ترکیه توافق «یونسکو» را در مورد «ایاصوفیه» نقض نکرده است

معاون وزیر امور خارجه ترکیه در پی جنجال های به وجود آمده بر سر تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد،تاکید کرد که کشورش همه مسئولیت های خود در راستای توافق میراث جهانی «یونسکو» را انجام می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « yenisafak»، معاون وزیر امور خارجه ترکیه در پی جنجال های به وجود آمده بر سر تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد،گفت: ترکیه همه مسئولیت های خود در راستای توافق میراث جهانی «یونسکو» را انجام می دهد.

 

« یاووز سلیم کیران» در یک پیام توئیتری در این زمینه با اشاره به توافق میراث جهانی 1972 نوشت: ترکیه ملزم به انجام مسئولیت هایش در قبال ایاصوفیه است.

 

وی در این پیام توئیتری تصاویری از توافق میراث جهانی یونسکو را هم به زبان انگلیسی و هم ترکی منتشر کرد.

 

معاون وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت: در توافق میراث جهانی یونسکو هیچ مانعی برای تغییر کاربری یک مکانی که میراث جهانی تلقی می شود،وجود ندارد.

 

کیران تاکید کرد که این توافق وظایف و مسئولیت های ویژه ای را بر گردن کشورها در قبال مکان های میراث جهانی قرار می دهد اما نقض کننده حقوق مالکیت و تمامیت ارضی این کشورها نیست.

 

این وزیر ترکیه ای افزود: توافق میراث جهانی یونسکو حقوق مربوط به حاکمیت یک کشور بر میراث فرهنگی که در مرزهایش هستند را محدود نمی کند.

 

وی یادآور شد که تغییر کاربری ایاصوفیه به هیچ عنوان به معنای نقض این قرارداد نیست.

 

در ساعات اولیه صبح روز جمعه یک دادگاه ترکیه ای حکم کابینه 1934 که بنای ایاصوفیه استانبول را تبدیل به موزه کرده بود ، ابطال کرد.

 

این اقدام دادگاه راه را برای استفاده دوباره از بنای ایاصوفیه پس از 85 سال هموار کرد.

کد خبر 948325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha