صادرات خراسان جنوبی ۹۸ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۹۸ درصد و وزن ۴۳ درصد افزایش داشته است.

«محمدعلی خاشی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به اینکه در این چهار ماهه ابتدای امسال یک میلیون و ۴۹ تن کالا به ارزش بیش از ۱۸۶ میلیون و ۱۱۳ هزار دلار از طریق گمرکات استان صادر شده است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در این مدت از نظر ارزش ۹۸ درصد و از لحاظ وزنی ۴۳درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

 

وی افزود: از این مقدار کالای صادراتی، ۴۷۳ هزار و ۴۰۷ تن به ارزش ۳۵ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۳۸دلار صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۷ درصد و از نظر وزن ۱۵ درصد افزایش نشان می­ دهد.

 

خاشی ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، نخود آبگوشتی، هیدروکربن سبک، نمک و تخم مرغ خوراکی بوده است که به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) بیان کرد:  در این مدت پنج هزار و ۲۹۸ فقره پروانه به ارزش ۱۵۰ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۷۹ دلار به وزن بیش از ۵۷۵ هزار تن صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۳۷ درصد و از نظر وزن ۷۷ درصد افزایش داشته است.

 

به گفته وی عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور، ایزوگام و سایر بوده است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در ارتباط با واردات قطعی در گمرکات استان یادآور شد: از ابتدای امسال هفت فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۵۹ هزار و ۷۳۵ دلار به وزن ۹۷ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه تغییری نداشته، از نظر ارزش ۹۹ درصد و وزن ۸۵ درصد کاهش یافته است.

 

خاشی گفت: عمده اقلام وارداتی به استان را بذر یونجه، گوسفند، شاهدانه بو داده، لوازم یدکی و ماسک تشکیل می‌دهد که از کشورهای همسایه وارد شده است.

 

وی ادامه داد: در بخش امانات پستی نیز از ابتدای سال تاکنون ۱۲ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش یک هزار و ۲۰۰ دلار به وزن ۹۷ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۷۹ درصد، از لحاظ ارزش ۲۱ درصد و وزن ۴۴درصد کاهش را نشان می‌دهد و همچنین عمده کالاهای صادراتی شامل خشکبار، لوازم بهداشتی، کفش و گوشی همراه است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال تعداد هفت فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲ هزار و ۱۷۵ دلار به وزن ۴۲ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظرتعداد اظهارنامه ۱۳۳ درصد، از نظر ارزش ۵۰۶ درصد افزایش را نشان می دهد کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی مجارستان، انگلستان، کاندا، آلمان،سنگاپور و... بوده است.

 

خاشی بیان کرد: از ابتدای سال به ۶۴۹ مسافر ورودی و ۵۷۹ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۹۰ درصد و خروجی ۸۸ درصد کاهش است همچنین فرودگان بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

 

وی در پایان افزود: در چهار ماهه امسال یک هزار و ۶۳۸ دستگاه کامیون به وزن ۴۳ هزار و ۸۷۰ تن کالا شامل فوفل، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

 

 

کد خبر 953400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha