جوانان را باید درک کرد/ ضرورت تعامل و همدلی مسئولان برای رفع مشکلات جوانان

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه جوانان را درک کرد، گفت: با توجه و حمایت از جوانان و اجرای برنامه های فرهنگی مناسب و متنوع جذاب می توان شاهد حضور بیش از پیش جوانان در مساجد و فعالیت ها و برنامه های دینی بود.

حجت الاسلام «علی حیدری» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ایلام با بیان اینکه جوانان را باید درک کرد، اظهار کرد: با تبلیغ بیانی، زبانی و  با در نظر گرفتن بستر سازی های مناسب باید زمینه های لازم را برای حضور جوانان در عرصه های مختلف فراهم کرد.

 

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که چگونه جوانان جذب مساجد و نماز جمعه شوند، افزود: این موضوع نیاز به کارها و اقدامات فرهنگی دارد، گرچه مسائل اقتصادی هم در این زمینه تاثیر به سزایی دارد اما با توجه و حمایت از جوانان و اجرای برنامه های فرهنگی مناسب و متنوع جذاب می توان شاهد حضور بیش از پیش جوانان در مساجد و به ویژه نماز جمعه بود.

 

امام جمعه ایوان تصریح کرد: مهم ترین مساله این است که ائمه جمعه، روحانیت و مبلیغن ما باید جوانان را درک کنند، در فضایی که جوانان فکر می کنند، می اندیشند و فعالیت دارند، قرار بگیرند و در آن فضا با جوانان ارتباط برقرار کنند تا بتوان در این فضا روی افکار، عقاید، باورها، روش ها، کردار و اعمال جوانان تاثیر مثبت گذاشته شود.

 

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: امروز متاسفانه یک نوع بیگانگی بین نسل ها وجود دارد که یک مانع برای پیوند و ارتباط بین جوانان و نسل های گذشته محسوب می شود و این بیگانگی بین جوان ها و غیر جوان ها وجود دارد، اگر در فضای جوانان قرار بگیریم، مشکلات آنها را درک کنیم، به آنها در زمینه های مختلف کمک کنیم، به مساله اشتغال و آینده ای که هر جوان برای خودش در نظر می گیرد توجه شود و در کنار کارهای فرهنگی و تبلیغی و تبیین مسائل دینی به سایر امورات و مشکلات جوانان توجه شود، به طور قطع این فعالیت ها، با استقبال جوانان همراه می شود.

 

وی با بیان اینکه  اگر این نکته که دین اسلام به عنوان یک برنامه زندگی باعث موفقیت و رستگاری می شود، برای جوانان به خوبی نهادینه شود، به طور قطع جوانان حضور بیشتری نسبت به گذشته در مساجد و محافل دینی از جمله نماز جمعه خواهند داشت، افزود: ائمه جمعه شهرستان ها، روحانیت و مبلغین دینی باید ارتباط خود را با جوانان گسترش دهند و این پیوند زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات سر راه جوانان خواهد بود.

 

امام جمعه ایوان در ادامه با اشاره به نقش ائمه جمعه و روحانیون در جذب جوانان به فعالیت های دینی و مساجد، گفت: امام جمعه موفق باید دارای چند خصوصیت از جمله اطلاع کافی و جامع در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و اجتماعی مردم، کارکرد و عملکرد مدیریت ها و دستگاه های اجرایی شهری  در آن شهر که مسئولیت دارد، داشته و یک دید جامع نگرانه نسبت به این موضوع داشته باشد.

 

وی بیان کرد: البته همه این امور به تنهایی کار امام جمعه نیست و باید با برنامه های سازنده در  رسانه ملی و سایر رسانه ها، در این حوزه بیشتر کار شود، موقعیت و توانمندی های استان و هر شهرستان  را باید درک کرد، استعدادهای جوانان را به کار گرفت و جذب کرد،  در این صورت است که موثر واقع می شود و باید گفت که تنها با تبلیغات بیانی و زبانی، بدون بستری سازی مناسب، به طور قطع توفیقات در این زمینه کم خواهد بود.

 

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: امام جمعه موفق باید هدف و برنامه داشته باشد، هدف مشخص در راستای مسئولیت خود داشته باشد، کسی که به عنوان امام جمعه فعالیت می کند از سوی مقام معظم رهبری منصوب می شود  که مسئولیت ها، وظایف و اهدافی  برای آن تعریف شده است و باید در راستای آن اهداف و برنامه هایی که تعریف شده با برنامه و قدم به قدم پیش رود و به آن اهداف برسد، اگر امام جمعه ای برنامه نداشت هر چند فعالیت ها و تلاش پراکنده ای هم  داشته باشد، نمی تواند چندان موفق باشد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت میدانی، عملی و حضور در صحنه های مختلف یکی دیگر از شاخص های امام جمعه موفق است، گفت: امام جمعه موفق باید در صحنه های اجتماعی و فرهنگی با مردم و مسئولان مرتبط باشد و از نزدیک مسائل را ببیند، یکی دیگر  از شاخصه های امام جمعه موفق اقدام به موقع و از فرصت های پیش رو حداکثر استفاده کردن است.

 

امام جمعه ایوان بیان کرد: از دیگر شاخص های امام جمعه موفق  داشتن روش مناسب است، روش های مختلفی برای یک اقدام ممکن است وجود داشته باشد که باید بهترین روش را انتخاب و  با کمترین هزینه، در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه را کسب کرد.

 

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: نوع تعامل امام جمعه با مسئولان شهرستان نیز بسیار مهم است، تعاملی که بتواند از ظرفیت های مسئولان، بهترین استفاده برای کمک به مردم و شهرستان صورت گیرد، هر نوع تقابل، موضع گیری  و جناح بندی با مسئولان هیچ نتیجه و خاصیتی نخواهد داشت و کمکی به مردم و مسئولان نخواهد کرد، تعامل درست، ارتباط سازنده و مشورت دهی به مسئولان بسیار می تواند تاثیرگذار باشد، اگر نقاط ضعفی وجود دارد با تلاش، همکاری و مشورت دادن صحیح  رفع شود و اگر نقاط  قوتی وجود دارد، تقویت شود.

 

 

 

 

کد خبر 950524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha