امام جمعه پیگیر مطالبات مردم است

حجت الاسلام کرامتی با اشاره به پیگیری مسائل مختلف از مطالبات مردم و جامعه در خطبه های نماز جمعه و جلسات مختلف شهرستانی و استانی، نماز جمعه را حلقه وصل میان مردم و مسئولاننظام جمهوری اسلامی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گلپایگان، پنجم مرداد ماه یادآور اولین نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی به امامت آیت الله«سید محمود طالقانی» در سال ۱۳۵۸ و در شهر تهران است از این رو خبرنگار شبستان با  حجت الاسلام «محمد تقی کرامتی» که از سال ۱۳۸۵ تاکنون در شهرهای داران، زایندرود، لنجان و گلپایگان، مسئولیت نماز جمعه را بر عهده داشته است، گفتگو کرده است:

نمازجمعه در اسلام و انقلاب اسلامی چه جایگاه و اهمیتی دارد؟

 برگزاری نماز جمعه در کشور بعد از استقرار جمهوری اسلامی  و از برکات انقلاب اسلامی است زیرا  نماز جمعه پیش از انقلاب اسلامی در تعدادی محدود از شهرها که تعداد آن ها از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی کرد، برگزار می شد و برخی از مراجع و مجتهدین که به واجب بودن نماز جمعه اعتقاد داشتند و شهر گلپایگان از جمله شهرهایی بود که پیش از انقلاب  نماز جمعه در آن، به امامت مرحوم آیت الله محمدی گلپایگانی نماز جمعه در مسجد جامع هزار ساله این شهر اقامه می شد.

نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی  به یک  نهاد ریشه دار، شبکه گسترده دینی و سیاسی که حلقه وصل بین امامت، امت و ولایت و مردم تبدیل شد و این نهادی که امام راحل غرس کردند، تبدیل به یک درخت تناور و پرثمری شد که امت اسلامی و مردم عزیز ما از آن هر هفته بهره ها می برد به طوری که حدود هزار پایگاه نماز جمعه  در سراسر کشور وجود دارد.

امام جمعه  در نماز جمعه به ایراد خطبه ها و ارائه تحلیل ها با صراحت و شجاعت لازم  همراه با رعایت مصالح کشور و نظام جمهوری اسلامی  و تبیین مواضع و دیدگاه های رهبر معظم انقلاب می پردازد و نماز جمعه پایگاه وحدت، انسجام و همدلی بین مردم و مسئولین و همه جریانهای سیاسی است و به واقع، نمازهای جمعه هم محلی برای عبادت و راز و نیاز با خدای متعال هستند و هم محلی برای همدلی، هم افزایی، وحدت و پیگیری  و رفع مشکلات مردم  است.

 اهمیت نماز جمعه را می توان در روایات به بشارت ها، برکات مادی و معنوی که به شرکت کنندگان در نماز جمعه داده شده است و یا هشدارهایی که در روز قیامت برای به کسی که در نماز جمعه به دلیل بی احتیاطی یا بی اعتنایی  در نماز جمعه شرکت نمی کند، دریافت.

روایاتی مانند «کسی که نماز جمعه را در زمان حیات و رحلت پیامبر گرامی اسلام از روی انکار یا از روی بی اعتنائی  ترک کند، خداوند امور زندگی  چنین فردی را هیچ وقت سامان نمی دهند» یا «کسی که نماز جمعه را از روی بی اعتنایی و بدون علت ترک می کند نمازو روزه، حج و زکات وی مورد قبول درگاه الهی واقع نمی شود» یا «امام صادق (ع) می فرماید: کسی که بدون علت و بی دلیل نماز جمعه را ترک کند خداوند بر قلبش مهر می زند و در بعضی از روایات، نوع مهر را نفاق ذکر کردند» اهمیت نماز جمعه  در اسلام را تبیین می کنند.

امام جمعه موفق از دیدگاه شما، دارای چه ویژگی هایی است؟

امام جمعه ای موفق است که بتواند وظایف محول شده به وی را به خوبی انجام دهد یعنی ایراد خطبه قوی، به روز و قابل استفاده داشته باشد و جلسات و ستاد هایی که مسئولیت  اصلی آن به امام جمعه واگذار شده مانند  شورای فرهنگ عمومی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و بخش های دیگر فرهنگی را فعال کند.

امام جمعه دارای روحیه مردمی باشد و با مردم و به خصوص اقشار محروم جامعه رابطه شایسته و مناسبی داشته باشد به طوری که  مردم او را از خودشان بدانند.

امام جمعه گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات مردم داشته باشد  زیرا بسیاری از مسئولان به حرف های آنها گوش فرا نمی دهند و  مردم نیز می خواهند مشکلات خود  را در فضایی آرام و بی دغدغه بیان کنند از این رو شنیدن مشکلات مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است و پس از شنیدن مشکلات، برای رفع آنها تلاش و پیگیری کند.

امام جمعه  باید برای  حفظ و انسجام میان مردم، وحدت نیروهای انقلاب و هدایت بخشی آنها نقش خود را به خوبی ایفا کند و اجازه پراکنده شدن بذر اختلاف و تفرقه در جامعه را ندهد زیرا چنین امری می تواند به آینده انقلاب اسلامی ضربه وارد کند. و یکی از مهمترین وظایف یک امام جمعه نظارت بر فعالیت جریان‌های سیاسی و فرهنگی در محل مأموریت است که به معنای رصد کامل  فعالیت ها  و نظارت بر آنها است و در وقت مناسب هدایتگری و اعلان موضع و اقدام لازم را در برابر این جریان ها را انجام دهد.

چگونه می توان جوانان را به نماز جمعه جذب کرد؟

روش های جذب جوانان به نماز جمعه شیوه‌های مختلفی و تجربه های ارزشمندی در میان ائمه جمعه وجود دارد که می توان به  ارتباط با محیط های دانشجویی و دانش آموزی اشاره کرد که حضور در مدارس و پاسخگو بودن سوالات و شبهات گوناگون آن ها می‌توانند زمینه حضور آنها را در نمازجمعه فراهم آورد و همیشه این توجه به مشکلات جوانان و نوجوانان و نیازهای آنها و طرح مشکلات آنها در نماز جمعه و پیگری برای حل توسط مسئولان، می تواند این اطمینان را به جوانان بدهد که امام جمعه نسبت به مشکلات آنها به خصوص در مواردی مانند اشتغال و ازدواج و مسکن  جوانان بی تفاوت نیست.

فعال کردن بخش جوانان ستاد نماز جمعه و رویکرد جوانگرایی در این ستاد می تواند به جذب آنها به نماز جمعه موثر واقع شود و از سویی  جذاب کردن محیط نماز جمعه با برگزاری مسابقات و اهدای جوایز در نماز جمعه، تشویق چهره های نخبه علمی ورزشی، ایجاد فضا و فرصت برای نشان دادن جوانان مانند خواندن سرود ها توسط دانش آموزان در مناسبت های ملی و مذهبی وبرنامه‌ریزی اردویی می تواند به جذب جوانان و نوجوانان به این محیط معنوی کمک کند اما در این زمینه مشکلات مالی وجود دارد.

امامان جمعه  نظام اسلامی به دنبال چه مطالباتی در نمازجمعه هستند؟

مقام معظم رهبری و امام راحل درباره  مطالبات نماز جمعه نکاتی دارند که تقویت فضای معنوی، ارتقا فرهنگ دینی مردم، اهتمام برای نهادینه کردن تقوا و فضایل اخلاقی در جامعه و آگاهی دادن به مردم  و به خصوص نسل جوان نسبت به تحولات سیاسی کشور و جهان و بالا بردن قدرت تحلیل آنها نسبت به مسائل جاری و توطئه های دشمنان و حفظ وحدت انسجام و یکپارچگی در جامعه  از جمله این موارد است.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره امامان جامعه را به  ساده زیستی و هم ترازی با اقشار ضعیف جامعه در زندگی روزمره توصیه کردند.

نماز جمعه چه فعالیت های اجتماعی را صورت می دهد؟

پیگیری وضع محرومین جامعه به وسیله نهادهای حمایتی، رسیدگی به مشکلاتی که مردم با بعضی از ادارات و نهادهای خدماتی مواجه می شوند، مدیریت گروههای جهادی مردمی و امداد رسان و راه اندازی قرارگاه مواسات و همدلی و جذب و توزیع نیاز های اساسی  مردم در بین آن ها، تسهیل ارتباط بین مردم و دستگاه قضایی با ارتباط و تعامل شایسته بین مسئولین این دستگاه، پیگیری مشکلات کشاورزان، صنعتگران، شرکت های تولیدی در جلسات استانی با حضور وزرا و نمایندگان آنها، مهم ترین کارهایی است که امام جمعه در بخش مسائل اجتماعی انجام می دهد و به واقع بیشترین فعالیت ائمه جمعه در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی است و رسیدگی به مشکلات مردم و جامعه برای یک امام جمعه، از اصول است./

کد خبر 954637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha