کتابخانه ای که پیشگام توسعه فرهنگی در یک روستاست

روستای عصمت آباد از توابع شهرستان بوئین زهرا است که فعالیت کتابخانه عمومی باقرالعلوم در این روستا موجب شده تا بیشتر مردم این روستا به سمت کتاب و کتابخوانی روی آورند به طوری که بیش از یک هزار نفر در این روستا عضو کتابخانه هستند.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ کتاب و کتابخوانی یکی از موضوعات مهمی است که افزایش سطح آگاهی و دانش افراد را به دنبال دارد و میزان انس با کتاب در هر جامعه ای از مولفه ها و شاخص های توسعه فرهنگی است.

 

ترغیب و تشویق مردم به امر مطالعه یکی از اقداماتی است که در جوامع مختلف با انجام راهکارهای مختلف دنبال می شود و در کشور ما هم با اجرای برنامه های مختلف از جمله برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره رضوی این مهم دنبال می شود که در سال جاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با 12 کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال و در سه قالب نقاشی، فعالیت گروهی و پویش کتابخوان برگزار می شود که مهلت شرکت در این جشنواره تا 31 تیر ماه تمدید شده است.

 

کتابخانه باقرالعلوم واقع در روستای عصمت آباد از توابع شهرستان بوئین زهرا یکی از کتابخانه هایی است که توانسته در جذب افراد به امر مطالعه پیشقدم باشد به طوری که در روستایی با جمعیت 4 هزار و 300 نفر، نزدیک به یک هزار و 420 نفر عضو کتابخانه هستند و بیش از نیمی از اعضای این کتابخانه هم در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند.

مسئول کتابخانه باقرالعلوم روستای عصمت آباد بوئین زهرا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین گفت: کتابخانه ما نزدیک به یک هزار و420 عضو دارد که در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نزدیک به 700 نفر در قسمت چهار گزینه ای شرکت کردند و 6 پویش داشتیم و 125 نفر هم در بخش نقاشی این جشنواره ثبت نام و مشارکت داشتند.

 

«عباس خاکباز» عنوان کرد: بیشترین مشارکت اعضای کتابخانه ما در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، در بخش چهار گزینه ای بوده است ولی در بحث نقاشی هم در استان قزوین ما بیشترین شرکت کننده را داشتیم و با توجه به تمدید جشنواره تا 31 تیر ماه همچنان مشارکت ادامه دارد و این تعداد شرکت کننده به ویژه در بخش نقاشی افزایش خواهد داشت.

 

وی عنوان کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی بسیار اثرگذار است به طوری که موجب شده تا سیره امام رضا (ع) ترویج یابد و اقشار مختلف به خصوص کودکان و نو جوانان هرچه بیشتر با سیره امامان آشنا شوند و آنها را در زندگی خود الگو قرار دهند و در واقع به برکت نام امام رضا (ع) ما شاهد مشارکت بالای افراد در این جشنواره هستیم.

 

مسئول کتابخانه باقرالعلوم روستای عصمت آباد بوئین زهرا اظهار کرد: در بحث برگزاری جشنواره رضوی به مدارس ورود یافتیم به طوری که از مدیران مدارس خواستیم ما را در گروه هایی که در شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان ایجاد کردند، عضو کنند و این ارتباط در فضای مجازی موجب شده تا ما شرکت کنندگان بیشتری در جشنواره رضوی داشته باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: امسال مشارکت در جشنواره رضوی در روستای عصمت آباد بیش از 2 برابر سال گذشته بوده و با توجه به اطلاع رسانی بیشتر، استقبال از این جشنواره هم افزایش داشته است و ما برای جذب مشارکت مردم به این جشنواره، گروه به گروه و حتی خانه به خانه آن را تبلیغ کردیم و خوشبختانه استقبال خوبی را از دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شاهد هستیم.

 

خاکباز با اشاره به فعالیت های کتابخانه باقرالعلوم اظهار کرد: اعضای کتابخانه ما بیشتر در سنین 15 تا 35 سال هستند و بیشتر از کتاب های بخش ادبیات به ویژه رمان و داستان استقبال می کنند و در ماه بین 600 تا 900 مورد امانت دهی در این بخش داریم.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع کرونا و عدم امکان رفت و آمد اعضای کتابخانه بسیاری از برنامه های ما تعطیل شده است و فعالیت های خود را در فضای مجازی داریم.

 

مسئول کتابخانه باقرالعلوم روستای عصمت آباد بوئین زهرا در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ارتقای سطح مطالعه در این روستا گفت: به منظور تشویق افراد به امر مطالعه ما با معلمان و مدیران چهار تا پنج مدرسه ای که در اطراف کتابخانه هستند تعاملاتی داشتیم و ـنها هم دانش آموزان خود را آورده و عضو کتابخانه کردند و حتی برنامه هایی را در کتابخانه ما برگزار کردند و در حال حاضر 500 نفر از اعضای ما دانش آموزان هستند.

 

وی یادآور شد: از دیگر اقدامات ما در کتابخانه که البته در ایام قبل از شیوع کرونا انجام می شد شامل ساخت ماکت کتابخانه توسط اعضای کودک و نوجوان، اجرای قصه گویی  و مسابقه نقاشی، برگزاری کلاس های تقویتی، برگزاری نشست های کتابخوان مدرسه ای و کتابخانه ای، برگزاری جلسات جزخوانی قرآن کریم ویژه بانوان، برگزاری نشست های بصیرتی با موضوع عفاف و حجاب، برگزاری کلاس های مشاوره رایگان ویژه بانوان، دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان و غیره بوده است.

 

کد خبر 950195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha