مروج سبک زندگی عفیفانه باشد.

«لیلا وصالی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم ضمن اشاره به فرارسیدن بیست و یکم تیرماه و نیز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم واقعه مسجد گوهرشاد در این روز که به عنوان "روز ملی عفاف و حجاب" نامیده شده است، اظهار داشت: در عصر رسانه و ارتباطات، محصولاتی چون فیلم و سریال مخاطبان انبوه و گسترده ای دارند و لذا ما در راستای ترویج و نهادینه کردن مباحث فرهنگی از جمله مقوله عفاف و حجاب باید از این ابزارها به درستی استفاده کنیم.

 

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران افزود: منتهای مراتب مشکلی که معمولاً وجود دارد این است که ما از هنرپیشه هایی برای ایفای نقش زنان عفیفه در سریال ها و فیلم های سینمایی استفاده می کنیم که سبک زندگی شان در خارج از این آثار به گونه ای است که گویا چندان اعتقادی به حجاب بر اساس چارچوب های دینی ندارند، ضمن آن که متاسفانه گاه تعمدانه، عکس هایی از آن ها منتشر می شود که باعث ایجاد تناقض و دوگانگی در بین مخاطبان عام سینما و تلویزیون می شود.


این مدرس دانشگاه همچنین گفت: البته در فیلم های سینمایی طی سال های اخیر، وضع پوشش هنرپیشه های زن متاسفانه به تدریج نامناسب شده ، اما با این حال هنوز در تلویزیون نوع حجاب و پوشش، حداقل به شکل ظاهری هم که شده تطابق بیشتری با آموزه های دینی ما دارد.


وی با اشاره به تکنیک انگاره سازی به عنوان یکی از تکنیک های مهم در القای پیام رسانه ای به مخاطب بیان داشت: بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی، انگاره سازی رسانه ای در بستر سینما و تلویزیون باید به گونه ای باشد که انتقال دهنده و مروج ارزش حجاب و عفاف باشد.


وصالی همچنین خاطرنشان کرد: از این منظر ما در برهه کنونی به شدت نیازمند تولید محتواهایی هستیم که بیش از هر چیز برای مخاطب عام، انگاره ساز باشد همچون بازی های رایانه ای و محصولات پویانمایی برای کودک و نوجوان و یا تولید سریال های طولانی مدت و حرفه ای که به جهت عنصر تکرار در آن ها و اثرگذاری بر ذهن مخاطب بتوانند مروج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشند.


وی در خاتمه با اشاره به این که بازدهی فعالیت های فرهنگی معمولاً زمان بر است، گفت: ما نباید از اهمیت و تأثیرگذاری کارهای فرهنگی جذاب و حساب شده غافل شویم ، ضمن آن که نااُمیدی هم در این باره نباید مطرح شود که چرا در کوتاه مدت نتایج آن ها را مشاهده نمی کنیم،به این خاطر که اگر ما امروز بر روی مسایل فرهنگی و تربیتی نسل جدید کار کنیم، ثمره و خروجی آن را ده یا بیست سال آینده و گاه بیشتر مشاهده خواهیم کرد.

کد خبر 947945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha