کهگیلویه و بویراحمد از نظر مصلی جلوتر از سایر استان های برخوردار است

پناهی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد برخلاف سایر استان ها از نظر مصلی جلوتر از سایر استان های برخوردار است، گفت: در زمینه ساخت مصلی در سطح کشور رتبه نخست را داریم .

خبرگزاری شبستان__یاسوج: نظام جمهوری اسلامی به مثابه نظامی كه نتیجه نهضتی بزرگ و اسلامی است، از ذخایر معنوی ممتازی برخوردار بوده كه حفظ آنها می تواند ضامن سلامت و تداوم اقتدار ملی نظام به شمار آید.

نماز جمعه یكی از همان توشه های معنوی بی نظیر است كه به مثابه حصار معنوی و ایمانی كشور و ملت، عامل بسیار مهمی برای تقویت تفاهم اجتماعی است؛ زیرا شركت كنندگان آن مردان و زنان مومنی هستند كه به این پایگاه معنوی وارد می شوند و ذكر خدا و تقوای الهی را تمرین می كنند و به صورت هفتگی در بیش از 930 نقطه كشور بر پا می شود.

اقامه نماز را نشانه حكومت صالحان دانسته اند و در این بین نماز جمعه از آن حیث كه تجلی سیاست اسلامی است، مورد توجه دقیق و مشخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی قرار داشت.

بر همین اساس بود كه به فاصله اندكی پس از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، به حكم حضرت امام(ره)، نخستین نماز جمعه در پنجم مرداد 1358 با شرکت بیش از یک میلیون نفر از مردم مسلمان روزه دار تهران در گرمای شدید تابستان به امامت مرحوم آیت اللّه طالقانی در دانشگاه تهران با شکوه و جلوه خاصی برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب در مورد نقش مهم نماز جمعه چنین می فرمایند: «نماز جمعه، همان طور که نامش هم نشان می دهد، نمازی است که ذکر خدا را با اجتماع مسلمانان توأم تأمین می کند. این نماز تفاوت می کند با آن ذکر و یادی که تنها و در خلوت انجام بگیرد. در این نماز تن های مردم و دل های مردم در کنار یکدیگر قرار می گیرد. لذا به این نماز می گویید نماز وحدت آفرین. حقیقت هم همین است».

در صدر اسلام نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی علیه السلام پس از خطبه های نماز جمعه، مردم را در مساجد بسیج می کردند و به جبهه های جهاد می فرستادند.

نماز جمعه هر شهر می تواند با بسیج مردم، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن جا را به شیوه ای شایسته برطرف سازد، تا بدین ترتیب، کشور از همه نظر توانمند و شکوفا شود.

با توجه به فرارسیدن چهل و یکمین سالروز برپایی نخستین نماز جمعه در کشور، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد توضیحات کوتاهیدر این زمینه ارائه کرده که از نظر خوانندگان می گذرد.

 

حجت الاسلام «صفدر پناهی» به پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امام راحل عظیم الشان پیشنهاد شد که نماز جمعه در سطح کشور اقامه شود و حضرت امام (ره) حکم را به مرحوم «آیت الله طالقانی» داد و روز پنجم مرداد ماه سال 1358 نخستین نماز جمعه کشور در تهران اقامه شد و هم اکنون نماز جمعه در حدود 930 منطقه کشور برگزار می شود.

 

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک ورود به چهل و یکمین سالگرد برپایی نماز جمعه در کشور، اظهار کرد: نماز جمعه، حلقه واسط بین امامت و امت است.

 

وی ادامه داد: سیاست های صحیح نظام ولایی را امام جمعه با هماهنگی نهادهای مختلف نظام به اطلاع مردم شرکت کننده در نماز جمعه می رساند.

 

پناهی با بیان اینکه نماز جمعه دو خطبه عبادی و سیاسی دارد که در خطبه نخست امام جمعه موظف است زیرساخت های فرهنگی و دینی را ببیند و روشن کند، اضافه کرد: امام جمعه در خطبه دوم آنچه در کشور و جهان می گذرد را تبیین و تشریح می کند.

 

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه برخی می گویند چرا نماز جمعه سیاسی شده و همه «مرگ بر آمریکا» و دیگر مسائل است و به مسائل دینی کمتر توجه می شود، اذعان کرد: این نگاه یک طرفه به خطبه ها را نشان می دهد، زیرا امام جمعه در خطبه نخست به تبیین مسائل و مبانی دینی می پردازد و در خطبه دوم مسائل سیاسی روز را مطرح می کند.

 

وی یادآور شد: در نقطه مقابل این نظر کسانی هستند که خواستار بیشتر تحلیل و تبیین مسائل سیاسی هستند که این نوعی افراط است، چون آنچه که شرع مقدس گفته، همان معیار صحیح و مدنظر است؛ البته «سیاست ما از دیانت ما و دیانت ما از سیاست ما جدا نیست».

 

پناهی تاکید کرد: ضمن اینکه خطوط کلی خطبه نخست باید بسترها و مسائل دینی و در خطبه دوم مسائل سیاسی باشد، می توان در هر دو خطبه هر دو گرایش را به کار برد، ولی در هر خطبه باید مسائل همان زمینه مطرح شود.

 

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نظر صحیح آن است که امام جمعه مسلط به ارائه مسائل دینی در خطبه نخست و در خطبه دوم به مسائل سیاسی مسلط و ارائه صحیحی از مسائل داشته و به درستی موضوع ها را تبیین کند.اگر احیانا مشکل و تقصیری باشد از ناحیه ما بوده، ولی فلسفه نام گذاری، درست و اساسی است.

 

وی با بیان اینکه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد نماز جمعه در 15 شهر، شهرستان و بخش برگزار می شود، اظهار کرد: علیرغم همه کمبودها و کسری ها نهاد نماز جمعه به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

پناهی خاطرنشان کرد: نماز جمعه هیچ گونه بودجه ای ندارد، ولی خیرینی در سایر استان ها کمک هایی می کنند، ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر کمک می کنند و شاید این کمک ها به تعداد انگشتان نشود.

 

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد همه فعالیت ها را بر دوش اعضای ستاد نماز جمعه دانست که گاهی حتی از جیب خود هزینه می کنند، گفت: ضمن تشکر از متولیان و اعضای ستاد نماز جمعه، اگر این افراد نباشند بستر کنونی برای نماز جمعه فراهم نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد برخلاف سایر استان ها از نظر مصلی جلوتر از سایر استان های برخوردار است، اضافه کرد: در زمینه ساخت مصلی در سطح کشور رتبه نخست را داریم که این کار با همکاری یکی از استانداران ارزشی و برنامه و بودجه عملی شد.

 

پناهی ضمن تاکید بر اینکه ائمه جمعه علیرغم فشار معیشتی و کمبودها با تمام توان کار می کنند، گفت: ائمه جمعه موقت نیز همکاری خوبی دارند و به عنوان خادم ائمه جمعه از مسئولان ستادها، ائمه جمعه و ائمه جمعه موقت که برای برای رونق نماز جمعه تلاش می کنند، تقدیر و تشکر می کنم.

کد خبر 953980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha