پیگیری ساخت کتابخانه در شهر تاریخی «مادر سلیمان» شهرستان پاسارگاد

منوچهری گفت: در شهرستان پاسارگاد با همکاری بانک پاسارگاد پیگیر ساخت کتابخانه در شهر تاریخی «مادر سلیمان» هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «روح الله منوچهری»، در دیدار با نماینده جلال رشیدی کوچی مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیر مطالبات معیشتی کتابداران خواهیم بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس افزود: در سال ۱۳۸۲ نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی تشکیل شد و درآمد آن از طریق کمک های دولتی و نیم درصد درآمد شهرداری ها تعیین شد اما متاسفانه در بحث قانون گذاری این نهاد فرهنگی برخی موارد توجه نشده و قانون مصوب نواقصی دارد که کار توسعه و پیشرفت کتابخانه های عمومی را با مشکل روبه رو کرده است.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری پیش روی کتابخانه ها اضافه کرد: نبود بودجه برای ساخت و رسیدگی به کتابخانه در روستاها، نداشتن شناسه کارمندی، مشکل پرداخت حقوق و مزایا و کافی نبودن اعتبار نیم درصد شهرداری ها در کنار عدم همکاری برخی از شهرداری ها با کتابخانه های عمومی، مهم ترین مشکلات کتابخانه ها است که با رفع نواقص قانونی این مشکلات بر طرف می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه فعالیت های اثرگذار و چشمگیری در کتابخانه های عمومی انجام می شود، عنوان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا، بحث ترویج کتابخوانی در فضای مجازی با جدیت دنبال شد و مهم ترین برنامه ما برگزاری دهمین دوره جشنواره «کتابخوانی رضوی» است.

منوچهری با اشاره به سرانه فضای کتابخانه ای، گفت: سرانه زیربنای کتابخانه های سه شهرستان متناسب با نیاز مردم نیست و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد و این در حالی است که شاخص های عضویت و امانت در کتابخانه ها نیز به زیربنا بستگی دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به پیگیری برای ساخت کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه استان، تصریح کرد: در شهرستان پاسارگاد با همکاری بانک پاسارگاد پیگیر ساخت کتابخانه در شهر تاریخی «مادر سلیمان» هستیم.

به گفته وی کتابخانه «آل طاها» روستای «اکبرآباد» در سال گذشته در بین بیست روستای برتر در حوزه کتابخوانی بود که افتخاری برای شهرستان پاسارگاد است.

«جلال رشیدی کوچی» نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه پیگیر مطالبات معیشتی کتابداران خواهیم بود، عنوان کرد: مشکل کتابخانه ها، نه در متراژ و نه تعداد کتاب است، بلکه مسئله اساسی بحث معیشت کتابداران و اصلاح قانون نهاد است.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد افزود: این درخواست را به عنوان طرح آماده کردیم تا به مجلس ارائه شود. باید بررسی و تعیین شود که بهترین راه برای حل مشکل قانونی نهاد چیست.

وی اضافه کرد: دغدغه کتابداران را به مجلس انتقال می دهیم تا بهترین کار انجام شود و ارتقای وضع معیشت کتابداران در اولویت قرار می گیرد.

رشیدی کوچی تاکید کرد: اگر به کتاب اهمیت داده شود، فرهنگ رشد بنیادی خواهد داشت، راه بازگشت مردم به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از کتابخانه ها خواهد بود.

این نماینده مجلس با عنوان اینکه فرهنگ کتابخوانی باید ارتقا پیدا کند، گفت: باید کتابخوانی را نهادینه کنیم، کتابخوانی در فضای مجازی چندان مناسب نیست و جای مطالعه فیزیکی را نمی گیرد.

جلالی کوچی با اشاره به پیگیری کتابخانه شهر «مادر سلیمان»، تصریح کرد: در حوزه انتخابیه خود مشکلات کتابخانه های هر سه شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان را رصد و پیگیری خواهم کرد.

کد خبر 953608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha