باغ های انگور خبوشان فرازی می شود

بخشدار خبوشان شهرستان فاروج گفت: بیشترین باغ های انگور شهرستان مربوط به بخش خبوشان است و برای بهره وری بهتر از این باغ ها، خبوشان روستای هدف اجرای طرح فراز باغات انگور فاروج انتخاب شده است.

«محمدعلی فتاحی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: برای اقتصادی تر شدن کشاورزی، مکانیزه کردن آن ضروری است و طرح فراز با توجه به مزایای آن در افزایش عملکرد به واسطه افزایش نوردهی، هوادهی و کنترل آفات و بیماری ها، کاهش هزینه ها به واسطه کاهش استفاده از نیروی کار و افزایش مکانیزاسیون، افزایش کیفیت محصول و کاهش احتمال سرمازدگی بهاره در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

بخشدار خبوشان با اشاره به مشارکت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید برای اجرای طرح فراز در روستای نمونه این طرح (خبوشان) گفت: به ازای هر هکتار، مبلغ 900 میلیون ریال تسهیلات با نرخ چهار درصد برای اجرای طرح فراز به تاکداران اعطا می شود.

 

 

وی گفت: پیش بینی می شود با مشارکت کشاورزان و اعتبار در نظر گرفته شده، بالغ بر 20 هکتار از باغات خبوشان از این تسهیلات استفاده کرده و فرازی شود.

 

 

فتاحی سطح زیر کشت باغات انگور بخش خبوشان را یک هزارو 750 هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون فقط در سطح 25 هکتار از این باغات طرح فراز اجرایی شده است.

 

 

وی گفت: سطح زیر کشت باغات انگور روستای خبوشان هم 115 هکتار است که سطح اجرا شده طرح فراز در آن بسیار ناچیز است و امیدواریم با روستای نمونه اجرای این طرح، شاهد فرازی شدن همه باغات این روستا و بخش باشیم.

 

فتاحی با بیان اینکه تاکداران با کاربرد روش های نوین و رعایت اصول فنی به باغی قادر به افزایش تولید خواهند بود، گفت: بر این اساس هزینه تمام شده برای تولید هر کیلوگرم محصول کاهش یافته و سود اقتصادی بیشتری نصیب باغدار می شود.

 

وی روش تولید انگور در بخش خبوشان را عمدتا به صورت خزنده و پاچراغی عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه های کارگری، کاهش عمر اقتصادی، کاهش کیفیت و کمیت محصول به دلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج، کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان رسیدگی میوه از معایب عمده تربیت تاکستان ها به روش سنتی است.

 

وی افزود: با هدایت شاخه های انگور بر روی سیم یا چوب هم نیاز به خواب دهی زمستانه و هزینه های آن برطرف شده و هم تهویه و نوردهی انگور بهتر و تماس محصول با خاک قطع می شود و در نتیجه، محصولی باکیفیت و بهتر به دست می آید.

 

با اجری طرح فراز در تاکستان ها تا سه برابر افزایش عملکرد رخ می دهد و از 16 تُن برداشت در هر هکتار به 30 تُن می رسد.

 

بخش خبوشان به مرکزیت تیتکانلو قطب تولید انگور باکیفیت شهرستان فاروج است و بیش از 95 درصد بافت جمعیتی این بخش باغدار انگور هستند و مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد این خانوارها وابسته به این محصول است. 60 درصد باغات شهرستان  اختصاص به محصول انگور دارد که شامل سه هزارو 600 هکتار با 15 رقم و متوسط عملکرد تولید انگور از هر هکتار 16 تُن است که گونه ˈسلطانی بیدانهˈ بهترین رقم انگور فاروج با جنبه اقتصادی بالایی است.

 

این طرح در سطح 28 هکتار از اراضی اجرایی شده است.

 

 

 

کد خبر 949413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha