ماسک در گیر و دار گرانی و نگرانی/تهیه خانگی بهترین شیوه مبارزه با سودجویان

این روزها گرانی ماسک خیلی ها را از خرید این وسیله اجباری منع می کند؛ در شرایطی که افزایش قیمت و بعضاً کمبود این وسیله حفاظتی باعث نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا است، یکی از بهترین راه ها تولید خانگی ماسک است.

خبرگزاری شبستان -رفسنجان؛ مریم رضایی کمال آبادی:

 

ویروس کرونا از اواسط آذر ماه سال گذشته از کشور چین سفر خود را آغاز کرده و تقریباً همه کشورها را پیموده و سطح آلودگی خود را هم از ایران دریغ نکرد... از همان اوایل کادر درمان و وزارت بهداشت توصیه های خود را به مردم جهت پیشگیری و مبارزه با این ویروس اعلام کردند، اواسط اسفند هم همه اصناف، مراکز تحصیلی و کسب و کارها بنا به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل اعلام شد تا مردم در امن ترین جا یعنی خانه های خود بمانند.

 

حدوداً از اواسط فروردین ماه امسال که کمی سیر صعودی این بیماری فروکش کرد و مراکز تعطیل باز شدند؛ بیماری اوج گرفته است در حال حاضر هم این ویروس در ایران دو هفته ای هست که روزانه تعداد زیادی را به بیمارستان ها و به کام مرگ می کشاند.

 

 

 

کادر درمان همچنان مردم را به رعایت نکات بهداشتی، پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از تجمعات، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه می کنند و مهمترین این موارد را استفاده از ماسک زمان بیرون رفتن از منزل دانسته و آن را تا ۸۰ درصد از ابتلا به کرونا مؤثر می دانند.

 

استفاده از ماسک در استان کرمان زا ۱۲ تیرماه و در کشور از ۱۵ تیر اجباری اعلام شد؛ مردم در سطح شهر رفسنجان تا حدود زیادی ماسک می زنند و این جای امیدواری است که با این امر هم از خود و هم از دیگران محافظت می کنند در مقابل وقتی در این بین کسانی را می بینیم که ماسک نزدند، احساس خطر، استرس و اضطراب ما را فرا می گیرد که نکند او دارای ویروس باشد و با نزدیک شدن به افراد ویروس را به دیگران منتقل کند.

 

کمتر از دو ماه به فصل پائیز مانده است، پیش بینی هایی حاکی از این است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک نزدن با موج دوم بیماری کرونا آن هم با مرگ و میر بیشتر مواجه خواهیم بود.

 

گرانی ماسک برخی از مردم را از خرید این وسیله اجباری منع می کند

 

با توجه به این احتمال که در فصول پائیز و زمستان درگیر کرونا باشیم، نیاز است ذخیره قابل قبولی از تولید وسایل و حفاظات شخصی در کشور به ویژه ماسک که نیاز مبرم مردم است ایجاد شود تا در مواقع بحران دچار مشکل نشویم. در حال حاضر گرانی ماسک برخی از مردم را از خرید این وسیله اجباری منع می کند.

 

 

پایانه های حمل و نقل مسافران، اتوبوس ها و خطوط واحد از مکان هایی شلوغ است که با توجه به اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده که افراد در مکان های شلوغ حضور پیدا نکنند و در صورت ضرورت باید از ماسک استفاده کنند امّا برخی مسافران ماسک نمی زنند.

 

50 درصد مسافران خطوط واحد ماسک نمی زنند

 

یکی از مسافران بدون ماسک گفت: ماسک در کیف دستی ام دارم و به محل کار که برسم می زنم.

 

چندین مسافر دیگر هم بدون ماسک بودند؛ حسین قربانی یکی از راننده های خط واحد مسیر پایانه شهید چمران تا عباس آباد آقاغفور و محمدآباد ( حدود 8 کیلومتر ) است که مسافران را به مقصد می رساند؛ می گوید از ۱۰ نفر مسافر متوسط 5 نفر ماسک می زنند با اینکه در خط واحد نوشته ای با محتوای " مسافران حتماً ماسک بزنند "  هم نصب کردیم و به آن ها هشدار دادیم که خطر کرونا هنوز وجود دارد امّا همچنان برخی مسافران اهمیت نمی دهند.

 

ایمان سجادی هم یکی دیگر از راننده های این پایانه که مسیر لاهیجان را طی می کند، می گوید: نیمی از مسافران فقط ماسک می زنند، هرچه هم اصرار می کنیم برخی دلشان به حال خود می سوزد و ماسک می زنند برخی هم می گویند که نداریم و در تهیه آن عاجزیم.

 

در دیگر پایانه ها هم اوضاع به همین شکل است؛ برخی مسافران ماسک نمی زنند انگار در شرایط بحرانی کرونا این افراد سر لج با سلامتی خود و دیگران دارند.

 

صرفه جویی در ماسک عجیب است!

 

عابر پیاده ای هم می گوید روزانه از صبح تا شب بابت همه چیز داریم هزینه می کنیم ماسک هم برای سلامتی است که از هر چیز دیگری واجب تر است، این هزینه را در کنار قبوض آب، برق و گاز و مایحتاج زندگی هم صرف کنیم.

 

خانم وطن پرست ادامه داد: اگر کسی خدای نکرده مریض شود حاضر است زندگی خود را بدهد  تا دوباره سلامتی خود را به دست آورد؛ باید یک جایی از هزینه های زندگی خود بزنند و ماسک را که سپر بلای ویروس کرونا است تهیه کنند و صرفه جویی در ماسک و نخریدن آن واقعاً عجیب است؛ الان شرایط بحران بر همه جهان چتر انداخته و مردم مسئول هستند تا در برابر این ویروس خود را با مجهز کردن به مواردی مانند رعایت نکات بهداشتی، مسافرت نرفتن، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن واکسینه کنند که مهمترین موارد واکسینه، زدن ماسک است.

 

ماسک به درد نمی خورد!

جوان 17 ساله ای هم که بی پروا و بدون ماسک در خیابان تردد داشت زدن ماسک را کاری غیر ضروری و بیهوده دانست و گفت: ماسک در خانه دارم امّا از ماسک خوشم نمی آید؛ مادرم هم توصیه می کند که ماسک بزن برای سلامتی مهم است.

 

او که گوشی تلفن همراه مدل بالایی در دست دارد؛ اطلاعات خود را در مورد بیماری کرونا ناچیز عنوان کرد و افزود: من ماندم ماسک چیست؟!

 

گاهی اوقات دلم به درد می آید که جوانانی از نسل کنونی که نسبت به نسل های قبل شاید می توان گفت پادشاه هستند و تجهیزات به روز و مدرن در اختیار دارند به خوبی و در جهت افزایش سطح آگاهی خود بهره نمی گیرند، آن ها از فقر فرهنگی رنج می برند و از سواد رسانه ای برخوردار نیستند، در حال حاضر هم شیوع بیماری کرونا در جوانان و نوجوانان جولان می دهد و جان بسیاری را به خطر انداخته است و بسیاری از افراد نمی توانند به خوبی اطلاعات این ویروس را درک کنند امّا ای کاش اگر به همان توصیه کلی که ماسک زدن در پیشگیری از ابتلای فرد به کرونا می تواند موثر واقع شود بدون چون و چرا عمل کنند.

 

ماسک فروشی کسب و کار یک دستفروش

دستفروشی که تا قبل از شیوع کرونا کسب و کارش به اندازه مخارج زندگی می چرخید، کرونا که آمد چرخ زندگی اش را خواباند او به دستفروشی ماسک روی آورد.

 

 

او می گوید برای پهن کردن بساط ماسک فروشی مجوزهای لازم را از مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و فرمانداری گرفته است حالا هم با تهیه هر عدد ماسک به قیمت 2000 تومان آن ها را به قیمت 2500 تومان به دست مشتری می رساند؛ روزانه 20 تا 30 عدد ماسک می فروشد و تا 20 هزار تومان سود می کند.

 

لطفاً بدون ماسک وارد نشوید

 

اداره تأمین اجتماعی رفسنجان هم تابلویی بر سردر خود نصب کرده که«لطفاً بدون ماسک وارد نشوید» اداره ای که بیش از 46 هزار خانوار از خدمات این نهاد بهره مند هستند.

 

 

وارد این اداره که می شوی تقریباً همه مراجعین و کارمندان ماسک زده بودند غیر از یکی از کارمندان که وقتی متوجه سوالم در مورد ماسک نزدن شد و اینکه گزارشگر هستم نگاهی به اطراف خود انداخت و گفت ماسک در کشوی میز دارم و معمولاً یادم می رود که بزنم! سپس سریع ماسک را بیرون آورد و پوشید.

 

 

مگر می شود وقتی در بحرانی که بر جامعه حاکم شده و همه به نوعی باید مسئولیت پذیر باشند و وقتی که اکثر مردم در جلوی چشمت ماسک می زنند تا جان خود و دیگران از ویروس کشنده کرونا در امان باشد و شما یادت برود که ماسک بزنی؟!

 

به این فکر کنید که سلامتی شما نعمتی است که با خیالی آسوده با همین نعمت پشت میز نشسته و به مردم خدمت ارائه می دهید، اگر مبتلا شوید شاید زمین گیر شوید ماسک زدن مسئولیتی است بر گردن همه پیر و جوان، بیمار و سالم.

 

بانکی ها در زدن ماسک سهل انگاری نکنند

 

بانک ها از اماکن شلوغی هستند که نمی توان آن ها را تعطیل کرد، امّا در ستاد کرونای شهرستان رفسنجان تصویب شده این اماکن که روزانه تعداد بی شماری متقاضی و ارباب رجوع دارند باید نظارت شوند؛ طبق این مصوبه کارمندان هم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و از ارائه خدمات به ارباب رجوع بدون ماسک معذور باشند.

 

یکی از کارمندان بانک که بدون ماسک بود، می گوید: 5 دقیقه ای هست ماسک خود را برداشتم چون واقعاً احساس کردم هوای بانک خفه است و نیاز به هوای آزاد دارم از طرفی از اول صبح تا ساعت 14 ماسک را دائم می زنیم که گاهی اوقات وقتی به خانه می روم بخاطر پوشیدن ماسک، رد ماسک روی گوش هایم افتاده و و درد می گیرند که خسته کننده است.

 

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از کارمندان بانک ها در سراسر کشور درگیر و مبتلا به این بیماری شدند که شایسته است با تحمل رنج و درد ماسک، باز هم از این وسیله استفاده کنند به امید روزی که زنجیره انتقال این ویروس قطع شود و دوباره پویایی و نشاط و سلامتی به جامعه باز گردد.

 

سینه ما به گرد و غبار مصالح ساختمانی عادت کرده به کرونا نه

یکی از کارگران ساختمانی هم که مشغول درست کردن سیمان بود و چند سرفه ای هم زد از او پرسیدم چرا ماسک نمی زنی؟ پاسخ داد ما کارگران از قشر ضعیف به شمار می آییم؛ در شغل مان گرد و غبار سیمان، خاک و دیگر مصالح ساختمانی وجود دارد و بحران کرونا هم بر این مشکل مضاعف شده است نه تنها سینه ما به این گرد و غبار عادت کرده بلکه برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا توان اقتصادی جهت خرید ماسک نداریم.

 

او ادامه داد: کارگران روزانه باید حتماً یک ماسک بزنند امّا خرید ماسک برای ما به صرفه نیست؛ الان هم ماسک گران شده و در داروخانه ها به قیمت 2500{تا ۳ هزار تومان} به فروش می رسد؛ درآمد ما که گاهاً فصلی است و بعضی مواقع کار نیست کفاف زندگی مان را نمی دهد چه برسد به خرید ماسک.

 

این کارگر ساختمانی تصریح کرد: ماسک زدن برای کارگران جدای از شیوع کرونا هم ضروری است چون گرد و غبار به ریه ما آسیب می زند، ای کاش دولت حداقل فکری برای کارگران ساختمانی در زمان کرونا بر می داشت تا از این بحران بتوانیم به خوبی عبور کنیم.

 

برای اینکه ببینیم صنف کارگران رفسنجان آیا حمایتی از لحاظ توزیع ماسک بین کارگران ساختمانی انجام می دهد یا خیر به سراغ مسئولین این صنف رفتیم.

 

کارگران رفسنجان نمی توانند ماسک تهیه کنند

علی رضابیگی هم با اشاره به وجود بیش از 4 هزار و 500 کارگر ساختمانی در رشته های مختلف از جمله کارگر معمولی، برقکار، بنا، سیمان زن، لوله کشی ساختمان، ظریف کار، گچ کار و... در رفسنجان گفت: کارگران ساختمانی عمدتاً فصلی هستند و امسال با بحران کرونا ساختمان سازی ها خوابیده و تعدادی از کارگران بیکار شدند.

 

 

رئیس صنف کارگران ساختمانی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: احتمال داده شده فصل پائیز شیوع ویروس بیشتر شود از طرفی پارچه هم گران شده و ماسک این کالای ضدکرونایی کمتر تولید و به بازار عرضه می شود همین مقدار کم هم گران به دست مردم می رسد.

 

وی بیان کرد: کارگران ازجمله اقشار ضعیف جامعه هستند که گرم و سرد روزگار را چشیده اند، آن ها در روزگار کرونایی به حمایت هایی نیاز دارند که ریه و سینه آن ها در گرماگرم کار با ویروس ناشناخته کووید19 اخت نشود و این نان آوران خانه را از پای در نیاورد.

 

رضا بیگی ادامه داد: متأسفانه با اجباری شدن ماسک، اکثر کارگران نمی توانند آن را تهیه کنند کارگرانی که به صنف جهت انجام امور اداری خود مراجعه می کنند  ما از جیب خود ماسک تهیه کردیم و اگر نداشته باشند در اختیار آن ها می گذاریم.

 

وی با توجه به اینکه ماسک زدن راه قوی در مقابله با قطع این زنجیره کرونا است؛ خاطرنشان کرد: کارگران باید روزانه یک ماسک بزنند آن ها در شرایطی هستند که امکان ابتلا برایشان وجود دارد، بر خلاف یک کارمند اداری یا مغازه دار و ... متأسفانه کارگر نمی تواند یک ماسک را چند روز استفاده کند.

 

 

وی با اشاره به ۴ هزار و ۵۰۰ کارگر در رفسنجان و نیاز روزانه آن ها به ماسک گفت: به فرض، قیمت هر ماسک را 2 هزار تومان حساب کنیم روزانه حداقل 8 میلیون تومان باید صرف هزینه خرید ماسک آن ها شود؛ باید درخواست وام کنیم تا ماسک تهیه و در اختیار آن ها قرار دهیم.

 

رضابیگی بیان کرد: صنف کارگران ساختمانی جهت حمایت از این قشر تشکیل شد و در رفسنجان حمایت های بیمه ای، صدور پروانه مهارت، اعطای بن های استفاده از مراکز تفریحی مانند سینما و موج های آبی و دیگر حمایت ها به آن ها ارائه می دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحران کرونا هم 500 بسته معیشتی شامل مرغ، پنیر، برنج، روغن،چای، رب گوجه فرنگی و... را با رایزنی با عوامل اجرای طرح مهمانی بزرگ رفسنجانی ها که اواخر اسفند ماه سال گذشته اجرا شد جذب و بین 500 خانوار از کارگران رفسنجان توزیع کردیم؛ طرح بزرگ مهمانی رفسنجانی ها با توزیع بیش از 10 هزار بسته معیشتی بین خانوارهای ضعیف جامعه اجرا شد که عوامل اجرایی این طرح هم مؤسسه های خیریه، شهرداری، مس سرچشمه و ... بودند.

 

متاسفانه مسئولان بهایی به کارگران نمی دهند

 

 عضو هیئت مدیره این صنف هم گفت: شرایط کرونا حاکم شده امّا به ناچار باید کارگران در محیط کار از مواد ضدعفونی کننده و ماسک استفاده کنند تا گرفتار ویروس نشوند؛ این قشر نمی تواند از عهده خرج و مخارج زندگی خود برآیند متأسفانه مسئولین هم به آن ها بها نمی دهند و در تهیه ماسک یا نیازهای دیگر این قشر حمایتی نمی کنند.

 

 

مهدی شمسی افزود: برخی از کارگران ندارند ما از فرمانداری هم تقاضا کردیم که برای کارگرانی که کسب و کار آن ها به دلیل کرونا آسیب دیده و تعطیل شده است تسهیلات یک میلیون تومانی ارائه دهند امّا تا به حال که مشاهده کردیم مسئولین از ارائه خدمات به این قشر شانه خالی کردند.

 

سعید صالح عباسی عضو دیگر هیئت مدیره صنف کارگران رفسنجان هم گفت: اگر بخواهیم ماسک را از داروخانه یا مراکز فروش تهیه کنیم سخت است و منابع مالی وجود ندارد؛ لذا اگر تعاملی با کارگاه های بسیجی و جهادی که ماسک می دوزند مانند موکب خاتم الانبیاء و بسیج داشته باشیم شاید بهتر بتوان تا زمان فروکش کردن این بحران ماسک مورد نیاز قشر کارگر رفسنجان را تا حدودی برآورده کرد.

 

وی افزود: قشر کارگر نان آور خانه و درآمد آن ها با توجه به تحریم ها و تورم؛ ضعیف و ناچیز است؛ صنف برای حمایت از کارگران تشکیل شده لذا مسئولان هم دست ما را جهت حمایت هرچه بهتر این قشر بگیرند.

 

200 تا 1200 تومان سود فروش هر ماسک در داروخانه های رفسنجان است

 

بنا به گفته ی برخی مردم ماسک گران است و قدرت خرید این ابزار سلامتی را ندارند و برای همین سراغ تعدادی از داروخانه های رفسنجان رفتیم؛ فروشنده یکی از داروخانه ها که ماسک را به قیمت 2500 تومان می فروشد، گفت: ماسک فیلتر دار هم قیمت بین 10 تا 15 هزار تومان است.

 

 

وی ادامه داد: ما از شرکت پخش و توزیع اقلام پزشکی هر ماسک را به قیمت 1700 تومان تهیه و با قیمت 2500 تومان به دست مردم می رسانیم؛ مسئول فنی این داروخانه تصریح کرد: روزانه بالای 500 نفر مراجعه کننده و متقاضی ماسک داریم.

 

مسئول داروخانه ای دیگر هم که قیمت فروش برای هر یک عدد ماسک معمولی را  1500 تومان و ماسک فیلتر دار هم 7000 تومان نرخ زده است؛ گفت: ما هر عدد ماسک معمولی را از شرکتی باقیمت 1200 تومان می خریم و به متقاضی 1500 تومان می فروشیم و روزانه بیش از هزار نفر مراجعه کننده داریم که بیشتر ماسک معمولی می خرند.

 

 

مردم در خانه ماسک پارچه ای تهیه کنند

 

 دکتر احمد جمالی زاده  هم با اشاره به اینکه ماسک باید استاندارد و دارای سه لایه و یا دو لایه باشد؛ گفت: در شرایطی که با کمبود ماسک و یا گرانی این کالا مواجه هستیم مردم می توانند با پارچه های استاندارد مخصوص ماسک، آن را در خانه تهیه کنند که پس از استفاده می توانند آن را شسته و با اتو میکروب زدایی و روز بعد دوباره استفاده کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجانبیان کرد: زدن ماسک هم باید تحت شرایطی باشد نباید مدام ماسک را از روی صورت برداشت و دوباره استفاده کرد چون امکان آلوده شدن آن وجود دارد.

 

 

 

وی به پویش " من ماسک می زنم " اشاره و تصریح کرد: زدن ماسک بالای 70 درصد از ابتلای فرد به کرونا می تواند جلوگیری کند؛ ماسک هزینه چندانی ندارد چنانچه افرادی نمی توانند آن را تهیه کنند می توانند در خانه بدوزند و استفاده کنند.

 

 

جمالی زاده ادامه داد: ماسک واکسنی است قوی تر از واکسن های رایج و ایمنی که ماسک در برابر این بیماری ایجاد می کند بهتر از سایر داروها و مسکن ها است.

 

وی با اشاره به اینکه ماسک های جراحی و معمولی گاها" ا ستانداردهای لازم را ندارند،  گفت: استفاده از ماسک های پارچه ای هزینه خانوارها را بالا نمی برد.

 

جمالی زاده با تأکید بر اینکه همه باید ماسک بزنند؛  گفت: با ماسک زدن امکان انتقال ویروس به دیگران کاهش می یابد لذا اگز مردم نکات ساده رعایت بهداشت فردی، زدن ماسک، پرهیز از تجمعات، تغذیه سالم و ورزش را انجام دهند زنجیره انتقال ویروس قطع می شود؛ الان در دنیا تحقیقات نشان داده که ماسک در مبتلانشدن فرد موثر و برای بیماران، سالمندان و ... واجب است و افراد سالم هم تا جایی که می توانند ماسک بزنند و در غیر این صورت از تجمعات پرهیز و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

پرسنل بیمارستان رفسنجان با کمبود ماسک مواجه هستند

 

 دکتر رضاعلی سلطانخواه  هم گفت: ماهانه 1.5 تا 2 میلیون عدد ماسک به سازمان غذا و داروی کل دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اختصاص یافته و توزیع می شود.

 

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجانگفت: قبلا" ماسک در رفسنجان با قیمت مشخص توزیع می شد، در حال حاضر با شیوع کرونا کارخانه هایی هم در سطح کشور تولید می کنند هم اینکه در شهرستان ها کارگاه های جهادی اقدام به تولید این کالا کردند که هزینه های تولید ماسک در کارگاه های تولیدی هم بالا رفته است.

 

 

وی با اشاره به اینکه توزیع ماسک در داروخانه ها هم بنا است بر عهده وزارت صمت باشد؛ افزود: تا اجرای این دستورالعمل کارخانه های تولید کننده ماسک در سطح کشور این محصول را به شرکت های واسطه گر تجهیزات پزشکی جهت توزیع در شهرستان ها با نرخ غیر مصوب می فروشند.

 

 

دکتر رضاعلی سلطانخواه  با اشاره به اینکه نرخ کارخانه ای ماسک را 1050 اعلام کرده اند و 1500 تومان برای مصرف کننده؛ بیان کرد: داروخانه ها را بر اساس فاکتور کنترل می کنیم چنانچه  درصد سود آن ها از فروش ماسک بیشتر باشد برخورد می کنیم، ماسک در داروخانه های رفسنجان با قیمت 1500، 2000 و 2500 تومان با توجه به اینکه از شرکت های مختلف سطح کشور با نرخ مختلف تهیه می کنند عرضه می شود و اگر جلوی فروش در داروخانه ها را بگیریم شاید مردم از همین مقدار ماسک هم محروم شوند.

 

 

وی ادامه داد: روزانه 5 تا 6 هزار ماسک در بیمارستان علی بن ابیطالب رفسنجان مصرف می شود؛ پرسنل بیمارستان هم کمبود ماسک داریم، ماسک های مورد نیاز مردم، ادارات، بخش های خصوصی و دولتی، بیمارستان ها و ... قرار است با ساماندهی مسائل بین وزارت صمت، وزارت بهداشت  و دیگر ارگان های زیربط  تهیه و با قیمت مناسب مصوب در ستاد ملی مبارزه با کرونا توزیع شود.

 

 

 

کاهش واردات پارچه مخصوص ماسک به دلیل کرونا و تحریم ها

 

دکتر علی حسینی نسب  هم دلیل کمبود و افزایش نسبی قیمت ماسک را کاهش واردات پارچه در خصوص تولید ماسک به دلیل شیوع  بیماری کرونا و تحریم ها دانست و گفت: این معضل نه تنها در رفسنجان بلکه در همه شهرهای کشور وجود دارد.

 

 

مسئول ایمنی و بهداشت اداره صنعت، معدن وتجارت رفسنجانبیان کرد: کارخانه ها و کارگاه های تولید ماسک ابتدا برای تولید ماسک باید مجوزهای لازم را از سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اخذ کنند و سپس برای تولید ماسک جهت تهیه پارچه با قیمت مصوب دولتی به ادارات صمت مراجعه و اقدام کنند.

 

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و افزایش تقاضا در خرید تجهیزات پزشکی خصوصا" ماسک و مواد ضد عفونی و همچنین تحریم های اعمال شده واردات پارچه کاهش یافته است و تولید و عرضه کم  و در نتیجه قیمت اینگونه اقلام افزایش نسبی را به خود گرفته است.

 

 

 

 

حسینی نسب ابراز امیدواری کرد: سازمان های مربوطه از جمله غذا و دارو، اتاق اصناف، سرمایه گذاران و ... دست به دست هم دهند تا کارگاه ها و واحدهای صنعتی و صنفی به تولید انبوه ماسک و تجهیزات پزشکی با کیفیت بپردازند تا کشور بتواند از بحران شیوع کرونا به خوبی عبورکند.

 

 

وی تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی که امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده اند بسیار شایسته است سرمایه گذارانراغب شوند که بخشی از سرمایه های خود را در جهت تولید اقلام و تجهیزات پزشکی به ویژه تولید ماسک که نیاز روز جامعه هم هست به کار بگیرند و با تولید انبوه هم کالا با قیمت مناسب عرضه می شود که در اینجا هم تولید هم  به یقین جهش تولید رقم خواهد خورد.

 

 

حسینی نسب در این خصوص که قیمت ماسک در ستاد ملی مبارزه با کرونا با 1300 تا 1500 تومان مصوب شد امّا بیشتر داروخانه ها ماسک را به قیمت مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا تحویل مردم نمی دهند؛ اذعان کرد: افزایش تقاضا همچنین نوسانات نرخ ارز و وجود تحریم ها در واردات کالا خصوصاً پارچه که از مواد اولیه تولید ماسک است باعث افزایش نسبی نرخ اینگونه کالاها در بازار شده است امّا در این خصوص از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را با شماره 124 ستاد مبارزه با گرانفروشی و رسیدگی به شکایات مردمی اداره صمت اطلاع دهند و مطمئن باشند خدمتگزاران مردم در مجموعه صنعت، معدن و تجارت در خدمت مردم خواهند بود.

 

 

گرمی هوا هم نتوانست کرونا را  مهار کند؛ به مدافعان خستگی ناپذیر سلامت فکر کنیم که زخمی عشقی شدند و با ماسک زدن مان مرهمی بر زخم آن ها باشیم؛ آن ها سلامت را به بیماران هدیه می کنند ما نیز  با زدن ماسک کادر درمان را یاری کنیم.

 

 

 

با همه این واکاوی ها مسئولان باید تدابیر موشکافانه ای در راستای حل مشکلات بیندیشند تا هم ماسک های معمولی، پارچه ای، فیلتر دار و ... در دسترس مردم قرار گیرد و مردم هم همت کنند تا از ماسکی که در حال حاضر بهترین واکسن علیه بیماری کرونا است استفاده کنند.

 

کد خبر 952705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha