برکات همنامی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با امام رضا(ع)

کانون‌های فرهنگی هنری امام رضا(ع) از جمله مراکزی هستند، که با برگزاری دوره‌های مشاوره، سبک زندگی دینی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی توانسته‌اند زمینه حضور نوجوانان و جوانان را در مساجد رونق ببخشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی هستند که می توانند منشا آثار و برکات بسیار شوند این مهم نیازمند آن است که شاخص های مسجد تراز اسلامی ایجاد و رعایت شود. چنانکه در صدر اسلام مورد توجه قرار می گرفت. این شاخصه ها در برخی مساجد امروزی نیز دیده می شود، به طوری که برخی از آنها با برگزاری برنامه های جاذب پاتوقی فرهنگی برای حضور دائمی همه اقشار شده اند.

 

به مناسبت فرا رسیدن 23 ذی القعده، روز زیارتی امام رضا(ع) فعالیت کانون های فرهنگی هنری «بیان جاوید« و «امام رضا(ع)» را که منشاء آثار و برکات هستند، مرور کرده ایم که در ادامه می آید:

 

کانون فرهنگی هنری «بیان جاوید»

 

کانون فرهنگی هنری «بیان جاوید» در جوار مسجد امام رضا(ع) واقع در خیابان کارگر شمالی تهران است.این کانون فرهنگی هنری با فعالیت در محورهای آموزش و توانمندسازي، فعاليت های اجتماعي، هنري، قرآن و عترت و کتاب و کتابخوانی توانسته بسیاری از نوجوانان و جوانان را جذب فعالیت های این کانون فرهنگی هنری کند.

 

کانون فرهنگی هنری «بیان جاوید» در محوریت قرآن و عترت در رشته های حفظ، قرائت، روخوانی و روان خوانی قرآن کریم برای مخاطبان خود دوره های آموزشی برگزار می کند، تا از این طریق گامی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بردارد و در تربیت حافظ قرآنی از سنگر مساجد تلاش داشته باشد.

 

از دیگر محورهایی که در این کانون فرهنگی هنری مورد توجه قرار می گیرد، فعالیت های اجتماعی است، لذا در این راستا برگزاری دوره های مشاوره، سبک زندگی، دوره های های ورزشی همچون فوتبال و فوتسال، مقابله با آسیب های اجتماعی و برگزاری اردوهای تفریحی زیارتی را دنبال می کند.

 

موضوع کتاب و کتابخوانی یکی دیگر از رویکردها و برنامه های مهمی است که همواره لازم است در مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به آن توجه شود، زیرا علاوه بر توسعه و فرهنگسازی فرهنگ مطالعه، زمینه ساز حضور مستمر نوجوانان و جوانان به مسجد می شود، به همین جهت کانون فرهنگی هنری بیان جاوید نسبت به محور کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی داشته و با برگزاری  مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح «شنبه های کتاب» و نیز اهدای کتاب سعی دارد، به این مهم در بستر مسجد کمک کند.

 

در رشته های هنری نیز این کانون فرهنگی هنری با برگزاری برنامه های متنوع سرود، خیاطی و صنایع دستی توانسته زمینه ساز بروز استعدادها و توانمندی های هنری نسل نوجوان و جوان شود تا از این بستر شرکت در برنامه های هنری به حضور نسل آینده در مسجد رونق ببخشد.کانون بیان جاوید مسجد امام رضا(ع) در برگزاری دوره های آموزشی به ذائقه مخاطبان نیز توجه دارد، به گونه ای که سعی دارد با برگزاری دوره های آموزشی در رشته زبان خارجی، تقویتی درسی، مهارتی، اخلاق و عقاید اسلامی به آموزش و توانمندسازی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کمک کند.

 

کانون مسجدالرضا (ع) دیباجی

 

مسجدالرضا (ع) دیباجی یکی از مساجد بزرگ پایتخت است که به دلیل فعالیت های گسترده و برنامه های فرهنگی و مذهبی به عنوان یکی از مساجد فعال تهران محسوب می شود.

ساخت این مسجد در زمینی به مساحت 18 هزار‌ مترمربع از سال 1390 با همكاری شهرداری و مرکز رسیدگی به امور مساجد منطقه ۱ آغاز و در نهایت این مسجد در سال ۹۵ افتتاح شد و اكنون یکی از بزرگ‌ترین مساجد تهران محسوب می شود. فضای ساختمان مسجد الرضا (ع) با ۳ هزار‌ متر مربع زیربنا مجهز به كتابخانه، كلینیك درمانی، آمفی‌تئاتر، آشپزخانه و خانه كودك، کانون فرهنگی هنری و کتابخانه است که عموم شهروندان می‌توانند از آن‌ها استفاده كنند.

 

كانون فرهنگی هنری مسجد الرضا(ع) از جمله بخش های این مسجد است که  رسما با مجوز رسمی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. برپایی کارگاه های متعدد فرهنگی و اجتماعی، مشاوره های تحصیلی، کارگاه های حسابداری ویژه بازار کار همراه با ارایه گواهینامه معتبر، برگزاری دوره‌های فرهنگی هنری، علمی ویژه نوجوانان، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی از جمله برنامه های شاخصی است که در کانون مسجد الرضا(ع) مورد توجه قرار می گیرد.

 

آموزش قرآن، روخوانی و روانخوانی، تفسیر، تدبر و تجوید قرآن، برای تمام گروه های سنی بخش دیگری از برنامه های این کانون فرهنگی هنری است که می توان نام برد.

کد خبر 949438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha