یاد کامل و خالص الهی با ترک گناه ممکن است

آیت‌الله جاودان گفت: برای اینکه یاد خدا در قلب ما کامل و خالص باشد باید در قدم اول گناه نکنیم سپس به مرور حتی فکر گناه را هم نکنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه ۸ مرداد در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: امام محمد باقر(ع) فرمودند در قلب هر کس دین خالص الهی جای گرفته باشد او به چیزی از این عالم فکر نمی‌‌کند تنها به فکر دین الهی است.

وی افزود: دین خالص خدا فکر و ذهن مومنان حقیقی را مشغول خود می‌کند، کسی که این مشغولیت را دارد به همه کارهای خود هم می‌رسد چون دین را مستقل از کارهای دیگر نمی‌بیند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: دستور دین است که مومنان به خانواده رسیدگی کنند در عرصه‌های مختلف به جهاد بپردازند، مومنان خالص تحصیل علم می‌کنند چون دین دستور داده است، تمام دل آنها را دین خالص الهی پر کرده و هر چیز دیگری بیاید فرع است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دل مومنان حقیقی از همه غیر دین خالص و صافی شده است، عنوان کرد: این شان یک امام و اولیاء الهی است که کامل اینگونه هستند، این شرایط برای همه قابل دسترسی است به شرط اینکه درست عمل کنند.

وی بیان کرد: برای اینکه یاد خدا کامل و خالص باشد باید در قدم اول گناه نکنیم سپس به مرور حتی فکر گناه را هم نکنیم، دلی که بخل، حسد یا هر رذیله اخلاقی دارد یاد خدا خالص نمی‌شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه هر دل که از محبت دنیا سرشار باشد یاد خالص خدا را ندارد، گفت: کسی شرح صدر پیدا کند یاد خدا در دل او مستقر و ماندگار می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بخل جامع بدی‌های اخلاقی است، عنوان کرد: اگر کسی بتواند با بخل خود بجنگد ساده‌ترین راه‌های ریاضت و سلوک را طی کرده است، اگر انسان با بخل خود بجنگد ریشه بسیاری از رذایل اخلاقی خود را سوزانده و از بین برده است. برای رسیدن به این جایگاه همت بلند لازم است.

 وی افزود: خداوند می‌فرمایند دین من نعمت بی‌مثال و بی‌نمونه است که در اختیار شما قرار دادم، خداوند با امیرمومنان امام علی(ع) دین مسلمانان را کامل کرد، اما متاسفانه مردم این زمامدار را نخواستند و دین بدون زمامدار نعمت الهی نبود.

 آیت‌الله جاودان در پایان خاطرنشان کرد:  زمان امام باقر(ع) شیعه راه و رسم اصلی دین را به دست آورد، از زمان حضرت باقر(ع) تشیع از مذاهب دیگر جدا شد و شیعه دستورات واقعی دین را یاد گرفت و دین دوباره احیا شد.

کد خبر 955118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha