خبرگزاری  شبستان اندیشه‌های فرهنگی و دینی اندیشمندان را به خوبی انعکاس دهد

کشمیری با بیان اینکه رسانه های دینی نباید در برابر تهاجمات فرهنگی و تبلیغات بیگانگان دچار انفعال شوند و با شتابزدگی درصدد پاسخ شبهات برآیند، گفت: خبرگزاری شبستان اندیشه‌های فرهنگی و دینی اندیشمندان را به خوبی انعکاس دهد،

خبرگزاری شبستان- گرگان؛ امروزه ارتباط بین دین و رسانه مورد توجه اغلب صاحبنظران در این عرصه است و زمینه های خوبی را برای مطالعات و تحقیقات در این عرصه به وجود آورده است.

 

یکی از وظایف رسانه، آموزش، تبلیغ و ترویج پیام های دینی است که رسانه ها می توانند در این راستا نیز گام بردارند.

 

به منظور بررسی نقش و رسالت رسانه های دینی «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفتگوی اختصاصی به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان پاسخ داد.

 

* رسانه های دینی در جامعه چه نقش و رسالتی دارند؟

کشور ما تنها کشوری است که بر پایه جمهوری دینی بنا شده است و این مدل اولین و منحصر به فرد ترین مدلی است که در جهان طراحی و اجرایی شده است.

 

اندیشمندان و تئورین های دینی بر اساس مبانی و اندیشه های اسلامی این نظام را پایه ریزی کرده اند و مردم به آن رای داده اند، در چنین کشوری که جمهوری اسلامی است و مردم آن پایبند و دوستدار آن هستند، رسانه های دینی و فرهنگی باید به گونه ای حقایق را منعکس کنند که ذائقه مردم تلخ نشود و پایه های ارزش های دینی جامعه مستحکم تر شود.

 

بازگو کردن حقایق جامعه بدون اغراق با نیت اصلاح و اعمال تصمیمات سازنده، همچنین ترغیب و تشویق مدیران، فعالان، خیرین، اندیشمندان فرهنگی، اقتصادی جهت فعالیت های خوب و فراوان در جامعه، تزریق روحیه امید و سرزندگی به جوانان و نوجوانان برای ساختن آینده ای بهتر، پرهیز از سیاه نمایی و اغراق های بی پایه، نقد سازنده همراه با راهکارهای مناسب و انعکاس واقعیات جامعه از رسالت های یک رسانه موفق دینی است.

 

*نقش رسانه های دینی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی؟

رسانه های دینی نباید در برابر تهاجمات فرهنگی و تبلیغات بیگانگان دچار انفعال شوند و با شتابزدگی درصدد پاسخ شبهات برآیند. اولین گامی که یک رسانه حرفه ای باید به آن تبحر داشته باشد این است که کاملا با تکنیک های رسانه ای آشنا باشد و سپس با پشتوانه و همفکری دینی طرح های رسانه ای خودش را در مقابله با رسانه های بیگانه پیاده سازی کند.

 

آنچه که در رسانه های غربی مشاهده می شود ترفندهای فریبکارانه ای است که یک طرف را ویرانه کامل و جهنمی غیرقابل تحمل و یا فضایی عاری از هویت و اعتماد به نفس نشان می دهد و طرف مقابل را بهشتی موعود و جامعه ای مدرن که مردمان آن در کمال آرامش و آسایش در حال زندگی هستند.

 

رسانه های بیگانه مدام با بزک رسانه ای به دنبال فریب افکار عمومی هستند و مردم را از واقعیات و حقایق دور نگه می دارند. راه مقابله با این سلطه رسانه ای، استفاده از تکنیک های روز رسانه ای و گسترش برد رسانه ای در سطح جهانی است.

 

*جوانان در رسانه های دینی چه نقشی دارند؟

ماهیت رسانه به گونه ای است که نیازمند تحرک بالا و شور و هیجان جوانی است؛ از همین روی رسانه ها به خصوص رسانه های دینی باید ذائقه جوانان را در نظر بگیرند و متناسب با روحیات آنها گزارشات و اخبار را تنظیم کنند؛ در این خصوص موضوعات و واقعیت هایی که با صراحت و شجاعت توسط رسانه بیان می شود می تواند به جاذبه رسانه کمک کند و یا موضوعاتی که دغدغه های مردم در آن منعکس شود، می تواند مورد بازدید عموم مردم خصوصا جوانان قرار گیرد، خلاقیت در انتخاب سوژه ها و تیترها و همچنین انعکاس واقعیات با رعایت بی طرفی های حزبی و گروهی می تواند باعث جذب جوانان به سمت رسانه های دینی شود.

 

*تاثیر معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه های دینی؟

باید نمادهای مذهبی و اماکن دینی به عنوان جلوه های بصری دینی در رسانه ها گسترده تر منعکس شود، شاید یک عکس از یک مجموعه دینی، تاثیرات بسیار زیادی در مخاطب ایجاد کند. یک عکس است و یک نگاه اما تاثیرات آن شگرف و عمیق تر از مکتوبات است.

 

*فعالیت خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه دینی مسجدی را چظور ارزیابی می کنید؟

خبرگزاری شبستان به عنوان یک خبرگزاری در حوزه اندیشه و دین بستر بسیار خوبی است برای انعکاس اخبار تولیدی در حوزه دین و همین طور می تواند اندیشه های فرهنگی و دینی اندیشمندان، فعالان و مدیران را به خوبی انعکاس دهد.

 

خبرگزاری شبستان با توجه به رسالتی که بر عهده دارد گستره فعالیت وسیعی در اختیار دارد، سوژه های ناب و بکر در مساجد و مراکز دینی کشور ما وجود دارد که شاید مخاطبین دینی بسیاری در سراسر دنیا تشنه فهم و دانستن آن می باشند که باید این اطلاعات و اخبار به طور گسترده و به روز منعکس شود.

 

کد خبر 949653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha