رقابت تنگاتنگ شبکه «سه» و«نسیم» بر سر تصاحب مخاطب

تازه ترین گزارش مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره برنامه های پرمخاطب تلویزیون در تیرماه امسال نمایانگر رقابت تنگاتنگ شبکه سه و شبکه نسیم برای تصاحب مخاطبان تلویزیون است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : در روزهایی که گذشت، تولید شوی استعدادیابی «عصر جدید» در تلویزیون بار دیگر به خاطر اوج گیری بیماری کرونا به تعویق افتاد. برنامه احسان علیخانی که پخش نخستین دوره آن از تلویزیون بسیاری را به خود جذب کرد اما تولید فصل دوم آن با شیوع کرونا همراه شد تا گروه اجرایی برنامه در فرصت های اندک به دست آمده بتوانند چند قسمت از آن را فیلمبرداری کنند. همین قسمت های اندک «عصر جدید» اما وقتی در هفته های گذشته روی انتن رفت توانست بیشترین مخاطب یک برنامه تلویزیونی در تیرماه امسال را از آن خود کند.

 

 

بنابر تازه ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، «عصر جدید» احسان علیخانی توانسته با جذب حدود 54 درصد از مخاطبان تلویزیون در صدر فهرست پربیننده ترین برنامه های تلویزیون بایستد و رقیب دیرینه خود یعنی «دورهمی» را پشت سر بگذارد. شوی گفتگو محوری که مخاطب خود را مدیون حضور مهران مدیری و میهمان هایی است که با مدیری به گفتگو می نشینند. «دورهمی» مدیری در تیرماه جاری با جلب نظر حدود 47 درصد بینندگان تلویزیون در جایگاه دوم پرمخاطب ها قرار گرفته است.

 

 

نکته جالب توجه درباره فهرست منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات رسانه ملی افزایش سهم شبکه سه سیما در میان ده برنامه پرمخاطب تیرماه 99 است؛ به گونه ای که در ماه جاری برنامه «اعجوبه ها» شبکه سه نیز به لیست تاپ تن برنامه های پرمخاطب پیوست. ماه گذشته شبکه سه با «عصر جدید2»، «سمت خدا» و «طبیب» در این فهرست ده تایی حضور داشت اما این بار «اعجوبه ها» نیز به این عناوین افزوده شده است.

 

 

علاوه بر آن چه ذکر شد باید به ثبات مخاطبان شبکه «نسیم» نیز اشاره کرد. شبکه ای نوپا که از زمان تاسیس، رویکردی متفاوت از سایر شبکه های تلویزیون پیش گرفت و به جای تلاش برای انتقال مفاهیم، به جذب مخاطب به عنوان پایه و اساس موفقیت یک برنامه تلویزیونی نگریست. مدیران «نسیم» به همین منظور تولید برنامه های خوش آب و رنگ با حضور چهره های محبوب تلویزیون و سیما را سرلوحه کار خود قرار دادند. ایده ای که امروز در سال های اخیر ثمره خود را نمایان کرده است. برنامه های «دورهمی»، «تکرار خندوانه» و «کودک شو» اکنون ماه هاست در فهرست پنج برنامه پرمخاطب تلویزیون جا خوش کرده اند. نکته کلیدی درباره هر سه برنامه سلبریتی هایی است که در مرکز آن ها نقش مجری را بازی می کنند: مهران مدیری، رامبد جوان و پژمان بازغی.

 

 

به هرروی به نظر می رسد که در ماه های آینده شاهد رقابت جدی تر شبکه سه و شبکه نسیم در جذب بیشترین مخاطب تلویزیون خواهیم بود. در حال حاضر شبکه سه با چهار برنامه و شبکه نسیم با سه برنامه فهرست برنامه های پربازدید تلویزیون را قرق کرده اند اما برای پیش بینی تداوم  صدرنشینی این برنامه ها هنوز اندکی زود است.

 

 

پس از برنامه های شبکه «سه» و شبکه «نسیم» که در تیرماه جاری بیشترین سهم را از برنامه های پرمخاطب تلویزیون داشته اند، شبکه «مستند» با تک برنامه «مستند حیات وحش» با کسب حدود 25 درصد مخاطبان در رتبه قابل توجه پنجم ایستاده است. این رخداد البته عجیب نیست چرا که در ماه های اخیر همواره ردی از برنامه های شبکه مستند در لیست پرمخاطب های تلویزیون دیده شده است. شبکه مستند نیز در کنار شبکه نسیم از جمله شبکه های موضوعی و تخصصی است که توانسته طیفی از مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کند.

 

 

اما شبکه پنج و شبکه یک سیما نیز هریک سهم کوچکی از ده برنامه پرمخاطب تلویزیون در ماه گذشته داشته اند. «به خانه برمی‌گردیم» برنامه نام آشنای شبکه پنج که حالا دیگر سال ها می شود که به طور بی وقفه روی آنتن این شبکه می رود. «به خانه برمی‌گردیم» که به نوعی به تاسی از «سیمای خانواده» شبکه اول سیما شکل گرفت، کوشید آیتم هایی جذاب و کاربردی را در تایم خود بگنجاند. از سوی دیگر ساعت پخش عصرانه این برنامه به افزایش طیف مخاطب آن -نسبت به برنامه های مشابه- کمک شایانی کرد. «به خانه برمی‌گردیم» با کسب حدود 23 درصد مخاطبان تلویزیون در رتبه هفتم ایستاده است. «دستپخت» هم سهم شبکه یک از فهرست ده تایی پرمخاطب تلویزیون است. مسابقه تلویزیونی که در هر قسمت خود میزبان شرکت کنندگانی از اقشار مختلف جامعه است تا بر سر تهیه چند غذا با یکدیگر به رقابت بپردازند. «دستپخت» البته با وجود بهره مندی از ظواهر یک مسابقه آشپزی، بیشتر محملی برای دورهمی گروه ها به بهانه آشپزی است و عملا به عنوان برنامه تخصصی آشپزی شناخته نمی شود. «دستپخت» حدود 19 درصد تماشاگران تلویزیون را جذب کرده و در رتبه نهم ایستاده است.

 

 

در کنار مستنداتی که مرکز تحقیقات رسانه ملی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون در تیرماه ارائه داده است، مولفه های دیگری نیز به چشم می خورد. به طور مثال در این گزارش می توان به برنامه های با مخاطب بالای ده درصد هر شبکه تلویزیونی دست یافت که در این جا هم رقابت شبکه سه و شبکه نسیم چشمگیر است. شبکه سه علاوه بر عناوین برنامه هایی که ذکر آن رفت، در لیست برنامه های با مخاطب بالای ده درصد،  «فوتبال برتر»(با حدود 15 درصد مخاطب) و «سلام صبح بخیر»(با حدود ده درصد بیننده) را روی آنتن دارد در حالی که شبکه نسیم با چهار برنامه «شکرستان»(با حدود 14 درصد)، «ویتامین خ»(با حدود 13 درصد)، «شوتبال»(با حدود 11 درصد) و «نسیم آوا»(با حدود 10 درصد) مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کرده اند.

کد خبر 953940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha