عفاف و حجاب؛ مقوله ای برای آرامش، امنیت و تحکیم خانواده

عفاف و حجاب از جمله مقوله هایی است که همواره در فرهنگ اسلام و جامعه دینی مورد توجه بوده و رعایت این مهم، نه تنها برای فرد مایه آرامش و امنیت است که برای جامعه نیز فواید بی شماری از جمله تحکیم بنیان خانواده،کاهش طلاق و سایر آسیب های اجتماعی را دارد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

 

اگر بخواهیم تعریفی از «عفت» داشته باشیم این خصیصه را می توان در بی رغبتی نسبت به خواسته های نفسانی دانست و به طور کلی می توان گفت عفت به معنای خود کنترلی، نظارت بر خویشتن، پرهیزکاری، احساس حضور در محضر خداوند و جلوگیری از طغیان نفس در ارتکاب به معاصی، در شئون مختلف وجودی انسان به ویژه در حیطه جنسی است. فردی که به چنین ارزش هایی پایبند باشد و آنها را در خود به صورت معقول و منطقی نهادینه کرده باشد از انحرافات اخلاقی به ویژه انحرافات جنسی در امان خواهد بود و به تبع آن از کمالات اخلاقی برخوردار خوهد شد لذا عفیف به کسی گفته می شود که در برابر خواسته های نفسانی، از جمله کشش های جنسی، مقاومت و خود را حفظ کند.

 

عفت یک صفت فطری است و همه انسان ها فطرتاً عفیف هستند. با بررسی اجمالی آیات قرآن می توان دریافت که عفت ریشه فطری دارد و از بدو خلقت همراه او بوده است. قرآن درباره آدم و حوا می فرماید: هنگامی که شیطان آن دو را فریب داد و از آن درخت خوردند و زشتی هایشان آشکار گشت، از برگ درختان بهشت خود را پوشاندند.

 

«حجاب» در لغت به معنای مانع، چیزی که بین دو چیز جدایی افکنَد، پوشاندن و پوشش (سِتر) است و امروزه واژه حجاب در زبان عامه مردم و متون فقهی به معنای پوشش شرعیِ زنان به‌کار می‌رود. حجاب، بیش از آن‌که جنبه فردی داشته باشد، رفتاری اجتماعی است، یعنی انسان عاقل مکلف، در جمع و هنگام مواجهه با دیگران، از حیث پوشش، الزامات و محدودیت‌هایی را می‌پذیرد که میزان آن در فرهنگ‌ها و ادیان و جوامع، متفاوت است؛ در باور دینداران، الزامات و محدودیت‌ها و هنجارهای حضور در اجتماع را دین تعیین می‌کند.

 

مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از شاعران و ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام در 17 اسفند سال 96 در خصوص حجاب فرموده اند: «پرچم استقلال هویتی و فرهنگی زنان در دست زنان ایرانی است و بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویتی و فرهنگیِ خود را به دنیا صادر و این سخن جدید را اعلام می‌کنند که زن می‌تواند با حفظ حجاب و عفاف و جلوگیری از سوء استفاده مردان بیگانه و زیاده‌طلب، در میادین اجتماعی حضور فعال و مؤثر داشته باشد.

 


رهبر انقلاب اسلامی با ردّ حرف برخی افراد مبنی بر اینکه باید اجازه داد مردم خودشان حجاب را انتخاب کنند، گفتند: این حرف را درباره همه گناهان اجتماعی می‌توان گفت؛ مثل آن که بگویند فروش مشروبات الکلی آزاد شود و هر کس خواست بخورد یا نخورد؛ آیا این حرف درست است؟


حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ما مفتخر به حجاب زنان ایرانی هستیم و زن ایرانی با حجاب اسلامی و چادر ایرانی توانسته در عین خانه‌داری و همسرداری به بالاترین رتبه‌های علمی و فرهنگی، و حضور مؤثر اجتماعی دست یابد، افزودند: این کار خطای بزرگی است که برخی افراد برای ایجاد میل غلط و انحرافی به فرهنگ غربی به دنبال دور زدن قوانین هستند.

 

تمام این سخنان نشان می دهد، عفاف و حجاب از جمله مقوله هایی است که همواره در فرهنگ اسلام و جامعه دینی مورد توجه بوده و هست و رعایت این مهم، نه تنها برای فرد مایه آرامش و امنیت است که برای جامعه نیز فواید بیشماری از جمله تحکیم بنیان خانواده، کاهش طلاق و کاهش سایر آسیب های اجتماعی را دارد.

 

«حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی» نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی هم با گرامیداشت هفته حجاب و عفاف اظهار کرد: حجاب و عفاف در زمره سرمایه‌های معنوی جامعه ما بوده و باید این سرمایه‌ها را پاس بداریم و مراقب باشیم دشمنان و بدخواهان غیرت و عفت ما را به تاراج نبرند و تعهد دینی ما را به بی‌تفاوتی تبدیل نکنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب امروز هم مسئله روز و مبتلابه جامعه است، افزود: در حالی که در واقعه مسجد گوهرشاد عمال استکبار و استبداد با استفاده از اسلحه و زور راه خود را باز کردند امروز هم به وسیله نفوذ فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی در حال برداشت محصول خبیث خود از آن بذر پلید هستند.

 

 

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه هفته عفاف و حجاب فرصتی برای بزرگداشت باورها و داشته‌های معنوی جامعه است، اضافه کرد: ما دارایی‌های معنوی فراوانی در جامعه داریم که یکی از مهم‌ترین این دارایی‌ها فرهنگ حیا، عفاف و حجاب است.

 

وی با تأکید بر اینکه باید دارایی‌های معنوی خود را پاس بداریم، خاطرنشان کرد: عدالت، انصاف، ایثار، خدمت به مردم و نیازمندان از جمله دارایی‌های ما هستند و در این میان عفاف و حجاب هم از دارایی‌های مهم و تأثیرگذار در جامعه دینی است.

 

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: وقتی سخن از عفاف و حجاب به میان می‌آید باید دقت کرد که این موضوع تنها اختصاص به بانوان ندارد بلکه مردان هم باید رعایت کنند و در جامعه به شکلی ظاهر شوند که عفت اجتماعی خدشه‌دار نشود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با تأکید بر اهتمام همگانی نسبت به عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اگر همه خانواده‌ها و مسئولان نسبت به این مهم توجه و اهتمام داشته باشند بدون شک وضعیت حجاب و عفاف در جامعه بسیار بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

 

«حجت الاسلام اسدالله جعفری» رییس کل دادگستری خراسان شمالی هم چندی پیش در نشست اعضاي بنياد عفاف و حجاب استان بیان کرد: اگر در موضوع عفاف و حجاب نگاه خوشبينانه داشته باشيم غفلت كرده ايم و اين نوع نگاه در سطوح مختلف و مراجع تصميم ساز و تصميم گير سرايت كرده در صورتی که مسئله عفاف و حجاب مسئله اي كاملا روشن چه در شرعيت مقدس و چه در قانون اساسي كشور است كه جامعه ما همچون منظومه به هم پيوسته در قالب يك نظام اجتماعي بايد حول اين محور بچرخد.

 

وي افزود: لازمه داشتن عقل و منطق درست، پايبندي به مباني اصولي و اجرایي نظام است كه اگر به اين شكل نباشد اهداف نظام اجتماعي تحقق پيدا نمي كند و اگر كسي به لحاظ ارزشي و مذهبي و تفكر انقلابي اين را مورد توجه قرار ندهد ولي به عنوان يك الزام لازم در نظام اجتماعي آن را بپذيرد و اگر تعرض كرد بايد بداند كه به ساحت نظام اجتماعي تعرض كرده كه يكي از اين ملزومات اجتماعي، مساله عفاف و حجاب است.

 

 

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: با وجود این، متأسفانه اصل هشتم قانون اساسی از غریب‌ترین و مظلوم‌ترین اصولی است که در نظام اسلامی وجود دارد و همین موضوع خود عوامل و علل آسیب‌های اجتماعی مختلفی شده است.

 

وی با اشاره به راهکارهای اجرا شده در موضوع حجاب و عفاف، اظهارکرد: در این راستا یک راه برخورد سلبی با عوامل بدحجابی و بی‌حجابی است که با توجه به فراوانی این معضل و آسیب اجتماعی، بدون شک این روش جواب نمی‌دهد.

 

قاضی القضات خراسان شمالی بیان کرد: اینکه در مواجهه با هر بدحجابی یک پرونده قضایی ایجاد کنیم راه مقابله بدحجابی و بی‌حجابی نیست زیرا در این صورت باید برای تعداد کثیری از خانم‌های موجود در خیابان پرونده تشکیل دهیم.

 

وی تصریح کرد: به همین دلیل هم قانون برای این موضوع وظایف 26 دستگاه را مشخص کرده که شاید کمترین وظایفی که پیش‌بینی شده برای نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است، اگرچه در یک مقطعی ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی به همین منظور کارهایی انجام داده؛ اما به طور کلی رویه این نیست.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به فعالیت معاونت امور ادارات و دستگاه‌های ستاد امربه‌معروف، اضافه کرد: این معاونت در راستای کاهش مشکلات و آسیب‌ها در دستگاه های اداری و اجرایی فعالیت می کند، باید مدیران مکلف شوند حداقل محیط خود را پاک‌سازی کنند تا این موضوع اندک اندک به جامعه تسری یابد.

 

 

 

کد خبر 948036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha