«تا توسعه» منتشر می شود/ فرهنگ سنگ زیر بنای جامعه است

فروزش با بیان اینکه پایه مطالب کتاب «تا توسعه» فرهنگ است، گفت: معتقدم اگر فرهنگ درست شود سیاست، اجتماع و اقتصاد نیز درست خواهد شد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: توسعه در لغت به معنای بزرگ شدن و قدرتمند شدن است. صاحبنظران و اندیشمندان بر اساس نگاه و رویکرد خود تعریفی از توسعه ارایه کردند. برخی توسعه را به معنای کاهش فقر ، بیکاری و نابرابری می دانند. عده ای توسعه را به معنای بازسازی جامعه بر اساس بصیرت و اندیشه های نو دانستند. بعضی توسعه را فرآیندی می دانند که به تسلط انسان بر طبیعت و محیط پیرامون منجر می شود. گروهی نیز توسعه را تبدیل جامعه سنتی به جامعه مدرن توصیف کردند. کتابهای زیادی در مورد توسعه نوشته شده است که نویسندگان از منظرها و ابعاد مختلف آنرا مورد بحث و بررسی قرار دادند. یکی از جدیدترین کتابها در مورد توسعه توسط «دکتر مهدی فروزش» نوشته شده است. فروزش رییس اداره فرهنگی شهرداری منطقه 22 ،مدرس دانشگاه، عضو هیات مدیره بنیاد قرآن و عضو هیات مدیره بنیاد الزهرا در استان تهران است. گفتگویی با این فعال فرهنگی و اجتماعی به بهانه انتشار کتابش ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

عنوان کتاب تان چیست؟

نام کتاب «تا توسعه» است. انتخاب اسم برای کتاب سخت بود. وقتی اسم توسعه را می آوریم، نمی دانیم منظور و مفهوم چیست. توسعه واژه ای است که هنوز در دنیا مورد مناقشه است. هنوز نمی دانیم توسعه به چه می گویند. آیا توسعه در آینده به دست می آید یعنی جزو نتایج اقدامات است یا نه توسعه یک سری اقدامات است که باید داشته باشیم؛ به عنوان مثال وقتی اروپا در چنین شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هست، توسعه یافته است یا اینکه تازه در حال رفتن  به سمت توسعه است.

 

از چه دیدی در کتاب تان به مساله توسعه پرداختید؟

بنده با نگاه فرهنگی به مسئله توسعه پرداختم و قلم زدم. پایه مطالب کتاب « تا توسعه»، فرهنگ است. معتقدم اگر فرهنگ درست شود، سیاست، اجتماع و اقتصاد درست خواهد شد.

 

کتاب« تا توسعه» دارای چند فصل یا بخش است؟

این کتاب 6 فصل دارد. در فصل اول اصطلاح توسعه را توضیح دادم چون مخاطبان این کتاب هم اساتید هستند و هم عوام، برای همین مفاهیم را توضیح دادم و اشاره ای به فرق رشد و توسعه داشتم. رشد خطی است و توسعه مسیری دایره وار. توسعه ابعاد گسترده دارد و همه جانبه است. فصل دوم «توسعه نیافتگی ایران» نام دارد. در این فصل مطرح شده که چه کشورهایی به توسعه رسیده اند و چه کشورهایی به توسعه نرسیده اند و میزان و ملاک چه بوده است. در این فصل همچنین نگاه اجمالی از دیدگاه صاحب نظران به توسعه نیافتگی ایران کردم. در فصل سوم مفاهیم توسعه را بیان کردم. توسعه به ترتیب به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دسته بندی می شود. فصل چهارم «مکاتب توسعه» نام دارد. واژه توسعه در کل دنیا روی بحث اقتصادی مثال زده می شود چون مهم بوده که بیکاری، مساحت جغرافیایی و تولیدات کشور چقدر بوده است. فصل پنجم «عوامل توسعه» نام دارد. رویکرد ما در این فصل نیز فرهنگی است. فصل ششم «جاذبه های توسعه یافتگی و دستاوردهای توسعه» نام دارد. جهان در حال مسابقه برای رسیدن به توسعه است. برخی جلوترند و عده ای فکر می کنند در این مسابقه هستند اما تلاش نمی کنند. در پایان کتاب نیز نتیجه گیری آمده است.

 

نوشتن کتاب «تا توسعه» را چه زمانی آغاز کردید و نگارش آن چقدر طول کشید؟

از دی ماه 97 شروع به نوشتن کتاب کردم و یک سال و نیم طول کشید تا آنرا تمام کنم.

 

 

کتاب «تا توسعه» توسط کدام انتشارات و چه زمانی منتشر خواهد شد؟

این کتاب به امید خدا مرداد امسال از سوی انتشارات کاشف چاپ می شود.

 

از چه منابعی برای نگارش کتاب« تا توسعه» استفاده کردید؟

مکاتب توسعه که در کل دنیا استاندارد است را در کتاب لحاظ کردم. یک نوآوری که در کتاب « تا توسعه» داشتم این بود که چهارچوب نظریه خاصی را در این کتاب رعایت نکردم چون مقوله، مقوله فرهنگی است، نمی توانیم به سرعت ریاضی و فیزیک پیش برویم. پانویس ها را در آخر کتاب نیاورم بلکه در همان صفحه آوردم که افراد به راحتی پس از خواندن متن ،جزئیات و مطلب تکمیلی را نیز مطالعه کنند.

 

چه شد که تصمیم گرفتید چنین کتابی بنویسید؟

دغدغه نسبت به توسعه و پیشرفت کشور داشتم که در مقدمه کتاب به آن اشاره کردم. از بچگی آرزو داشتم که همه صاحب خانه، ماشین و پول باشند و تصورم این بود که اگر حاکم هر جامعه ای دستور دهد، همه ثروتمند می شوند اما بعدها فهمیدیم مشکل، دستور نیست. دستور کاری را جلو نمی برد. مگر وقتی می گویند آب و برق کم مصرف کنید، کسی گوش می دهد. ما به لحاظ سرپرست پذیری مشکل داریم. دغدغه داشتم که چطور توسعه پیدا کنیم تا به آرامش، امنیت و رفاه برسیم و در نهایت به فرهنگ رسیدم. فکر می کردم شاید سیاست باعث توسعه شود اما دیدم دموکراسی به خودی خود جواب نمی دهد. نوع حکومت الزاما توسعه نمی آورد. یک جای اروپا فئودال، جای دیگر پادشاهی و یک جای دیگرش دموکراسی است چون توسعه یافته افراد با آرامش زندگی می کنند و اتحادیه تشکیل دادند اما ما کشورهای اسلامی با دو زبان فارسی و عربی آیا توانسته ایم به وحدت برسیم؟

 

و حرف آخر؟

مقدمه کتاب «تا توسعه» توسط «سعید لیلاز» با دیدگاه توسعه اقتصادی نوشته شده است که کاستی های کتاب مرا را پوشش داده است و از همین جا از ایشان تشکر می کنم.

 

 

کد خبر 950141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha