نماز جمعه حج مستمندان است

حجت الاسلام حمید حسن زاده گفت: نماز جمعه که حج مستمندان نیز هست در زمان غیبت بنابر نظر بیشترمراجع تقلید واجب تخییری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، حکم فقهی برگزاری این نماز درسوره جمعه آمده است.  روایات، نماز جمعه را حج مستمندان و موجب آمرزش گناهان شمرده‌اند و برخی روایات، ترک آن را مایه نفاق و فقر دانسته‌اند. نماز جمعه در زمان حضور امامان معصوم واجب و در زمان غیبت بنابر نظر بیشترمراجع تقلید واجب تخییری است.

درایران نماز جمعه در دوران حکومتشاه اسماعیل صفوی رواج یافت و از آن پس در شهرهای بسیاری برگزار شد. در دوران جمهوری اسلامی در همه شهر‌های کشور این نماز برپا می‌شود.

نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می‌شود. با توجه به مسائل سیاسی-اجتماعیِ  خطبه ها، نماز جمعه به نماز عبادی - سیاسی نیز مشهور شده است.

پای صحبت های «حجت الاسلام حمید حسن زاده» امام جمعه میاندوآب دررابطه با اهمیت و باید های نماز جمعه می نشینیم.

 

 سوال:اهمیت و جایگاه نماز جمعه در جامعه چیست؟

 

جواب: اگر مسلمانان اهمیت نماز جمعه را بدرستی درک کنند برای حضور در نماز جمعه بر یکدیگر پیشی می گیرند؛ نماز جمعه در تعالیم اسلامی یک عمل ارشادی و یا راهنمایی نیست، بلکه دستوری قاطع و واجب است مخصوصا اگر در جوار امام معصوم باشیم و امروز نیز که در ایام غیبت قرار داریم، نماز جمعه  واجب اختیاری است. نماز جمعه فقط عبدت نیست و همانطور که از نامش پیداست نماز عبادی و سیاسی جمعه خوانده می شود. متاسفنه در این روزهایی که جامعه درگیر نبرد با کرونا است و ناخواسته نماز های جمعه برگزار نمی شود شاهد مشکلات فرهنگی در آینده خواهیم بود.

 

سوال: ویژگی امام جمعه موفق چیست؟

 

جواب: اولین و شاهد مهمترین ویژگی امام جمعه موفق مردمی بودن آن است، اینکه اهل تجملات و تشریفات نباشد و همراه مردم و برای مردم تلاش کند؛ امام جمعه باید دربین مردم زندگی عادی داشته باشد تا مردم از نزدیک شاهد سبک زندگی اسلامی باشند. امام جمعه باید ساکن در شهرستان باشد تا بر مشکلات مردم واقف بوده و برای رفع آنان تلاش کند و برای جلب اعتماد مردم عامل به حرف های خود باشد.

 

سوال: اقدامات ابتکاری که برای رونق نماز جمعه انجام گرفته، چیست؟

 

جواب: میتوانیم از جذب مشاورین جوان استفاده کنیم، تشکیل شورای روحانیت، حضور در مدارس و دانشگاه ها، تقویت مساجد و ائمه جماعت و همچنین اقامه نماز در تمامی ادارات میتواند راهکار های خوبی باشد. در شهرستان میاندوآب نماز جماعت در 48 مسجد اقامه می شود.

 

 سوال: روش های جذب جوانان به نماز و مساجد چیست؟

 

جواب: باید هیئت امنا به روز و زمان شناس باشند و با گشاده رویی پذیرای جوانان باشند و همچنین امام جماعت ایثارگر و جهادی باشد تا با عمل خود جوانان را با آموزه های دینی پرورش دهند؛ باید ریش سفیدان به جوانان اعتقاد داشته باشند و برای انجام کارها به جوانان اعتماد کنند.

 

و کلام آخر:

 

متاسفانه مساجد این روز ها متولیان زیادی پیدا کرده است که باعث بروز برخی اختلافات می شود که در شان مسجدی ها نیست.

اگر بتوانیم متولی واحدی داشته باشیم می توانیم از موازی کاری ها کاسته و کار های بسیار عظیم و تاثیرگذاری را در مساجد به فعلیت برسانیم.

 

کد خبر 951152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha