گفتمان ملی مهارت در کشور وجود ندارد

اوسط هاشمی با بیان اینکه هر نقطه از ایران دارای مهارت های است که از کهن در این سرزمین به جا مانده است گفت: مهارت آموزی را رها نکیند، سرمایه ملی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی اوسط هاشمی»  امروز(چهارشنبه، ۲۵ تیر) در شورای مهارت گیلان در سالن الغدیر استانداری اظهار کرد: متاسفانه موضوع مهارت در کشور مغفول مانده و گفتمان ملی مهارت وجود ندارد.

 

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه همواره در جلسات از فقر،بیکاری و اشتغال با دوام و پایدار سخن گفته شده است افزود: اما کمتر از فراگیری مهارت سخن گفته شده و به معنای واقعی به ارزش مهارت اندیشیده نشده است.

 

وی با تاکید بر اینکه ایران کهن دارای مهارت های ارزشمند بود افزود: با تحقیقات صورت گرفته جهانی ایران از نطر ریشه ای بین ۱۱ کشور جهان جز کشورهای برتر در حوزه مهارت است.

 

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: ایران نامی جادویی برای همه جهانیان است که باهم  و در کنار هم  بودن منجر به نوع نگاه جهان به ارزش ایران شد.

 

اوسط هاشمی خاطرنشان کرد: با مطالعه در فرهنگ‌ ایران خواهیم دید نام، فکر، هنر، خلاقیت و پژوهش به ایران وزن بخشیده است.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه تنوع در فرهنگ های بومی و مهارتی می تواند مقصدی برای گردشگری باشد گفت: اگر نگاه عمیق به ایران داشته باشیم آنگونه وسیع است که ، هر نقطه اش مقصدی برای جهانیان است.‌

 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ظرفیت بالای گردشگری اشاره و اضافه کرد: هر کشوری می تواند ۱۰ میلیون توریست را با هدف افزایش اقتصادی هدف گذاری کند و این ظرفیت در کشور ما هم وجود دارد و سخن از بیکاری در این جامعه با چنین ظرفیتی معنایی ندارد.

 اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه باید نگاه ارزشی به مهارت شود خاطر نشان کرد: توجه به مهارت های کهن ایران، صنایع چوبی و بوم گردی که از میراث کهن به ما رسیده است از جمله مقوله های است که در کنار آموزش های مهارتی بایستی بدان توجه شود.

 

وی با اشاره به اینکه نسبت به معماری بومی خود بیگانه هستیم افزود: استان اصفهان دارای ظرفیت های بالایی در این بخش بوده و تقریبا یک استان موزه در کشور محسوب می شود.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: توجه به تکنولوژی و انتقال مفاهیم با سرعت و دقت از دیگر موضوعاتی است که در مهارت آموزی الکترونیکی باید بدان توجه شود.

 

وی ادامه داد : ۸۰ درصد جوانان امروز با دستگاه های هوشمند در ارتباط بوده و ارتباطات این چنینی در واقع فعالیت در بازار سنتی را کاهش می دهد.

 

رییس سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اینکه فراگیری مهارت ها در بخش ها و حوزه های مختلف خسارت در برابر بلایای طبیعی را کاهش می دهد اضافه کرد: نگاه عمیق به سرمایه انسانی و مالی از مقوله های است که در راستای فراگیری فناوری باید بدان توجه شود.

 

اوسط هاشمی خاطر نشان کرد: کشور ژاپن به دلیل قانون گرا بودن و توجه به آموزش نیروی انسانی بسیار موفق عمل کرده است و از این حیث در صدر جهان قرار دارد.

 

*آموزش های مهارتی ساماندهی شود

 وی با تاکید بر اینکه سرمایه انسانی ثروت ملی است گفت: نوع نگاه باید پیشرفت اجتماعی باشد و در این راستا آموزش مهارت های فنی و حرفه ای را جدی بگیرید.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه آموزش های مهارتی ساماندهی شود تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای کشور تابع استانداردهای جهانی است و گواهی نامه های فنی و حرفه ای بین المللی بوده و از مدارک دانشگاهی ارزشمند تر است.

 

اوسط هاشمی ادامه داد: گواهی نامه های فنی و حرفه ای به عنوان ویزا محسوب شده و دارای ارزش بالایی است و اعتبارش مرز نمی شناسد.

 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اذعان کرد: این سرمایه ملی نباید رها شود‌ به آموزش های فنی و حرفه ای در جامعه رسمیت دهید.‌

 

وی به صنعت گردشگری اشاره و اظهار داشت: گیلان دارای ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری و مقصد ایرانیان است و باید با افزایش مهارت های گردشگری حرف برای گفتن داشته باشد.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: گیلان با ظرفیت های بالایی که دارد می تواند میزبان ملی مسابقات مهارت باشد.

 

رییس سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور به ظرفیت های ورزش و بازی های بومی محلی پرداخت و تصریح کرد: ورزش صدای ملی ایران است به همان میزان که به ورزش توجه می شود به مسابقات مهارتی نیز توجه شود.

 

 

اوسط هاشمی با تاکید براینکه توجه به پتانسل های انسانی از ضروریات است ادامه داد: نگاه جامعه انسانی را با برگزاری مسابقات مهارتی تغییر دهید.

 

وی با تاکید بر اینکه مدرک گرایی آرزوی یک جوان نباشد ادامه داد: فقط به فکر یافتن شغل دولتی نباشید و از ظرفیت هایتان برای کسب و کارهای جدید بهره  گیرید.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بازار اشتغال را با مهارت ارتقا دهید اظهار کرد: خود اشتغالی یک راهکار برون رفت از فقر بیکاری است.

 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تصریح اینکه رقیب آموزشگاه های آزاد نباشیم اذعان کرد: توجه به ظرفیت های دریا محور، کشاورزی و عشایری از مقوله های است که می تواند در ارتقاء اشتغال و اقتصاد به این استان کمک کنند.

 

کد خبر 949516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha