لزوم حمایت نهادهای دولتی و مذهبی از خبرگزاری شبستان به عنوان یک برند دینی و مذهبی

اسماعیلی گفت: خبرگزاری شبستان یک برند دینی و مذهبی است که مسیر درستی را در این حوزه در پیش گرفته است و در بسیاری از جهات در خارج از مرزهای دینی نیز تلاش موثری در جامعه دارد اما برای افزایش عملکرد خود به حمایت از سوی نهادهای دولتی و مذهبی نیاز دارد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

خبرگزاری ها همواره نقش موثری در اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بر عهده دارند و خبرگزاری شبستان در کنار رسالت دینی خود همواره در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز خوش درخشیده است.

یکی از رسالت های اصلی خبرگزاری شبستان، حوزه دینی و مذهبی است که از پوشش های خبری تا گزارش های توصیفی برای مانوس کردن جامعه و به ویژه نسل جوان با مفاهیم و ارزش های دینی تلاش مستمری دارد اما در کنار این رسالت ارزنده از پوشش موضوعات فرهنگی و اجتماعی و همکاری با حوزه های مختلف شهری غافل نشده است و «فرهاد اسماعیلی»، مدیر کل آموزش و پرورش فارس به سئوالات ما در خصوص نحوه فعالیت های خبرگزاری شبستان به شرح زیر پاسخ می دهد:

از نظر شما نقش و رسالت رسانه های دینی در جامعه چیست؟

به عنوان کشوری که ادعای مردم سالاری دینی داریم، دین نقش پررنگی در جامعه ما ایفا می کند و یکی از مبانی ما نیز تاکید بر جدا نبودن دین از سیاست است.

مسلما کشور ما به عنوان یک جامعه دینی مورد حجمه بسیاری حکومت ها و برخی افراد داخلی برای کمرنگ کردن نقش و جایگاه دین قرار می گیرد و رسانه های دینی در این میدان نقش موثری در تبیین دین در جامعه دارند تا اجازه ندهند آنان که دین را مانع پیشرفت عنوان می کنند، موفق شوند.

رسانه های دینی با پوشش های خبری و گزارش های خبری می توانند در معرفی و پوشش موفقیت هایی که در حوزه های دینی حاصل شده است نقش موثری داشته باشند و به عنوان مثال با معرفی موفقیت های ورزشی و فرهنگی یک کانون فرهنگی در مسجد به صورت غیر مستقیم موفقیت حوزه دین را در جایگاه های دیگر جامعه به تصویر بکشند که این همان دشواری کار این خبرگزاری هاست.

 

رسانه های دینی چه نقشی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی دارند؟

مسلما دشمنان هر دینی بیکار نمی مانند و بر علیه آن تبلیغ می کنند اما رسانه های حوزه دینی باید با تفکیک رفتار غلط از مبانی دینی تلاش کنند و به عنوان مثال اختلاس گری را که جایی دیده شده نماز خوانده است را رفتارش را زیر سئوال ببرند تا به عنوان یک فرد مذهبی در جامعه مقصر شناخته نشود بلکه به عنوان اختلاس گر محکوم باشد.

رسانه های دینی، سپری در مقابل اهداف دشمن در مقابله با ناکارآمد نشان دادن دین هستند تا در پاسخ به شبهات و شایعات در جامعه یک گام جلوتر باشند.

 

رسانه های دینی چگونه می توانند مخاطبان جوان داشته باشند؟

 جوان ذائقه خاصی دارد و رسانه دینی باید با پیدا کردن این ذائقه در جذب مخاطبان جوانان موفق عمل کند و بتواند خلاهای فکری جوانان را پر کند.

رسانه های دینی باید با پر کردن شکاف نسل جدید و نسل قبل، نسل جوان را از طرق مورد علاقه و مطابق با ذائقه جوانان به سمت ارزش های دینی سوق دهند.

 

معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه های دینی چه تاثیری دارد؟

اماکن مذهبی بخشی از هویت ملی ماست و زاییده فکر، عمل و هنر ایرانیان نیز به شمار می رود که لازم است شگفتی های این اماکن به مردم معرفی شود.

رسانه های مذهبی در این حوزه نیز نقش ارزنده ای دارند و می توانند با انعکاس گزارش های توصیفی و همراه با تصویر در معرفی هر چه بیشتر این اماکن به مردم اقدام مطلوبی داشته باشند.

وقتی چنین آگاهی به مردم ارائه شود در زمان رفتن به این اماکن، آگاهانه تر با عناصر دینی، معماری، فرهنگی به کار رفته در این اماکن مواجه خواهند شد و این اقدام در افزایش هویت سازی و هویت طلبی نیز موثر است.

 

فعالیت های خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه دینی، مسجدی، اجتماعی و شهری را چگونه ارزیابی می کنید و نظر شما پیرامون فعالیت و عملکرد این خبرگزاری در پوشش حوزه های مختلف خبری چیست؟

خبرگزاری شبستان یک برند دینی و مذهبی است که مسیر درستی را در این حوزه در پیش گرفته است و در بسیاری از جهات در خارج از مرزهای دینی نیز تلاش موثری در جامعه دارد اما برای افزایش عملکرد خود به حمایت از سوی نهادهای دولتی و مذهبی نیاز دارد.

شبستان در کنار رسالت خبری خود به عنوان یک خبرگزاری، یک رسالت اعتقادی را نیز در جامعه توسعه می دهد که ارزشمند است و با نیروهای محدود و امکانات فعلی خود نمره قابل قبولی کسب کرده است اما باید در حدی در جامعه بالاتر رود که مرجع تمام مردم جامعه در حوزه مذهبی باشد.

خوشبختانه پوشش های خبری در حوزه های فرهنگی و اجتماعی این خبرگزاری نیز وسیع است و در کنار رسالت اصلی خود به ایفای نقش خبری در سایر حوزه ها نیز می پردازد.

 

کد خبر 949609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha