بازگشت علیخانی به رقابت سلبریتی ها/ «نسیم»؛ پیشتاز رقابت شبکه ها

احسان علیخانی که در ماه های گذشته برای تولید «عصر جدید۲» با چالش های فراوانی مواجه بوده، در نظرسنجی خردادماه صدا و سیما بار دیگر به صدر جدول پرمخاطب های تلویزیون بازگشته است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : برنامه استعدادیابی «عصر جدید» از همان ابتدا که روی آنتن رفت، توجه مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کرد. مردم ایران که پیش از این گوشه هایی از مسابقه های استعدادیابی خارجی را در شبکه های اجتماعی می دیدند، حالا می توانستند در رسانه ملی، نمونه داخلی آن را به تماشا بنشینند. پخش هر قسمت از فصل نخست این برنامه با انتشارکلیپ هایی از آن در فضای مجازی همراه شد تا آن ها که در تلویزیون به تماشای «عصر جدید» نمی نشستند، در فضای مجازی آن را دنبال کنند.

 

 

به هرروی فصل نخست عصر جدید با موفقیت به پایان رسید تا همه منتظر فصل دوم آن باشند. اما شیوع کرونا، ضبط این برنامه را با مشکلاتی عدیده  روبرو کرد. «احسان علیخانی» که بخش مهمی از هیجان برنامه خود را مدیون تماشاگران حاضر در سالن بود، بالاجبار چند قسمت را بدون تماشاگر ضبط و روانه آنتن کرد. در ادامه با کاهش نگرانی نسبت به کرونا و عادی شدن نسبی امور، عصر جدید هم  توانست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی چندین قسمت میزبان تماشاگران باشد. پخش این قسمت ها در خردادماه جاری مخاطبان را به دیدن این برنامه استعدادیابی جذب کرد تا «عصر جدید» بار دیگر در صدر برنامه های پرمخاطب سیما قرار گیرد. علیخانی که حضور در نظرسنجی اردیبهشت ماه امسال مرکز تحقیقات صداوسیما را از دست داده بود، حالا بار دیگر در صدر جدول پرمخاطب ها قرار گرفت.

 

 

در نظرسنجی تازه مرکز تحقیقات صداوسیما، «عصر جدید» با جذب بیش از پنجاه و دو درصد تماشاگران، پرمخاطب ترین برنامه خردادماه تلویزیون است. پس از آن «دورهمی» مهران مدیری با حدود چهل درصد مخاطب قرار دارد. نکته جالب این که مهران مدیری در نظرسنجی اردیبهشت ماه توانسته بود در غیاب علیخانی، با تاک شو «دورهمی» در صدر جدول پرمخاطب ها بایستد. برنامه ای که در مدت شیوع کرونا همچنان پخش شد تا تنها برنامه تلویزیون باشد که در اوج کرونا تولید می شد.

 

 

نکته جالب دیگر درباره نظرسنجی خردادماه، قرار گرفتن «تکرار خندوانه» با جذب بیش از سی درصد آرا در رتبه سوم و بالاتر از «کودک شو» است. «کودک شو» که در نظرسنجی ماه های اخیر همواره جزو پرمخاطب های تلویزیون بوده، حالا با بیش از بیست و پنج درصد رتیه چهارم را به خود اختصاص داده است.

 

 

در نظرسنجی اخیر البته موضوعی دیگر هم قابل تامل است: «سهم هر شبکه از برنامه های پرمخاطب تلویزیون». ماه گذشته «شبکه نسیم» با بهره مندی از برنامه های پرمخاطبی چون «دورهمی»، «کودک شو» و «ویتامین خ» پربیننده ترین شبکه تلویزیون بود و پس از آن «شبکه مستند» با چند برنامه پربازدید شگفتی ساز شده بود. اما نظرسنجی خردادماه در کنار تداوم موفقیت شبکه نسیم، حاکی از رشد مخاطب شبکه سه است؛ به طوری که «عصر جدید2» با کسب پنجاه و دو درصد، «سمت خدا» با بیست درصد و «طبیب» با شانزده درصد آرا، به ترتیب به عنوان سه برنامه شبکه سه در لیست ده تایی پرمخاطب های تلویزیون دیده می شوند. البته شبکه سه برای ربودن گوی رقابت از شبکه نسیم در تولید برنامه های پرمخاطب راه طولانی در پیش دارد؛ چرا که شبکه نسیم علاوه بر برنامه هایی که ذکر آن رفت، دو برنامه پربازدید دیگر هم دارد: «نسیم آوا» با دوازده درصد مخاطب و «کتاب باز» سروش صحت با حدود یازده درصد. البته در این میان نباید «فوتبال برتر» محمدحسین میثاقی در شبکه سه را با چهارده درصد مخاطب نادیده گرفت.

 

 

به موضوع «عصر جدید» باز گردیم. چنان که گفتیم با انتشار نظرسنجی خردادماه تلویزیون، علیخانی حالا به رقابت با سلبریتی هایی چون «مهران مدیری»، «پژمان بازغی»(مجری کودک شو) و «رامبد جوان»(با خاطره خندوانه) بازگشته اما انگار قرار نیست شانس با او یار باشد. افزایش دوباره شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، بار دیگر احسان علیخانی را با چالش ضبط برنامه بدون تماشاگر رو به رو کرده است.  

 

 

این مجری تلویزیون به تازگی با انتشار ویدیویی که در آن به صورت مستقیم با مخاطبان خود به گفتگو نشسته، اعلام کرده برنامه این هفته عصر جدید که این هفته روی آنتن شبکه سه می رود با محدودیت های بهداشتی بیشتری ضبط شده است؛ به گونه ای که تماشاگران حاضر در سالن همگی ملزم به استفاده از ماسک بوده اند. قسمت هایی که علیخانی به آن ها اشاره کرده مربوط به مرحله دوم فصل دوم عصر جدید است که در روزهای ابتدایی تیرماه جاری ضبط شده و قرار است امشب و فرداشب میهمان مخاطبان تلویزیون باشد.

 

 

علیخانی البته در این گفتگوی مجازی به وضعیت بحرانی ناشی از کرونا اشاره کرده و تاکید کرده با تداوم این وضعیت مجبور است بار دیگر به ضبط برنامه خود بدون حضور تماشاگر بیاندیشد.

 

 

آن چه تاکنون ذکر شد نگاهی گذرا به وضعیت برنامه های پرمخاطب تلویزیون در خردادماه سال نود و نه و در صدر آن «عصر جدید2» بود که بر اساس شاخصه های آماری جداول مرکز تحقیقات صدا و سیما به دست آمده است. اما بررسی دقیق تر این شاخصه های آماری و مقایسه تطبیقی آن در ماه های متوالی می تواند تحلیلی دقیق درباره علایق و گرایش های مخاطب تلویزیون به دست دهد تا از این طریق بتوان شاخص های تولید برنامه پربازدید در تلویزیون را احصا کرد. طبیعتا در این حالت می توان از این شاخصه های کیفی و محتوایی برای هدفمند کردن تولید برنامه ها و صرفه جویی در هزینه ها بهره برد.

 

 

کد خبر 947954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha