۲۳۰ سوال نمایندگان از وزرا به هیئت رییسه مجلس واصل شده است

نایب رییس مجلس گفت: تاکنون ۲۳۰ سوال نمایندگان از وزرا به هیئت رییسه مجلس واصل شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «احد آزادیخواه» در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 تیر در اخطاری و با استناد به اصل 3 قانون اساسی گفت: در بحث کمکی که دولت به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه در بحث کرونا انجام داد و سبد معیشتی را به خانواده ها ارایه کرد، بر اساس علم و آگاهی ما به برخی خانواده ها که نیازمند نیز بودند، این سبد داده نشده است.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این خانواده ها به ما مراجعه می کنند و ما پاسخی نداریم به آنها بدهیم، این تبعیض نارواست. امیدواریم وزارتخانه متبوع دستور دهند به این مسئله رسیدگی شود.

 

وی همچنین با اشاره به ضعف های نظام اداری گفت: امروز بعضا سرمایه گذار می خواهد در استان ها سرمایه گذاری کند اما از بس بروکراسی اداری وجود دارد، پشیمان می شود. خواهش می کنیم دولت پنجره واحد را سر و سامان دهد تا این کار سریع تر انجام شود.

 

وی همچنین در ادامه با اشاره به عدم معرفی وزیر پیشنهادی صنعت  از سوی رییس جمهور گفت: مهمترین وزارتخانه ای که می تواند بر بحث بازار تسلط داشته باشد، وزارت صمت است که با سرپرست می چرخد. انصافا آقایان خوب هم کار می کنند اما ما معتقدیم باید رییس جمهور هرچه سریع تر وزیر پیشنهادی را معرفی کنند تا ما بتوانیم از وزیر سوالات خود را داشته باشیم.

 

محمد حسن آصفری نیز در تذکری با اشاره به ماده 207 آیین نامه داخلی مجلس در مورد سوال نمایندگان از وزرا گفت: امروز ارزش پول ملی این قدر کاهش پیدا کرده است که اگر سکه و پول خود را کیلویی بفروشیم، ارزش آن از پول کشور بالاتر است. یک ماه است از وزیر اقتصاد سوالی در مورد کاهش ارزش پولی پرسیده ایم اما هیئت رییسه آن را در دستور کار قرار نمی دهد. از هیئت رییسه خواهش می کنیم سوالات نمایندگان را در دستور کار قرار دهد.

 

امیرحسین قاضی زاده هشمی، نایب رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: 230 سوال به هیئت رییسه مجلس واصل شده است که همه این سوالات به کمیسیون ها ارجاع شده است. دعوت از وزرا در کمیسیون ها به عهده هیئت رییسه است و وقتی گزارش کمیسیون به صحن ارایه شود، ما آن را در دستور کار قرار می دهیم اما تاکنون هیچ گزارشی به هیئت رییسه واصل نشده است.

 

همچنین، هاجر چنارانی در ادامه جلسه امروز در تذکری و با استناد به ماده 22 آین نامه داخلی مجلس گفت: نزدیک به دو هفته پیش دبیران کمیسیون‌های مجلس انتخاب شدند ولی متأسفانه مجلس شورای اسلامی شاهد نوعی تبعیض در این حوزه بود. در ماده 101برنامه ششم توسعه تصویب کردیم و رئیس جمهور نیز در 27 تیر ماه 96 دستور‌العملی را به ادارات برای اجرا ابلاغ کردند که بر این اساس باید نحوه انتخاب مدیران با اولویت برگزیدن مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به 30 درصد افزایش یابد اما مجلس در انتخاب دبیران کمیسیون‌ها به این دستور‌العمل پایبند نبودند در حالی که ما بانوانی در قوه مقننه داریم که از تحصیلات و شایستگی بالایی برخوردارند.

 

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا بانوان تحصیل کرده و شایسته قوه مقننه در آزمون انتخاب دبیران کمیسیون‌ها شرکت داده نشده‌اند، گفت: در حالی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشمان زنان جهان گشود که می‌توان زن بود ولی عفیف و محجبه و شریف بود و درعین حال در متن و مرکز نیز قرار داشت. اگر به تعالی بنیان خانواده معتقد هستیم چرا اقدامی در این جهت صورت نمی‌گیرد. در پارلمان‌های دنیا شاهد هستیم زنانی که فرزندآوری دارند به عنوان نمایندگان نمونه و الگو به جهانیان معرفی می‌شوند، چطور می‌شود در جمهوری اسلامی ایران با وجود اعتقاد به تحکیم بنیاد خانواده اما اقدامی در عمل در این راستا صورت نمی‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: امروز زنان در سنگر اقتصاد، سیاست و سایر حوزه‌ها دوشادوش مردان در حال مبارزه هستند و ما 50 درصد رأی زنان را مطالبه می کنیم ولی متأسفانه در جهت تصویب قوانین حمایتی از زنان اقدامی صورت نمی‌گیرد.

 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: هیئت رئیسه نیز معتقد است انتخاب‌ها باید بر اساس شایستگی باشد و هر نوع نگاه جنسیتی ناپسند و نادرست است. کسانی که شایستگی کسب سمتی در مجلس دارند باید مورد انتخاب قرار گیرند البته این طور که من سوال کردم برای انتخاب دبیر کمیسیون اصل 90 یکی از بانوان انتخاب شده و در عین حال این مسئله قابل بررسی است./

کد خبر 950740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha