کتابخانۀ گویای رضوی خدمتی برای نابینایان و کم ‌بینایان است

وظیفه دان گفت:کتابخانه گویا وابسته به آستان قدس رضوی، با بیش از ۱۳ هزار عنوان کتاب صوتی، خدمات ویژه‌ای را به ‌صورت رایگان به نابینایان و کم ‌بینایان ارائه می‌دهد.

«علی وظیفه دان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد کتابخانه گویای رضوی را کتابخانه‌ای با خدمات ویژه برای نابینایان و کم‌بینایان خواند و گفت: این مرکز با بیش از ۱۳هزار عنوان کتاب صوتی در قالب‌های سی.دی، دی.وی.دی، وی.سی.دی، ام.پی.تری وکتاب چاپ بریل در موضوعات کمک‌آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوعات و مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ویژۀ روشن‌دلان خدمات ارائه می‌کند.

 

مسئول کتابخانۀ گویای رضوی اظهارکرد: در این کتابخانه، امکان بهره‌مندی مستقیم از ۱۰۲هزار جلد کتاب چاپی، ۱۵هزار حلقه منبع دیداری-شنیداری کتابخانۀ آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) و منابع کتابخانۀ سیار و تلفنی آستان قدس رضوی، و بهره‌مندی از منابع سایر کتابخانه‌ها و بخش‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از طریق امانت بین کتابخانه‌ای و خدمات تحویل مدرک برای نابینایان و کم‌بینایان فراهم شده است.

 

وی با اشاره به اینکه گروه‌های مختلف دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد از مقطع دانش‌آموزی تا دکترا می‌توانند به عضویت این کتابخانه درآیند، افزود:این کتابخانه برای بهره‌مندی نابینایان و کم‌بینایان از خدمات آموزشی، فرهنگی و کتابخانه ‌ای سازمان کتابخانه‌های آستان قدس در مشهد و سراسر کشور، تسهیلات ویژه‌ای را به این قشر ارائه می‌دهد.

 

وظیفه دان ادامه داد: از مهم‌ترین این تسهیلات و خدمات، عضویت رایگان کتابخانه، استفاده از تجهیزات در محل کتابخانه، تهیه کپی از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه بر روی سی.دی، دی.وی.دی یا هر نوع حافظۀ جانبی دیگر، خدمات تحویل مدرک و امانت منابع، استفاده از خدمات کتابخانۀ سیار و تحویل رایگان منابع درخواستی در مکان اعلام‌شده از سوی اعضای کتابخانه، ارسال منابع درخواستی اعضا به سراسر ایران از طریق پست، اهدا و مبادلۀ کتب صوتی برای کمک به مجموعه‌سازی و تکمیل منابع کتابخانه‌ها و مراکزی که به روشن‌دلان در سراسر ایران خدمات ارائه می‌دهند، مشاوره در تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا را می‌توان ذکر کرد.

 

مسئول کتابخانۀ گویای رضوی بیان کرد: کتابخانه‌ها و مراکزی که به نابینایان و کم‌بینایان خدمت می‌کنند نیز از خدمات کتابخانۀ گویای رضوی مانند اهدا و مبادلۀ منابع، امانت بین کتابخانه‌ای، خدمات مشاوره‌ای، اطلاع‌رسانی و... بهره‌مند می‌شوند.

 

وی ضمن اشاره به این‌که فهرست منابع کتابخانۀ گویا در قالب نرم‌افزار اکسل و ورد، بر روی پایگاه این کتابخانه به نشانی https://library.razavi.ir/gooya قرار دارد، یادآور شد: استفاده از خدمات کتابخانۀ گویای رضوی، کتابخانۀ مرکزی رضوی و سایر کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی برای نابینایان و کم‌بینایان به‌صورت رایگان است.

 

 

کد خبر 949240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha