میراث حضرت باقرالعلوم(ع) برای جهان اسلام و تشیع

حجت الاسلام منصوریان گفت: تربیت شاگردان،مناظره علمی بارهبران مکاتب فکری وتالیف کتاب از خدمات امام محمد باقر(ع) برای جهان اسلام و تشیع بود.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به امام محمدِ باقر(ع) و ملقب به باقر العلوم، امام پنجم شیعیان است که حدود ۱۹ سال امامت شیعیان را برعهده داشت. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید.
از امام باقر(ع)، روایات بسیاری در زمینه‌های فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق و آداب نقل شده است. همچنین در دوره امامت او، تدوین دیدگاه‎های شیعه در رشته‌های گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام، تفسیر آغاز شد. طبق منابع تاریخی، امام باقر(ع) هنگام واقعه کربلا خردسال بوده و در این واقعه حضور داشته است.


حجت الاسلام محمد علی منصوریان کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درباره زندگینامه و میراث امام محمد باقر(ع) برای جهان اسلام و تشیع بیان داشت: امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن(ع) است. چون نسب او هم به امام حسن(ع) و هم به امام حسین(ع) می‌رسد، به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین داده‌اند.


 وی افزود: بر پایه حدیث لوح که جابر بن عبدالله انصاری روایت کرده، پیامبر اسلام پیش از به دنیا آمدن امام باقر(ع) نام او را محمد و لقبش را باقر(شکافنده) قرار داده بود.او ملقب به «باقرالعلم»، «شاکر»، «هادی» و «امین» بود؛اما مشهورترین لقبش «باقر» (شکافنده) است. یعقوبی می‌نویسد: «بدان سبب باقر نامیده شد که علم را شکافت.»به گفته شیخ مفید امام باقر(ع) در علم، زهد و بزرگواری از همه برادرانش برتر، و قدر و منزلتش بیشتر بود و همه او را به عظمت می‌ستودند.


منصوریان در باب خدمات علمی امام محمد باقر(ع) اظهار داشت:امام باقر(ع) جنبش علمی به وجود آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید. وی در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی هاشم بود و روایات و احادیث وی در زمینه علم دین، آثار و سنت نبوی، علوم قرآن، سیره و فنون اخلاق و آداب بدان حد است که تا آن روز از هیچ یک از فرزندان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به جا نمانده بود. در این عصر بود که شیعه تدوین فرهنگ خود -شامل فقه و تفسیر و اخلاق- را آغاز کرد.پیش از امام باقر(ع)، نظرات فقهی شیعه، محدود بود.


 وی افزود:سستی پایه‌های حکومت امویان، برای امام باقر(ع) و نیز امام صادق(ع) زمینه‌ای را فراهم آورد که برای سایر ائمه(ع) فراهم نشد. این زمینه، سبب شد تا امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیشترین آرای فقهی، تفسیری و اخلاقی را در کتب فقهی و حدیثی از خویش بر جای گذارند. از این رو راویانی چون محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر جعفی ۷۰ هزار حدیث از امام باقر نقل کرده‌اند. شهرت علمی امام باقر نه تنها در حجاز، بلکه در عراق و خراسان نیز فراگیر شده بود، چنان‌که راوی می‌گوید: مردمی از خراسان دورش حلقه زده و اشکالات علمی خود را از او می‌پرسند.


این کارشناس مذهبی یکی دیگر از خدمات امام محمد باقر(ع) را تفسیر قرآن برشمرد و گفت:امام باقر بخشی از وقت خود را به بیان مباحث تفسیری اختصاص داده بود که برگزاری جلسات تفسیر و پاسخ به سوالات و شبهات دانشمندان و مردم از جمله آنهاست. گفته شده امام باقر کتابی در تفسیر قرآن نوشته است که محمد بن اسحاق ندیم در کتاب الفهرست، از آن نام برده است.


امام باقر، شناخت قرآن را منحصر در اهل بیت می‌دانست. چرا که آنان‌اند که می‌توانند محکمات قرآن را از متشابهات و ناسخ و منسوخ را تشخیص دهند و چنین علمی در نزد هیچ کس غیر از اهل بیت وجود ندارد.


منصوریان در رابطه با یکی دیگر از میراث امام محمد باقر(ع) که مناظرات علمی با رهبران مکاتب فکری بود اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت‌های علمی امام باقر(ع)، مناظره با افراد مختلف است. برخی از مناظرات وی از این قرار است:
حجت الاسلام در پایان و جمع بندی گفتگو میراث امام محمد باقر(ع)برای جهان اسلام و تشیع را اینگونه تشریح کرد:تربیت بیش از ۴۰۰ متفکر،اندیشمند،فقیه و حدیث شناس و... برگزاری مناظرات علمی با رهبران مکاتب  فکری علی الخصوص با اسقفهای مسیحی،رهبران الحاد و... و تالیف کتب که می توان به کتاب تفسیر قرآن ایشان اشاره نمود.

کد خبر 954346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha