کرمان جزو هشت استان تولید کننده فرآورده خونی اشعه دیده است

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه جزو هشت استان تولیدکننده فرآورده خونی سلولی اشعه دیده هستیم؛ گفت: حدود یک ماه و نیم است که اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان بیماران کووید ۱۹ که ۲۸ روز از بهبودی آنها گذشته است را در استان آغاز کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ روح الله میرزایی، پنجشنبه(9 مرداد) در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینکه تا قبل از تأسیس سازمان انتقال خون در ایران؛ هیچ نهادی متولی این امر نبود و جز هلال احمر کسی مبادرت نمی کرد و لذا فرآیندهای اهدای خون در کشور انجام نمی شد؛ افزود: علاوه بر این، انگیزه های مالی باعث به خطر افتادن کیفیت خون بود.

 

مدیرکل انتقال خون استان کرمان ادامه داد: سازمان انتقال خون به پیشنهاد فریدون علا در سال 1353 در کشور تأسیس و از آن زمان همه فرآیندهای انتقال خون هدفمند شد که اکنون در مقایسه با کشورهای توسعه یافته کیفیت و سلامت خون ایران حتی نسبت به آمریکا بهتر است.

 

وی با بیان اینکه ایران افتخار دارد که شاخص اهدای خون آن معادل کشورهای توسعه یافته(حدود ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر) است؛ اظهار داشت: در استان کرمان این شاخص 24 و در شهر کرمان 32 یعنی بالاتر زا میانگین کشوری است.

 

میرزایی به موضوع« اهدا کنندگان مستمر» اشاره و بیان کرد: خون این افراد حداقل در سال دو بار چک می شود و از دو سال پیش برای اولین بار در کشور طرحی غربالگری اهدا کننده خون اجرا شد که در استان کرمان؛ جیرفت پایلوت طرح قرار گرفته و بر اساس آن افراد اگر شرایط اهدا داشتند، خون دهی مرحله بعد است.

 

وی اهداکنندگان مستمر را تأثیرگذار بر شاخص کیفیت و سلامت خون دانست و افزود: آمار استان در این باره ۶۲ درصد است که جای خرسندی دارد.

 

مدیرکل انتقال خون استان کرمان خاطرنشان کرد: یکسری فرآیندها در حال انجام است از جمله تولید خون اشعه دیده برای بیماران نیازمند سلول های بنیادین و بیمارانی که سیستم ایمنی بدن آنها سرکوب شده که فرآیند کمک کننده ای است و اگر جز این تزریق شود باعث مرگ می شود.

 

وی با اشاره به اینکه استان کرمان جزو هشت استان تولید کننده این فرآیند است؛ به تولید پلاکت و پلاسما به روش فرزیس هم اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم است که اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان بیماران کووید ۱۹  که ۲۸ روز از بهبودی آنها گذشته است را در استان آغاز کردیم.

کد خبر 955172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha