تفسیر قرآن رهبری/ نپذیرفتن مسئولیت های پرمخاطره جامعه اسلامی نشانه بی‌ایمانی است

رهبر انقلاب پیرامون تفسیر آیات قرآن کریم فرمودند: اذن ‌خواستن منافقان برای ترک جهاد در موقعیّتی که حضور همه لازم بود، خودْ دلیلی آشکار بر بی‌ایمانی آنان بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رهبر انقلاب پیرامون تفسیر آیات الهی و  نپذیرفتن مسئولیتهای پرمخاطره جامعه اسلامی نشانه بی‌ایمانی است  فرمودند: قرآن درباره‌ی افراد به‌ظاهر مسلمانی توضیح می دهد که در هنگام اعزام به جنگ تبوک خدمت پیغمبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) آمدند و گفتند: «یا رسول‌الله! به ما اذن بده که در مدینه بمانیم و به جنگ نیاییم.».

اذن ‌خواستن برای ترک جهاد در موقعیّتی که حضور همه لازم بود، خودْ دلیلی آشکار بر بی‌ایمانی آنان بود. پیغمبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) با اذن‌ دادن به آنها کاری کرد که آنان بی‌ایمانی خود را در خارج هم عملاً ثابت نمایند؛ چراکه وقتی جامعه‌ی اسلامی برای به ‌منزل رساندن بار امانت الهی نیاز به مجاهدت عدّه‌ای از مسلمانان با مال و جان دارد تا بتواند دستاورد‌های خود را به نسل بعد تحویل دهد، همه باید بروند و مسئولیّتهای پرمخاطره را بپذیرند، و این مطلبی است که عقل خود آنها و نیز آیاتی از قرآن، که آن را از پیغمبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) شنیده بودند، گواه آن است.

 در چنین موقعیّتی اجازه‌ خواستن برای ترک این مسئولیّت عظیم نشان میدهد آنان مردِ عمل به مسئولیّتهای بزرگ نبوده‌اند؛ لذا در آیه‌ی بعد فوراً میفرماید: آنان که به خدا و روز جزا ایمان آورده‌اند، برای معاف ‌شدن از جهاد با مال و جان، از تو اجازه نمیخواهند: «لا یَسْتَأْذِنُکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِاللهِ  وَالْیَوْمِ الآخِرِ أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ».

 بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت مسلمانان ویژگی منافقان است

یکی از نشانه‌های منافق این است که در هرجای دنیا و هر زمانی از زمانها، خود را از آحاد مسلمانان و جامعه‌ی مسلمان جدا بداند و خود را شریک شادی و غم مسلمانان نداند، و نه‌تنها از پیشرفت آنان، خشنود نشود، بلکه ناراحت هم بشود، و اگر ناراحتی و مصیبتی برای برادران مسلمانش پیش آید، خشنود شود و از اینکه این مصیبت بر او پیش نیامده، خوشحال باشد...

چنانچه آحاد مسلمانان به‌‌گونه‌ای باشند که اگر در مشرق، بلایی سرشان آوردند، در مغرب، مردم اصلاً نفهمند و دردِ گوشه‌ی دیگر سرزمین مسلمان را احساس نکنند، این خود نشانه‌ی ناپیوستگی و عدم حیات است و آن کسانی ‌که رنج دیگران را احساس نمیکنند و نمیفهمند، عملاً و فکراً از بقیّه‌ی مسلمانان کناره میگیرند.

چنین کسانی به مقتضای این آیه، جزء منافقان میباشند؛ چراکه نشانه‌ی بی‌تفاوتی در هرکه پیدا شود، او منافق است. از‌این‌رو فرموده‌اند: «من اَصبح و لم‌یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم». مسلمانان باید به فکر باشند، گرفتاری‌های دیگران را در ‌نظر بگیرند و به فکر علاج جامعه باشند.

کد خبر 949714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha