عرفه فرصت طلایی برای ترفیع شناخت تحکیم معرفت و ترمیم اعتقادات است

حجت الاسلام رضا سالاری گفت: اعمال شب و روز عرفه دارای اهمیت بسیاری است و عرفه فرصت طلایی برای ترفیع شناخت، تحکیم معرفت و ترمیم اعتقادات است.

حجت الاسلام «رضا سالاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن گرامیداشت فرارسیدن نهم ذی الحجه و روز عرفه، گفت: خداوند متعال در این روز به ۳ مکان و ۳ گروه از انسان ها، توجه ویژه دارد از جمله به كربلا و زائران امام حسین علیه السلام، به صحرای عرفات (در نزدیكی مكه) و حجاج بیت الله الحرام و همچنین به هر جا از دنیا كه دستی به سویش بلند شود و دلی بشكند.
 
امام جمعه عنبرآباد
با اشاره به اهمیت شب و روز عرفه تاکید کرد: عرفه فرصت طلایی برای ترفیع شناخت، تحکیم معرفت و ترمیم اعتقادات است.

وی بیان کرد: شب نهم از شب‎های متبرک و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب می باشد و عبادت در این شب برابر با اجر ۱۷۰ سال عبادت است.

حجت الاسلام سالاری عنوان کرد: مجموعه ای از عبادت ها و اعمال و ادعیه برای ستایش، نیایش و شستشوی باطن از زنگارهای گناه، غفلت و اشتباه، از اولیای دین اسلام توصیه شده است که باید از خداوند توفیق عمل به آنها مسئلت کنیم.

امام جمعه عنبرآباد به برخی از اعمال شب و روز عرفه اشاره کرد و افزود: مستحب است که پیش از زوال و زیارت امام حسین (ع) در روز و شب عرفه غسل کرده و در شب و روز عرفه به گفتن ذکر توبه و استغفار، قرائت زیارت عاشورا و همچنین شب زنده داری در شب عرفه سفارش بسیار شده است.

وی ادامه داد: از دیگر اعمال سفارش شده، دعا در شب عرفه ( طلب حوائج كه گفته شده است مستجاب می‌ شود) و روزه روز عرفه، قرائت دعای عرفه امام حسین علیه السلام با دقت در مضامین و معانی آن (كه بهتر است بعد از نماز عصر باشد)، قرائت دعای عرفه امام سجاد علیه السلام (كه در صحیفه سجادیه موجود است)، زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه، زیارت حضرت اباالفضل العباس (س) در روز عرفه و اعتراف و اقرار به گناهان است.

حجت الاسلام سالاری عنوان کرد: علاوه بر این بعد از اقامه نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شویم باید در زیر آسمان ۲ رکعت نماز به جا آورده و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کنیم تا به ثواب عرفات رستگار شده و گناهان ما آمرزیده شود.

امام جمعه عنبرآباد اضافه کرد: همچنین در روز عرفه به خواندن دعای ام داوود و دعای مشلول نیز سفارش شده است.

حجت الاسلام سالاری اظهار کرد: عرفات نام صحرایی وسیع و هموار دردامنه کوهی به نام « جبل الرحمه » است که در جنوب شرقی مکه مابین «ثویه» و «عرنه»، « نمره» تا « ذی المجاز » قرار دارد و طول تقریبی این صحرا ۱۲ کیلومتر و عرض آن ۵/۶ کیلومتر است، عرفات در ۲۱ کیلومتری مکه واقع شده و بخش عمده آن از حرم خارج می باشد.

امام جمعه عنبرآباد با بیان این مطلب که سرنوشت حضرت آدم علیه السلام به عرفات گره خورده و سرنوشت بنی آدم در عرفات رقم خورد، ابراز کرد: آدم از پروردگارش كلماتی دریافت کر و با آن به سوی خدا بازگشت و خداوند، توبه وی را پذیرفت، چرا که خداوند توبه پذیر مهربان است.

وی ادامه داد: در روایتی از امام صادق علیه السلام است که حضرت  آدم علیه السلام پس از خروج از جوار خداوند و فرود به دنیا، ۴۰ روز هر بامداد بر فراز كوه صفا با چشم گریان در حال سجود بود، جبرئیل بر آدم فرود آمد و پرسید؛ چرا گریه می كنی ای آدم؟ آدم علیه السلام در پاسخ فرمود؛ چگونه می توانم گریه نكنم در حالیكه خداوند مرا از جوارش بیرون رانده و در دنیا فرود آورده است، پس جبرئیل به آدم علیه السلام فرمود؛ ای آدم به درگاه خدا توبه كن و بسوی خداوند بازگرد، حضرت آدم علیه السلام فرمود؛ چگونه توبه كنم؟.

حجت الاسلام سالاری افزود: جبرئیل در روز ۸ ذی الحجه آدم علیه السلام را به منی برد، آدم علیه السلام شب را در آنجا ماند و صبح با جبرئیل به صحرای عرفات رفت، جبرئیل به هنگام خروج از مكه، احرام بستن را به آن حضرت یاد دادو به لبیك گفتن را بدو آموخت و چون بعدازظهر روز عرفه فرا رسید تلبیه را قطع كرد و به دستور جبرئیل غسل نمود و پس از اقامه نماز عصر، آدم را به وقوف در عرفات واداشت و كلماتی را كه از پروردگار دریافت كرده بود به وی تعلیم داد.

امام جمعه عنبرآباد بیان کرد: حضرت ابراهیم علیه السلام در صحرای عرفات، با تعلیم جبرئیل این پیك وحی الهی، مناسك حج را آموخت.

وی تاکید کرد: صحرای عرفات و نیز دامنه كوه عرفات در زمان صدر اسلام كلاس صحرایی پیامبر اسلام (ص) بود، در سال دهم هجری که پیامبر آخرین حج خود را موسوم به حجه الوداع  انجام داد، در سرزمین عرفات برای مسلمانان خطبه ای بسیار مهم ایراد فرمود که منشور حقوق بین المللی اسلام نام گرفته است.

حجت الاسلام سالاری ابراز کرد: خداوند عزوجل زمین را از زیر کعبه گسترش داد تا منی، سپس آن را از منی به سوی عرفات گسترانید، پس زمین از عرفات است و عرفات از منی می باشد و منی از کعبه است.

امام جمعه عنبرآباد در خاتمه اظهار کرد: حضرت سید الشهدا علیه السلام هنگامی که از مدینه به سوی مکه حرکت کرد در روز عرفه در همین سرزمین دعایی خواند که سرشار از مضامین توحیدی بسیار عالی است، این دعا به دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه مشهور است و یک دوره کامل معارف اعتقادی، عرفانی، تربیتی و اخلاقی در مفاد دعای عرفه آن حضرت موج می زند.

کد خبر 954927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha