حل مشکل قطعی آب سد شیرین دره، در انتظار آبگیر سطحی

مدیرآب و فاضلاب شهرستان بجنورد گفت: حل اساسی و قطعی مشکل قطع شدن آب سد شیرین دره از مدار مصرف بجنورد، در زمان ورود سیلاب به دریاچه سد منوط به بهره برداری از طرح آبگیر سطحی است.

«منصور درتومی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: پروژه آبگیر آب سطحی در سد شیرین دره، توسط شرکت آب منطقه ای استان در دست اجرا است و بیش از 97 درصد پیشرفت دارد، ما هم پیگیر هستیم تا زمان بهره برداری از آن، تسریع شود.

 

مدیرآب و فاضلاب شهرستان بجنورد افزود: با ورود سیل به سد شیرین دره، آب سد دچار تلاطم می شود و گل آلود شدن و کدورت زیاد، سبب می شود تا آب از مدار مصرف مرکز استان خارج شود.

 

وی با اشاره به اینکه در شهر بجنورد، حدود 100هزار مشترک آب وجود دارد، گفت: شهروندان در مرکز استان، به طور متوسط  750 لیتربر ثانیه آب مصرف می کنند که 450 لیتر از آن، از سد شیرین دره تامین می شود.

 

مدیرآب و فاضلاب شهرستان بجنورد افزود:  تامین مابقی آب مورد نیاز شهروندان بجنورد، از 27 حلقه چاه در ارکان، کلاته نقی و اطراف بجنورد تامین می شود.

 

وی گفت: با توجه به فصل گرما و ضرورت بهره مندی شهروندان، تلاش ما بر این است که سطح ارتفاع مخازن بالا نگه داشته شود تا در موارد بروز مشکل، دست کم به مدت 24 ساعت، آب مورد نیاز شهروندان قابل تامین باشد.

 

درتومی اظهارداشت: در اواخر تیرماه امسال، بارندگی شدید و ورود سیلاب سبب ورود گِل و لای شدن آب سد شیرین دره شد، در طول یک ساعت، بیش از یک و نیم میلیون مترمکعب سیل وارد سد شد که این امر سبب بالا رفتن کدورت آب شد.

 

وی گفت: سد شیرین دره برای  استفاده در کشاورزی طراحی شده، آب سد پس از سیلاب دچار گل و لای می شود و در عمل، آبی که برای شرب از آن گرفته می شود برای مصرف مناسب نیست، از این رو، آب دریاچه از مدار خارج می شود.

 

درتومی گفت: در سیل اخیر، به محض اینکه آب سد از مدار خارج شد، از ظرفیت هایی که داشتیم مانند نگه داشتن ارتفاع مخازن در حداکثر ممکن و منابع رزرو و سه خط آبگیر از سطح سد استفاده و وارد مدار بهره برداری کردیم.

 

وی درباره اجرای طرح ابتکاری و برداشت آب از تاج سد شیرین دره گفت: این طرح که در سال گذشته انجام شد، شامل استفاده از سه خط با دبی150 لیتر بر ثانیه از تاج سد بوده در حالی که نیاز آبی که از طریق سد تامین می شد، 450 لیتر بر ثانیه است که همین طرح را در سال جاری نیز انجام دادیم اما دبی آب کافی نیست و در شهر مشکل کمبود آب به وجود آمد.

 

مدیرآب و فاضلاب شهرستان بجنورد تصریح کرد: البته در 36 ساعت اولیه بعد از اتفاق، مشکل کمبود آب شرب نداشتیم اما به دلیل بالارفتن مصرف در روز جمعه، مشکل قطعی آب شرب در طبقات بالای منازل شهروندان را داشتیم.

 

وی اظهارداشت: برای تامین نیاز شهروندان، ارتفاع مخازن را در حداکثر ممکن نگه داشتیم، از سطح سد، 150 لیتر بر ثانیه آب برداشت کردیم و چاه های رزرو را وارد مدار بهره برداری کردیم.

 

مدیرآب و فاضلاب شهرستان بجنورد افزود: در شهر بجنورد، دو سال قبل 6 حلقه چاه جدید حفر شد که از این تعداد، دو حلقه چاه در کلاته نقی و چهارحلقه چاه در پلنگ دره حفر شده و تجهیز این چاه ها، منوط به تامین اعتبار برای تجهیز، برق رسانی ایستگاه پمپاژ و خطوط جمع آوری چاه ها و انتقال تا مخازن است.

 

 

 

کد خبر 955568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha